IFAG sætter montørernes sikkerhed på dagsordenen

IFAG sætter montørernes sikkerhed på dagsordenen

Ny podcastserie stiller skarpt på gaffeltruckmontørernes arbejde, på de ulykker de bliver udsat for, og på hvordan de selv kan være med til at forhindre dem. Brancheforeningen IFAG har søsat tiltaget, som medlemsvirksomhederne forpligter sig til at lade deres gaffeltruckmontører gennemgå og fordybe sig i

Af Hans Windeløv

Det kan gå rigtigt galt, hvis man ikke passer på under arbejdet som montør i gaffeltruckbranchen. Selv simple og rutinemæssige opgaver, eksempelvis som at skifte rude i en gaffeltruckkabine, kan få alvorlige følger, hvis montøren ikke er påpasselig og træffer sine forholdsregler, før arbejdet bliver udført.

Får man ikke foretaget den nødvendige risikovurdering, fordi opgaverne ser lette og overkommelige ud, eller undlader man at benyttet passende hjælpeudstyr, fordi løfteopgaven blot virker som endnu en rutineopgave i rækken, kan det gå galt.

Det er nogle af de ulykkesscenarier Brancheforeningen for Importører, Fabrikanter samt Forhandlere af Gaffeltruck i Danmark, IFAG, ønsker at dæmme op for. Redskabet er en kampagne med en podcastserie i tre afsnit, som både stiller skarpt på problemstillingerne og kommer med løsningsforslag, der kan forebygge ulykker og dermed skabe sikre arbejdsvilkår.

Førende i sikkerhed
I de tre afsnit bliver forskellige ’gængse’ scenarier for montørernes daglige opgaver gennemgået. En repræsentant for Arbejdstilsynet kommer ind på, hvad montørerne er udsat for, når de reparerer gaffeltruck ude hos kunderne og hjemme på værkstedet.

Ligeledes kommer han ind på de forholdsregler, man skal træffe. Det bliver fulgt op af en snak mellem podcastværten og IFAGs formand for Teknisk Udvalg, Claus Kofod. De to vender de forskellige scenarier og får på pædagogisk vis talt sig ind i det alvorlige emne og gjort klart, at man kan forebygge ulykkerne ved at følge de retningslinjer, der findes på området.

- I IFAG ønsker vi at være førende, når det handler om montørernes sikkerhed. Derfor er det vigtigt at klæde medlemmernes montører på, så de undgår ulykker under arbejdet. I podcastseriens tre afsnit kommer vi ind på, hvordan montørerne træffer de rigtige forholdsregler og laver risikovurderinger før og under opgaverne for at forebygge, at uheld og ulykker i det hele taget sker, siger Claus Kofod.

Færre unge gaffeltruckmontører
Som formanden for brancheforeningens tekniske udvalg kommer ind på, er der færre unge end tidligere, som vælger at arbejde som montører i gaffeltruckbranchen.

- I den digitale verden, de unge lever i i dag, er det ikke nødvendigvis gaffeltruckmontør, som står øverst på ønskelisten, når de overvejer uddannelse og fremtidige jobs. Vi ved faktisk, at antallet af folk, som ønsker at arbejde som montører i gaffeltruckbranchen, falder.

- Skal vi kunne tiltrække folk til uddannelsen og samtidig kunne fastholde de ældre medarbejdere, er sikre arbejdsforhold nødvendigt. Montørerne skal i princippet kunne forlade arbejdspladsen og -opgaverne ved fyraftenstid i samme helbredsmæssige tilstand, som de møder ind ved arbejdsdagens begyndelse.

- Derfor nytter det ikke, at de springer over, hvor gærdet er lavest, og dropper sikkerheden for at komme lidt tidligere hjem til børn og fritidsaktiviteter. Tilsidesættelse af helt elementære foranstaltninger risikerer at føre til ulykker, som både går ud over montøren og vedkommendes familie, ligesom arbejdsgiveren får en sygemelding, siger Claus Kofod.

Test og evaluering
Derfor er det nødvendigt at gøre sikkerhedsforanstaltningerne til nogle helt klare og uomgængelige rutiner blandt IFAG-medlemmernes medarbejdere.

- I IFAG vil vi gerne skille os ud ved at garantere, at der er styr på sikkerheden, når montørerne kommer ud. Derfor gør vi det til et krav til medlemsvirksomhederne, at deres montører gennemlytter podcastserien og endvidere bliver testet i stoffet ved en evaluering, som de altså skal bestå. Det signalerer, at vi mener det seriøst. Har virksomhedernes montører gennemført forløbet og altså hørt podcasten og bestået evalueringen, opnår virksomheden en certificering, siger Claus Kofod.

Han mener, at formaliseringen af forløbet er et vigtigt skridt på vejen til at gøre sikkerheden til et uomgængeligt tema i montørernes dagligdag.

- De skal se og opleve sikkerhedsforanstaltningerne som en helt logisk og integreret del af deres arbejde, når de går til opgaverne. Mentalt set skal de være på dupperne og være klar til, som en helt naturlig del af deres opgave, at tjekke, at de forhold, der gør sig gældende, når de skal reparere en truck, er sikre, forklarer Claus Kofod.

Før, under og efter
Selve podcastserien er delt op i tre afsnit, som henholdsvis drejer sig om før, under og efter opgaverne.

- I første afsnit ser vi nærmere på, hvordan montørerne, allerede inden de går i gang med opgaverne, laver en risikovurdering af arbejdsstedet. Er det ude hos en kunde, handler det om at sikre, at det sted, man arbejder med en truck, er og forbliver en sikker arbejdsstation, siger Claus Kofod.

Andet afsnit handler om sikkerheden under selve arbejdet. Her skal man være forudseende og sikre, at hændelser, som er sandsynlige, ikke pludselig skaber en farlig situation og påvirker sikkerheden.

Tredje afsnit handler om arbejdet, der foregår, efter opgaverne er afsluttet. Har montøren selv skullet træffe forholdsregler af sikkerhedsmæssig karakter, der burde være taget højde for hos kunden, skal det registreres, og virksomhedens arbejdsmiljøorganisation tages med på råd, så tingene kan blive rette op.

- Det kan også være, at folk i montørernes egne virksomheder presser dem til at blive hurtigere færdig og gå på kompromis med sikkerheden. Det er helt uacceptabelt, og derfor skal montørerne kunne melde ind i systemet, så man også bearbejder situationen internt i deres virksomheder, siger Claus Kofod.

Træd to skridt tilbage
Han mener, at podcastserien kommer godt rundt om problemstillingerne og ruster montørerne til at møde dagligdagens udfordringer i arbejdet på proaktiv vis.

- Vi ønsker at styrke montørernes kompetencer allerede i første led. De skal lære, at det er helt legalt at træde to skridt tilbage og vurdere tingene, hvis der opstår situationer, som kræver en nærmere granskning. Vi er sikre på, at det kan forhindre mange af de ulykker, vi ser i industrien.

31/5 2023
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen