Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien

Hysters  reach-stacker fungerer i øjeblikket som en del af et pilotprogram i Valencias havn i Spanien og er, ifølge Hyster, den første reach-stacker-applikation i Europa, der bruger hfc-teknologien (hydrogen fuel cell-power) til containerhåndteringsudstyr under reelle driftsforhold.

Den hfc-drevne reach-stacker er en innovativ nul-emissionsløsning, der bruger en brintbrændselscellemotor til at omdanne brint til elektricitet.

Reachstackeren kan på den måde medvirke til at minimere CO2-emissionerne i både erhvervshavne og i andre tunge industrier samtidig med, at  støjforurening og driftsomkostninger også bliver minimeret.

Dermed udgør maskinen et alternativ til traditionelt udstyr, der drives af forbrændingsmotorer, og det har altså både ført til en nomineringen til og den efterfølgende tildeling af 2025 BIG-Innovation Award.

Elektriske alternativer vinder fodfæste
Siden 2011 har Business Intelligence Group anerkendt personer, virksomheder og produkter på tværs af brancher, som revolutionerer verden med dristig innovation.

Og det er altså kriterier, som Hysters reachstacker-løsning lever op til. Derfor er man da også glade for hæderen hos truckproducenten.

- Da forsyningskæderne står for mere end 90 % af de fleste organisationers udledning af drivhusgasser, spiller havnene en vigtig rolle i opfyldelsen af målene for reduktion af udledningen.

De data, vi indsamler i pilotprojektet i Valencia Havn, er et afgørende skridt i retning af at flytte grænserne for, hvad elektrificeret containerhåndteringsudstyr kan gøre, og anerkendelsen fra BIG Innovation Awards er en yderligere bekræftelse af denne indsats, siger Lucien Robroek, president, technology solutions, Hyster.

Terminaler har traditionelt været afhængige af dieselkraft til deres flåder af køretøjer, kraner og containerhåndteringsmaskiner, da de skal transportere tunge laster kontinuerligt med minimal nedetid.

Men elektriske alternativer uden udstødningsgas er ved at vinde fordfæste på området for containerhåndtering.

Den hfc-drevne reach-stacker kan løfte fyldte containere med samme ydeevne som en dieselreacstacker og kan operere i intense arbejdscyklusser med lang driftstid.

Brint opbevares om bord på reach-stackeren i højtrykstanke, som kan genopfyldes på 10-15 minutter, og som giver energi nok til op til 10 timers kontinuerlig drift.

-hawin 

Om BIG Innovation Award:
BIG Innovation Award identificerer og anerkender organisationer, der er dedikerede til at bringe nye ideer til live. Prisen bedømmes af et panel af erfarne erhvervsledere og chefer og hædrer dem, der er dedikeret til at bane vejen for produkter, tjenester, oplevelser og løsninger baseret på kreativitet, målbare resultater og overordnet effekt.

4/4 2025
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation