Konecranes lancerer elektriske gaffeltruck

Konecranes lancerer elektriske gaffeltruck

E-VER fra Konecranes er en splinterny tilføjelse til Ecolifting-serien fra Konecranes. Med en 100 % elektrisk drivlinje og de nyeste miljøeffektive funktioner er trucken lydløs og produktiv og har ingen direkte udledninger

Siden 1959 har Konecranes Lift Trucks været banebrydende inden for kraftige, fleksible og driftssikre gaffeltruck, som leveres til kunder verden over, og gennem årene er nye modeller blevet mere produktive, økonomiske og miljøeffektive.

Konecranes innovative gaffeltruckkoncept med lastafhængigt hydrauliksystem blev lanceret i 1995, og resultatet var brændstofbesparelser på op til 15 % i forhold til andre truck med tandhjulspumper.

I 2013 lancerede Konecranes verdens første hybride reachstacker, efterfulgt af verdens største reachstacker, som N.C. Nielsen udviklede i tæt samarbejde med Konecranes, og som kan løfte op til 152 tons under krogen.

- Nu lever virksomheden igen op til sit velrenommerede omdømme med lanceringen af den første elektriske gaffeltruck.- Eldrevne løft er en veletableret feature hos Konecranes, men i dette projekt er vi innovative og løfter elektrificering til et helt nyt niveau. Vi nulstiller endnu engang branchestandarden, siger Lisa Martinsson Senior Project Manager, som leder virksomhedens plan til udvikling af elektriske gaffeltruck.

Miljøfordelene er blot begyndelsen

Sammenlignet med en standarddieselmotor reducerer E-VER fra Konecranes energiforbruget generelt og driftsomkostningerne med op til 70 %.

Lithium-ion-batteriet, der driver truckens to motorer, er udvalgt på grund af de mange fordele, batteriet har at byde på. Det sparer tid, da en fuld opladning tager blot 45 minutter og har regenerativ bremsning.

Batteriet er omgivet af en beskyttelsesramme og er derfor beskyttet mod fysisk skade og kan oplades hvor som helst. Endelig holder batteriet til mindst 3.000 fulde ladecyklusser.

Konecranes’ elektriske gaffeltruck E-VER kræver mindre tid og penge til vedligeholdelse, da den har almindelige el-moduler og kun få bevægelige dele. Ingen varmeudvikling og med færre vibrationer holder komponenterne længere.

Godt arbejdsmiljø for førerne

Konecranes har altid bygget gaffeltruck, der byder på det absolut bedste inden for kontrol, komfort og sikkerhed. E-VER fra Konecranes er ingen undtagelse.

El-gaffeltrucken er stærk og nem at manøvrere, og motoren er mere effektiv end en dieselmotor. Den jævne kørsel og hurtigere acceleration gør, at føreren kan fokusere på at flytte lasten sikkert og effektivt.

Førerkabinen byder på et bredt og uhindret udsyn over arbejdsområdet og et ergonomisk instrumentbræt med et tydeligt og grafisk skærmdisplay, som sikrer udsyn uden sidestykke og komfortabel kontrol over maskinen.

El-gaffeltrucken bringer sikkerheden et skridt videre, da redundante sensorer sørger for hurtigere fejlfinding og fejlsikker funktion. Ud over displayet er der forskellige kontakter i kabinen, som informerer føreren om de vigtigste oplysninger om køretøjets drift, for eksempel når det er tid til genopladning.

Flådeoptimering med Truconnect

Konecranes’ E-VER er også en Smart Connected Lift Truck. Truconnect Remote Monitoring følger batteriets ladestatus samt energiforbrug og regenerering. Kundeportalen yourKoneCranes.com samler alle disse oplysninger på ét sted og viser KPI’er for kørsel og drift samt dashboards og diagrammer over truckens driftseffektivitet, produktivitet, sikkerhed og indvirkning på miljøet.

Konecranes nye Internet of Things-platform er designet til at understøtte maskinens kommunikation, så data overføres direkte fra trucken til de systemer maskinen kan interagere med. Dataoverførslen er naturligvis beskyttet af de højeste niveauer inden for datasikkerhed og cybersikkerhed.

Desuden gør IoT-platformen det enklere at overvåge, styre og analysere virksomhedens flåde af gaffeltruck og at optimere deres drift.

- Udstyret med vores avancerede Smart Connected-teknologi vil de nye Konecranes E-VER-el-gaffeltruck gavne vores kunder, idet deres miljøregnskab forbedres betydeligt samtidig med, at produktiviteten forbedres, siger Andreas Falk, Senior Vice President for Konecranes Business Unit Lift Trucks.

- Mange kunder planlægger fuldt kulstofneutral drift indenfor den nærmeste fremtid, og elektrificering er den mest logiske vej frem. Vi vil gerne hjælpe dem ved at tilbyde en perfekt løsning til deres verden.

E-VER er en del af Ecolifting, som er Konecranes’ vision om at minimere sit miljøaftryk og udbygge sit præg på udstyr til terminaler og heavy handling anvendelser.

Fra miljøoptimering af dieseldrevne maskiner over hybridmaskiner til 100 % eldrevne flåder skaber Konecranes vækst gennem forenkling.

-hawin

 

 

 

9/12 2020
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne