
Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris
Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
Hysters reach-stacker fungerer i øjeblikket som en del af et pilotprogram i Valencias havn i Spanien og er, ifølge Hyster, den første reach-stacker-applikation i Europa, der bruger hfc-teknologien (hydrogen fuel cell-power) til containerhåndteringsudstyr under reelle driftsforhold.
Den hfc-drevne reach-stacker er en innovativ nul-emissionsløsning, der bruger en brintbrændselscellemotor til at omdanne brint til elektricitet.
Reachstackeren kan på den måde medvirke til at minimere CO2-emissionerne i både erhvervshavne og i andre tunge industrier samtidig med, at støjforurening og driftsomkostninger også bliver minimeret.
Dermed udgør maskinen et alternativ til traditionelt udstyr, der drives af forbrændingsmotorer, og det har altså både ført til en nomineringen til og den efterfølgende tildeling af 2025 BIG-Innovation Award.
Elektriske alternativer vinder fodfæste
Siden 2011 har Business Intelligence Group anerkendt personer, virksomheder og produkter på tværs af brancher, som revolutionerer verden med dristig innovation.
Og det er altså kriterier, som Hysters reachstacker-løsning lever op til. Derfor er man da også glade for hæderen hos truckproducenten.
- Da forsyningskæderne står for mere end 90 % af de fleste organisationers udledning af drivhusgasser, spiller havnene en vigtig rolle i opfyldelsen af målene for reduktion af udledningen.
De data, vi indsamler i pilotprojektet i Valencia Havn, er et afgørende skridt i retning af at flytte grænserne for, hvad elektrificeret containerhåndteringsudstyr kan gøre, og anerkendelsen fra BIG Innovation Awards er en yderligere bekræftelse af denne indsats, siger Lucien Robroek, president, technology solutions, Hyster.
Terminaler har traditionelt været afhængige af dieselkraft til deres flåder af køretøjer, kraner og containerhåndteringsmaskiner, da de skal transportere tunge laster kontinuerligt med minimal nedetid.
Men elektriske alternativer uden udstødningsgas er ved at vinde fordfæste på området for containerhåndtering.
Den hfc-drevne reach-stacker kan løfte fyldte containere med samme ydeevne som en dieselreacstacker og kan operere i intense arbejdscyklusser med lang driftstid.
Brint opbevares om bord på reach-stackeren i højtrykstanke, som kan genopfyldes på 10-15 minutter, og som giver energi nok til op til 10 timers kontinuerlig drift.
-hawin
Om BIG Innovation Award:
BIG Innovation Award identificerer og anerkender organisationer, der er dedikerede til at bringe nye ideer til live. Prisen bedømmes af et panel af erfarne erhvervsledere og chefer og hædrer dem, der er dedikeret til at bane vejen for produkter, tjenester, oplevelser og løsninger baseret på kreativitet, målbare resultater og overordnet effekt.