NC Nielsen
Køreklar med verdens første hybrid reachstacker
Konecranes præsenterer en hybrid reachstacker, som opsamler og genanvender sin egen energi. Det nedsætter brændstofforbruget, mindsker CO2udledningen og giver miljøvenlig kørsel.

Køreklar med verdens første hybrid reachstacker

Verdens første hybrid reachstacker med en løftekapacitet på 45 tons lanceret på markedet. N.C. Nielsen, der er eneforhandler af det mobile kraftværk i Danmark, har høje forventninger til fremtidens teknologi på heavy duty-området

Verdensnyheden SMV 4531 TB5 HLT fra svenske Konecranes har været undervejs i et stykke tid. Nu er den klar til at indtage det danske marked.

I mere end 20 år har Konecranes løftet den teknologiske overligger, når det gælder heavy duty-opgaver inden for f.eks. containerhåndtering på havneterminaler. Virksomheden har formået at sætte standarden på disse sværvægtere, hvor der er fokus på ydelse, driftssikkerhed, råstyrke og innovativ produktkvalitet. SMV 4531 TB5 HLT er ingen undtagelse.

Effektiv energiopsamler

Som den eneste reachstacker i verden kan den hybride reachstacker opsamle og genbruge sin egen energi. Ved nedbremsning eller sænkning af lasten kan maskinen opsamle energien i en højeffektiv kondensator.

Den effektive dieselmotor driver samtidig en generator, der sikrer energi til de indbyggede elektriske motorer, og på denne vis nedbringes det samlede brændstofforbrug.

– Den hybride reachstacker er vejen frem, hvis man i forvejen har mange driftstimer og ønsker at mindske udgifterne til brændstof. Vi regner med, at maskinen under ideelle forhold kan reducere udgifterne til brændstof med mindst 30%. Samtidig udleder den betydeligt mindre CO2 end andre specialmaskiner af samme kaliber, så der er også en grøn og bæredygtig tanke bag teknologien, fortæller produktchef Bo Nørgaard fra N.C. Nielsen.

Føreren forkæles

Føreren af den hybride reachstacker kan se frem til forbedrede funktioner, som er et resultat af den innovative teknologi.

Maskinen har en hurtigere reaktionstid end traditionelle reachstackere, når den skal køre, løfte og sænke sin last. Den er støjsvag i drift og fra førerpladsen er der fuldt udsyn over håndteringsprocessen, alt imens føreren får en række vigtige køreinformationer stillet til rådighed under arbejdet på terminalen.

Blandt egenskaberne hos den nye reachstacker er også selvdiagnose, hvor maskinen reagerer, hvis bestemte grænseværdier overskrides. Og så er den udviklet med nem vedligeholdelse for øje:

– Den nye reachstacker er gearet til forbedret produktivitet med sin avancerede teknologi. Nok er der mange komplekse komponenter, men de fleste vitale dele er placeret i let udskiftelige bokse, der gør vedligeholdelsen af maskinen lettere. Jeg vil også gerne fremhæve Truconnect-programmet, der kan implementeres i alle Konecranes-modellerne. Gennem fintfølende sensorer indsamler programmet alle de vigtige oplysninger om drift, service og vedligeholdelse, forklarer produktchef Bo Nørgaard fra N.C. Nielsen.

-hawin

6/1 2017