KUKA Nordic i stabil fremgang
Den tyske robotproducent KUKA har i en årrække været betragtet som en "underdog" her i Norden. Men de senere år er både omsætning og markedsandele vokset, og virksomheden er nu på vej mod ny rekord
– Vi ser en kraftig efterspørgsel og vinder markedsandele i både Norden og Baltikum, siger administrerende direktør i KUKA Nordic Joacim Lorentsson som forklarer, at skiftet for virksomheden kom midt i 2010'erne:
– Blandt andet handler det om os selv. Vi skiftede strategi, og siden da har vi satset ekstra meget på kompetenceudvikling. Dette har igen gjort, at vi er blevet bedre til at give kunderne vejledning, siger han.
Lorentsson uddyber, at tendenser, såsom en tiltagende automatisering af den generelle industri, også har bidraget, tilsammen med en stadig stærkere interesse for at bringe produktionen hjem fra lavtlønslande - en tendens, som har fået et ekstra skub under pandemien, da svagheden ved alt for lange forsyningskæder blev mere tydelig.
-KUKA har også været dygtig til at udvikle software til vigtige processer inden for industri 4.0 og internet of things, og digital twins og simulering. Vores egen software KUKA.Sim gør det meget hurtigt og let for en systemintegrator at opbygge og demonstrere hele produktionslinjer på en almindelig laptop. Vores forskellige softwareprogrammer har været en vigtig fremgangsfaktor for os, understreger direktøren.
Vellykket sats på levnedsmiddel- og bilindustrien
Ifølge til Joacim Lorentsson er det først og fremmest inden for generel industri, at KUKA Nordic går fremad. Han nævner blandt andet levnedsmiddelindustrien. Her har virksomhedens satsning på nye robotter - med hygiejniske olier og overfladematerialer, der er lette at rengøre – har været vellykket.
Også inden for automobilindustrien vinder KUKA Nordic markedsandele, og her har de haft en afgørende fordel.
– Da Tesla etablerede sin første fabrik i USA, var KUKA med fra starten. Nu, hvor denne udvikling for alvor er kommet til Europa, har vi allerede nået at fremstille gennemtestede produkter. Vi er meget stærke inden for elektrificering, siger han.
Koncernen har også satset på at udvikle en række forskellige processer og nøglefærdige koncepter, som automobilindustrien har behov for, eksempelvis til friktionssvejsning og nitning.
– En anden tendens, som vi ser nu, er, at flere af vores kunder har valgt vores robotter som standard. Efterhånden er de begyndt at udgøre en kritisk masse, hvilket har gavnet det fortsatte salg, fortæller direktøren.
For KUKA Nordics vedkommende, har virksomhedens såkaldte channel management, med fokus på at opbygge systempartnerskaber med kunderne, været en succes. Strategien handler om at arbejde tæt på sine partnere, vokse med dem og bidrage med kundskaber. Bland andet har KUKA Nordic satset på tilbagevendende webinarer om produkterne – på både svensk og engelsk. Der går de nærmere ind på, hvordan robotter, software etc. benyttes i stedet for at hænge sig i alt for detaljerede tekniske fakta. Webinarerne lægges også ud på YouTube og har fået god modtagelse.
-lipe