Klar førerposition til Jungheinrich løsning
Jungheinrich løb med årets IFOY-pris i kategorien ’Special of the Year’. Det skete med løsningen ‘Indoor Positioning System’
’Løsningens indendørs lokalisering giver mange fordele for kunderne, lige fra større gennemsigtighed til øget produktivitet for truckflåden. Da konceptet bruger smartphones og Bluetooth teknologi, er det ikke kun brugbart til maskiner fra forskellige producenter, men kan også implementeres eller tilpasses fleksibelt, hurtigt og med lave omkostninger, når lagerets layout er modificeret. De sædvanlige problemer med andre teknologier, så som højt omkostningsniveau og følsomhed over for snavs, er ikke tilfældet for denne løsning’.
Sådan lød juryens begrundelse for at tildele Jungheinrich IFOY-prisen i katerorien ’Special of the Year’.
Truck med smartphone
Systemet er baseret på en allerede eksisterende model i consumersegmentet. Hver truck er udstyret med en smartphone, som er forbundet med forskellige signalposter, der er installeret på hele lageret. Systemet beregner maskinernes positioner og transmitterer data om disse direkte til en server.
Via en Web-app kan man spore de mange lagertrucks positioner, ligesom man hele tiden kan se de relevante data helt uden forsinkelser. Det gør det muligt at skabe lokationsbaserede rapporter og analyser om de mange lagertrucks bevægelser, både live og på historik-niveau.
Den webbaserede software er intuitiv og forsyner brugeren med det ønskede overblik, uanset hvornår man har brug for det og giver også muligheder for justeringer.
Fire opsætninger
Fire applikationsopsætninger er mulige: TruckFinder, RouteOptimizer, ZoneGuard og SpeedZoning.
TruckFinder er basis set-up’et for lokaliseringen af maskiner. RouteOptimizer bruger man til at analysere ruter, til at identificere problemer og til at klargøre mulige forbedringer. ZoneGuard fordeler truck til forskellige afdelinger.
Det foregår ved, at en e-mail bliver sendt til lagerchefen, så snart en truck forlader sin zone. Sidst men ikke mindst er der SpeedZoning, som giver en advarsel, hvis eksempelvis hastighedsgrænsen bliver overskredet, eller hvis truck bliver parkeret uhensigtsmæssigt.
En advarsel kommer til syne på førerens smartphone og som en e-mail til lagerchefen, men der er endnu ikke nogen form for indgriben i kontrollen af lagertrucken, for eksempel med henblik på at reducere hastigheden.
Danske lagre skal igang
I Jungheinrichs danske afdeling ser administrerende direktør, Martina Möller, da også store muligheder for løsningen på danske lagre.
- Jeg er overbevist om, at Jungheinrichs Indoor Positioning Systemet, FleetRadar, som vi kalder det, er perfekt til det danske marked, da det er nemt at bruge på stort set alle lagre. Lave omkostninger og muligheden for at bruge systemet i forbindelse med truck fra mange forskellige producenter gør systemet meget attraktivt.
- Som jeg ser det, giver systemet et stort overblik over truckflåden og gør det meget nemt og gennemskueligt at optimere operationerne på lageret. Brugen af systemet giver et meget bedre flow for varehåndteringen på lageret og øger produktiviteten. Den her løsning understreger endnu engang vores store kompetencer, når det gælder løsninger med logistiksystemer, siger Martina Möller.
-hawin