NC Nielsen
 Investering blev afskrevet på få måneder

Investering blev afskrevet på få måneder

Ved automatiseringen af virksomhedens interne transport satser Bachmann Forming AG på den førerløse truck (AGV) Weasel fra SSI Schäfer, som sidste år blev tildelt en IFOY Award. Projektet blev realiseret på blot fem uger og er allerede blevet afskrevet efter få måneder

Bachmann Forming AG, der er specialist i udvikling af skræddersyede plastemballager, leverer dybtrukken emballage til kunder inden for både fødevare- og non-food-segmentet.

En investering i førerløse truckløsning, Weasel, fra SSI Schäfer har været med til at effektivisere produktionen.

- Hidtil kunne arbejdsstationerne ikke tilknyttes direkte til virksomhedens conveyorsystem på grund af den begrænsede plads, forklarer Bruno Skraber, leder af salgsprojektafdelingen hos SSI Schäfer.

han fortsætter:

- Transporten fra produktionsmaskinerne hen til det sted, hvor varerne føres over på conveyorsystemet, kunne ikke automatiseres med almindelige løsninger.

Kort implementeringstid og hurtig ROI var afgørende

Implementeringen af automatiserede transportløsninger med AGV’en Weasel fra SSI Schäfer gav fordele som maksimal fleksibilitet, høj effektivitet og skaleringsmuligheder.

Kort projekt- og implementeringstid samt hurtig return on invest (ROI) var yderligere fordele, som overbeviste Bachmann-koncernen med hovedsæde i Schweiz. Her har tre Weasel-trucks i et par måneder stået for virksomhedens interne transport, og det med et godt resultat.

Skiftet til et dynamisk, automatiseret system med førerløse trucks sikrer virksomheden en tidsbesparelse på omkring 7.000 timer om året, og det er med til at sikre, at systemet via sin ROI har betalt sig selv tilbage på under et år.

Sporlængden mellem de tolv arbejdsstationer i produktionen og det sted, hvor varerne overføres til conveyorsystemet, er 175 m lang. Der er etableret manuelle overleveringsstationer ved produktionsmaskinerne. Med målene 810 x 420 x 180 mm overvinder de tre ekstremt kompakte WEASEL-trucks nemt og problemfrit denne transportafstand.

- De små køretøjer kan også anvendes i områder, der ellers ikke er tilgængelige for trucks, fortæller Bruno Skraber.

Baggrunden for denne løsning er en innovativ teknik, der kan integreres i den eksisterende IT- og lagerinfrastruktur. Køretøjerne kører med en hastighed på op til 1 m/sek. via et fleksibelt optisk spor, der er nemt og hurtigt at montere.

Maksimal fleksibilitet og skalerbarhed

- Hvis produktions- eller transportstrukturerne ændrer sig, kan man nemt og hurtigt indsætte flere køretøjer i systemet, forklarer Bruno Skraber og fortsætter:

- Løsningen er dimensioneret til maksimal fleksibilitet både med hensyn til det anvendte antal WEASEL-trucks og den fastlagte kørestrækning.

I Hochdorf kører systemets Weasel-trucks op til 120 transporter i timen. De effektive førerløse trucks understøtter serviceringen af Bachmanns udleveringssystem og dermed undgås forsinkelser.

Samtidig giver de virksomheden maksimal fleksibilitet i automatiseringen af virksomhedens interne transport, fremtidige vækstrater og udvidelsen af det førerløse transportsystem – desuden aflaster trucks’ene medarbejderne ved at overtage uproduktive, tidsrøvende transportopgaver.

AGV’en Weasel vandt en IFOY Award i 2016 og fik prædikatet ”Best of 2016” ved nomineringen af den tyske Industriepreis.

-hawin
18/8 2017
  • Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    Motion plastics- specialisten lancerer sin egen, mobile robot

    truck ›ReBeL Move er navnet på det autonome logistikkøretøj, som tyske igus præsenterer. Det kan transportere små enheder med en nyttelast på op til 35 kg og sættes ifølge producenten i drift lige så hurtigt som en robotplæneklipper
  • Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    truck ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje. Teknikken effektiviserer både etiketteringen og identifikationen ved stabling
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens