Konecranes lancerer elektriske gaffeltruck

Konecranes lancerer elektriske gaffeltruck

E-VER fra Konecranes er en splinterny tilføjelse til Ecolifting-serien fra Konecranes. Med en 100 % elektrisk drivlinje og de nyeste miljøeffektive funktioner er trucken lydløs og produktiv og har ingen direkte udledninger

Siden 1959 har Konecranes Lift Trucks været banebrydende inden for kraftige, fleksible og driftssikre gaffeltruck, som leveres til kunder verden over, og gennem årene er nye modeller blevet mere produktive, økonomiske og miljøeffektive.

Konecranes innovative gaffeltruckkoncept med lastafhængigt hydrauliksystem blev lanceret i 1995, og resultatet var brændstofbesparelser på op til 15 % i forhold til andre truck med tandhjulspumper.

I 2013 lancerede Konecranes verdens første hybride reachstacker, efterfulgt af verdens største reachstacker, som N.C. Nielsen udviklede i tæt samarbejde med Konecranes, og som kan løfte op til 152 tons under krogen.

- Nu lever virksomheden igen op til sit velrenommerede omdømme med lanceringen af den første elektriske gaffeltruck.- Eldrevne løft er en veletableret feature hos Konecranes, men i dette projekt er vi innovative og løfter elektrificering til et helt nyt niveau. Vi nulstiller endnu engang branchestandarden, siger Lisa Martinsson Senior Project Manager, som leder virksomhedens plan til udvikling af elektriske gaffeltruck.

Miljøfordelene er blot begyndelsen

Sammenlignet med en standarddieselmotor reducerer E-VER fra Konecranes energiforbruget generelt og driftsomkostningerne med op til 70 %.

Lithium-ion-batteriet, der driver truckens to motorer, er udvalgt på grund af de mange fordele, batteriet har at byde på. Det sparer tid, da en fuld opladning tager blot 45 minutter og har regenerativ bremsning.

Batteriet er omgivet af en beskyttelsesramme og er derfor beskyttet mod fysisk skade og kan oplades hvor som helst. Endelig holder batteriet til mindst 3.000 fulde ladecyklusser.

Konecranes’ elektriske gaffeltruck E-VER kræver mindre tid og penge til vedligeholdelse, da den har almindelige el-moduler og kun få bevægelige dele. Ingen varmeudvikling og med færre vibrationer holder komponenterne længere.

Godt arbejdsmiljø for førerne

Konecranes har altid bygget gaffeltruck, der byder på det absolut bedste inden for kontrol, komfort og sikkerhed. E-VER fra Konecranes er ingen undtagelse.

El-gaffeltrucken er stærk og nem at manøvrere, og motoren er mere effektiv end en dieselmotor. Den jævne kørsel og hurtigere acceleration gør, at føreren kan fokusere på at flytte lasten sikkert og effektivt.

Førerkabinen byder på et bredt og uhindret udsyn over arbejdsområdet og et ergonomisk instrumentbræt med et tydeligt og grafisk skærmdisplay, som sikrer udsyn uden sidestykke og komfortabel kontrol over maskinen.

El-gaffeltrucken bringer sikkerheden et skridt videre, da redundante sensorer sørger for hurtigere fejlfinding og fejlsikker funktion. Ud over displayet er der forskellige kontakter i kabinen, som informerer føreren om de vigtigste oplysninger om køretøjets drift, for eksempel når det er tid til genopladning.

Flådeoptimering med Truconnect

Konecranes’ E-VER er også en Smart Connected Lift Truck. Truconnect Remote Monitoring følger batteriets ladestatus samt energiforbrug og regenerering. Kundeportalen yourKoneCranes.com samler alle disse oplysninger på ét sted og viser KPI’er for kørsel og drift samt dashboards og diagrammer over truckens driftseffektivitet, produktivitet, sikkerhed og indvirkning på miljøet.

Konecranes nye Internet of Things-platform er designet til at understøtte maskinens kommunikation, så data overføres direkte fra trucken til de systemer maskinen kan interagere med. Dataoverførslen er naturligvis beskyttet af de højeste niveauer inden for datasikkerhed og cybersikkerhed.

Desuden gør IoT-platformen det enklere at overvåge, styre og analysere virksomhedens flåde af gaffeltruck og at optimere deres drift.

- Udstyret med vores avancerede Smart Connected-teknologi vil de nye Konecranes E-VER-el-gaffeltruck gavne vores kunder, idet deres miljøregnskab forbedres betydeligt samtidig med, at produktiviteten forbedres, siger Andreas Falk, Senior Vice President for Konecranes Business Unit Lift Trucks.

- Mange kunder planlægger fuldt kulstofneutral drift indenfor den nærmeste fremtid, og elektrificering er den mest logiske vej frem. Vi vil gerne hjælpe dem ved at tilbyde en perfekt løsning til deres verden.

E-VER er en del af Ecolifting, som er Konecranes’ vision om at minimere sit miljøaftryk og udbygge sit præg på udstyr til terminaler og heavy handling anvendelser.

Fra miljøoptimering af dieseldrevne maskiner over hybridmaskiner til 100 % eldrevne flåder skaber Konecranes vækst gennem forenkling.

-hawin

 

 

 

9/12 2020
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima