Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien

Hysters  reach-stacker fungerer i øjeblikket som en del af et pilotprogram i Valencias havn i Spanien og er, ifølge Hyster, den første reach-stacker-applikation i Europa, der bruger hfc-teknologien (hydrogen fuel cell-power) til containerhåndteringsudstyr under reelle driftsforhold.

Den hfc-drevne reach-stacker er en innovativ nul-emissionsløsning, der bruger en brintbrændselscellemotor til at omdanne brint til elektricitet.

Reachstackeren kan på den måde medvirke til at minimere CO2-emissionerne i både erhvervshavne og i andre tunge industrier samtidig med, at  støjforurening og driftsomkostninger også bliver minimeret.

Dermed udgør maskinen et alternativ til traditionelt udstyr, der drives af forbrændingsmotorer, og det har altså både ført til en nomineringen til og den efterfølgende tildeling af 2025 BIG-Innovation Award.

Elektriske alternativer vinder fodfæste
Siden 2011 har Business Intelligence Group anerkendt personer, virksomheder og produkter på tværs af brancher, som revolutionerer verden med dristig innovation.

Og det er altså kriterier, som Hysters reachstacker-løsning lever op til. Derfor er man da også glade for hæderen hos truckproducenten.

- Da forsyningskæderne står for mere end 90 % af de fleste organisationers udledning af drivhusgasser, spiller havnene en vigtig rolle i opfyldelsen af målene for reduktion af udledningen.

De data, vi indsamler i pilotprojektet i Valencia Havn, er et afgørende skridt i retning af at flytte grænserne for, hvad elektrificeret containerhåndteringsudstyr kan gøre, og anerkendelsen fra BIG Innovation Awards er en yderligere bekræftelse af denne indsats, siger Lucien Robroek, president, technology solutions, Hyster.

Terminaler har traditionelt været afhængige af dieselkraft til deres flåder af køretøjer, kraner og containerhåndteringsmaskiner, da de skal transportere tunge laster kontinuerligt med minimal nedetid.

Men elektriske alternativer uden udstødningsgas er ved at vinde fordfæste på området for containerhåndtering.

Den hfc-drevne reach-stacker kan løfte fyldte containere med samme ydeevne som en dieselreacstacker og kan operere i intense arbejdscyklusser med lang driftstid.

Brint opbevares om bord på reach-stackeren i højtrykstanke, som kan genopfyldes på 10-15 minutter, og som giver energi nok til op til 10 timers kontinuerlig drift.

-hawin 

Om BIG Innovation Award:
BIG Innovation Award identificerer og anerkender organisationer, der er dedikerede til at bringe nye ideer til live. Prisen bedømmes af et panel af erfarne erhvervsledere og chefer og hædrer dem, der er dedikeret til at bane vejen for produkter, tjenester, oplevelser og løsninger baseret på kreativitet, målbare resultater og overordnet effekt.

4/4 2025
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte