Investering blev afskrevet på få måneder

Investering blev afskrevet på få måneder

Ved automatiseringen af virksomhedens interne transport satser Bachmann Forming AG på den førerløse truck (AGV) Weasel fra SSI Schäfer, som sidste år blev tildelt en IFOY Award. Projektet blev realiseret på blot fem uger og er allerede blevet afskrevet efter få måneder

Bachmann Forming AG, der er specialist i udvikling af skræddersyede plastemballager, leverer dybtrukken emballage til kunder inden for både fødevare- og non-food-segmentet.

En investering i førerløse truckløsning, Weasel, fra SSI Schäfer har været med til at effektivisere produktionen.

- Hidtil kunne arbejdsstationerne ikke tilknyttes direkte til virksomhedens conveyorsystem på grund af den begrænsede plads, forklarer Bruno Skraber, leder af salgsprojektafdelingen hos SSI Schäfer.

han fortsætter:

- Transporten fra produktionsmaskinerne hen til det sted, hvor varerne føres over på conveyorsystemet, kunne ikke automatiseres med almindelige løsninger.

Kort implementeringstid og hurtig ROI var afgørende

Implementeringen af automatiserede transportløsninger med AGV’en Weasel fra SSI Schäfer gav fordele som maksimal fleksibilitet, høj effektivitet og skaleringsmuligheder.

Kort projekt- og implementeringstid samt hurtig return on invest (ROI) var yderligere fordele, som overbeviste Bachmann-koncernen med hovedsæde i Schweiz. Her har tre Weasel-trucks i et par måneder stået for virksomhedens interne transport, og det med et godt resultat.

Skiftet til et dynamisk, automatiseret system med førerløse trucks sikrer virksomheden en tidsbesparelse på omkring 7.000 timer om året, og det er med til at sikre, at systemet via sin ROI har betalt sig selv tilbage på under et år.

Sporlængden mellem de tolv arbejdsstationer i produktionen og det sted, hvor varerne overføres til conveyorsystemet, er 175 m lang. Der er etableret manuelle overleveringsstationer ved produktionsmaskinerne. Med målene 810 x 420 x 180 mm overvinder de tre ekstremt kompakte WEASEL-trucks nemt og problemfrit denne transportafstand.

- De små køretøjer kan også anvendes i områder, der ellers ikke er tilgængelige for trucks, fortæller Bruno Skraber.

Baggrunden for denne løsning er en innovativ teknik, der kan integreres i den eksisterende IT- og lagerinfrastruktur. Køretøjerne kører med en hastighed på op til 1 m/sek. via et fleksibelt optisk spor, der er nemt og hurtigt at montere.

Maksimal fleksibilitet og skalerbarhed

- Hvis produktions- eller transportstrukturerne ændrer sig, kan man nemt og hurtigt indsætte flere køretøjer i systemet, forklarer Bruno Skraber og fortsætter:

- Løsningen er dimensioneret til maksimal fleksibilitet både med hensyn til det anvendte antal WEASEL-trucks og den fastlagte kørestrækning.

I Hochdorf kører systemets Weasel-trucks op til 120 transporter i timen. De effektive førerløse trucks understøtter serviceringen af Bachmanns udleveringssystem og dermed undgås forsinkelser.

Samtidig giver de virksomheden maksimal fleksibilitet i automatiseringen af virksomhedens interne transport, fremtidige vækstrater og udvidelsen af det førerløse transportsystem – desuden aflaster trucks’ene medarbejderne ved at overtage uproduktive, tidsrøvende transportopgaver.

AGV’en Weasel vandt en IFOY Award i 2016 og fik prædikatet ”Best of 2016” ved nomineringen af den tyske Industriepreis.

-hawin
18/8 2017
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser