Konecranes styrer containerhotellet i sikker stilN.C. Nielsen har leveret to Konecranes SMV 6-7 ECC90 tomcontainer handlere med en løftekapacitet på 9,0 tons, som nu flytter containere i en lind strøm hos CMP i København.

Konecranes styrer containerhotellet i sikker stil

For Copenhagen Malmö Port (CMP) er tomme containere en naturlig del af havneoperatørens mange forretningsområder. N.C. Nielsen har leveret to fabriksnye Konecranes tomcontainer handlere eller ”baglandstruck”, som de bliver kaldt, til at servicere de mange kunder, der ønsker at opbevare containere på de enorme arealer i Københavns Nordhavn

De to Konecranes leverer råstyrke, hurtighed og effektivitet, når de flytter tomme containere. De løfter op til otte containere højt med deres brede heavy handling-mast og robuste tilt-cylindre, der sikrer et fast greb om containerne.

De ankommer i et højt tempo, løftes af traileren med et snuptag, hæves op over førerens udsynshøjde og køres med største akkuratesse til den angivne plads.

- Vi har etableret et slags containerhotel, hvor vi servicerer vores kunder med håndtering, opbevaring og reparationer af alle typer containere. Omdrejningspunktet for dette er de to Konecranes, som henter og bringer containere på ganske få minutter. Det giver et fantastisk effektivt flow på havnen, hvor lastbilchaufførerne ikke skal vente for længe, fortæller koordinator Bent Ejby Jensen fra CMP.

Koordinator Bent Ejby Jensen fra CMP glæder sig over, at to Konecranes ”baglandstruck” gør tomcontainere til en god business case.

Som havneoperatør spiller CMP en vigtig rolle, når der skal leveres varer i Øresundsregionen.

Selskabet står for den operationelle drift på Nordhavnen, når der importeres varer, når havnebusser skal efterses, når de mange krydstogtskibe skal betjenes eller når olieprodukter skal i transit til Københavns Lufthavn.

De tomme containere er en del af det samlede serviceudbud – og alt sammen kræver gigantiske specialmaskiner.

- Vi har en ret stor maskinflåde og har overladt værkstedsfunktionen til N.C. Nielsen. De har faste service-teknikere her på stedet og kan tilkalde yderligere assistance med meget kort varsel. Der bliver gået til stålet i containerhavnen og alle maskiner skal være i drift under alle tænkelige vejrforhold, fortæller koordinator Bent Ejby Jensen fra CMP.

Hightech på havnen
De to Konecranes tomcontainer handlere opererer på et afsondret køreareal, hvor håndteringen af containerne er sat i system.

Hver eneste enhed bliver nøje scannet ved ankomst og afgang gennem autogaten, hvor de registrerede oplysninger straks kan ses på chaufførens skærm, så der er fuldstændig styr på placering, stand og evt. påførte skader. 

Fra den højt placerede kabine bagerst på maskinen har føreren det fulde overblik over containeren og det aktuelle køreområde.

Udsynet er optimeret med visuel kontakt til hele maskinen, container-hjørner, twist-locks og selve spreaderen, der griber fat i containeren fra siden.

Overblikket fra kabinen er alfa og omega i transporten, når der hele tiden skal leveres millimeterpræcis containerhåndtering.

- Vi er meget tilpasse med vores to Konecranes, som efter min smag er det bedste på markedet. Vores maskinførerer er rigtigt glade for at køre i dem, da komfort, sikkerhed og håndteringsevne går op i en højere enhed. Konecranes er de hurtigste maskiner på havnen, og de gør det muligt at håndtere containere i et hidtil uset tempo, slutter koordinator Bent Ejby Jensen fra CMP.

-hawin

 

 

13/2 2023
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.
  • Ny palleløfter til de krævende opgaver

    Ny palleløfter til de krævende opgaver

    truck ›Baoli-brandet er kendt for sine robuste truck til konkurrencedygtige priser. Den nye palleløfter, KBP 14H med Li-Ion-batteri lever op til traditionen
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri