Lagerrobotter indtager T. Hansens butikker
T. Hansen installerer Autostoreanlæg i flere af sine butikker. Det skal effektivisere varehåndteringen og gøre salget til både private og professionelle kunder langt mere fleksibelt, end det er i dag
Af Hans Windeløv
- I T. Hansen-butikkerne i både Danmark, Norge og Sverige har vi traditionelt haft to slags lagre. Et reollager til de mindre varer og så et mere åbent, hvor vi lagrer dæk, cykler og mange af de andre større og ukurante ting.
- Alle de varer, som vi sælger, bliver lagt på lager, plukket, håndteret og solgt manuelt ved vores medarbejderes mellemkomst.
- Det er det, som indførelse af Autostore i butikkerne vender op og ned på, siger stifter, indehaver og administrerende direktør i T. Hansen, Bent Jensen.
Stadig to lokale lagerenheder
Opdelingen med to lagerenheder med henholdsvis større og mindre varer bliver der egentlig ikke lavet om. Men fremover bliver småvarerne indlagret i et autostore robotlager i butikkerne.
Det vil effektivisere hele vareflowet, når det drejer sig om serviceringen af kunderne i butikken.
- Fra ordreafgivelse ved kassen til kunderne får varerne og betaler, forventer vi betydelige tidsbesparelser. Medarbejderne skal ikke bruge tid på at finde varerne på et manuelt lager.
- Varerne, som kunderne efterspørger og bestiller ved kassen, ankommer til en af de fire plukstationer, som er placeret bag medarbejderne, når de servicerer kunderne. Det fungerer ligesom på apoteket, forklarer Bent Jensen.
Opgør med spidsbelastning
Det er robotterne i toppen af Autostoreanlægget, som plukker kasserne med de varer, kunderne bestiller, og fører kasserne ned til den af de fire plukstationer, medarbejderen har kaldt kassen frem til.
Ved køb af flere varer skal flere kasser altså forbi stationen.
- Det sparer en masse tid og betyder også, at vi kan minimere bemandingen af butikkerne.
- Samtidig kan butikkerne bedre klare spidsbelastningerne sidst på eftermiddagen omkring klokken 16 og 17, hvor rigtig mange kunder lægger vejen forbi, siger Bent Jensen.
Hent når du vil
Serviceringen af kunderne i butikkerne er dog ikke de eneste fordele ved indførelse af Autostore-anlæggene i butikkerne. T. Hansen er kendt for, at mange kunder handler i web-shoppen også.
Og rigtig mange kunder bestiller varerne til afhentning i butikkerne. Også her opstår der ofte flaskehalse helt frem til lukketid klokken 19 på hverdage og lidt tidligere i weekenden, når kunderne skal hente varerne.
- Det skaber pres på medarbejderne, når de skal nå at udlevere varerne inden lukketid.
- Med robotanlægget placeret stort set midt i butikken har vi designet layoutet, så vi får en pickup-port ved indgangspartiet i butikken.
- Her henter kunderne fremover deres varer købt i webshoppen, siger Bent Jenen.
Pickup-porten forhindrer flaskehalse
Efter kunderne har afgivet en ordre i webshoppen, plukker medarbejderne varerne i robotanlægget og gør kasser med de bestilte varer klar til afhentning.
De kasser bliver også kørt ind i robotlageret. Ved bestillingen får kunderne tildelt en kode til brug ved pickup-porten i den butik, de bestiller og afhenter varerne i.
De taster koden på display’et ved pickup-porten, hvorefter kassen med varerne hurtigt ankommer. På den måde kan kunderne hente deres varer på alle tider af døgnet.
- Vores klare forventninger er, at pickup-systemet skaber større spredning hen over hele dagen i kundeafhentningen. Pickup-porten bliver placeret ved indgangen til butikkerne, så man kan låse butikken af efter lukketid og samtidig holde åben for vareafhentning. Varer bestilt inden klokken 19 bliver plukket og gjort klar og kan så afhentes på alle tider af døgnet, forklarer Bent Jensen.
Hurtigere på lager
Første butik, som bliver forsynet med Autostore robotanlægget, er butikken i Rødovre i Storkøbenhavn. Det er den største T. Hansen butik i Danmark.
Autostore-anlægget, som er ved at blive installeret i butikken netop nu, breder sig over 665 m2. Det er 5,3 meter højt, og lagerkapaciteten er på 913 m3, som bliver udnyttet til 18.600 kasser.
Varer der er bestilt i webshoppen kan man hente døgnet rundt ved at anvende pickup-porten. Pickup-rummet kan lukkes ned, så der kun er adgang udefra efter butikken er lukket.
På toppen af lagersystemet kører 14 redline robotter, som henter kasser med varer og leverer dem til de fire plukstationer. Indlagring af varer er også blevet effektiviseret.
Robotter håndterer 86 % af varerne
- Vi har godt og vel 35.000 varer på lager i Rødovre. 86 % af varerne er reolvarer, som altså i fremtiden bliver indlagret i robotsystemet.
- I nogle kasser har vi mange forskellige varer, fordi de er ret små. Da vi dagligt får 30 paller med varer ind i Rødovrebutikken, er det både nemt og hurtigt at indlagre dem i robotanlægget, efter varerne er fordelt i kasserne.
- Tidligere, hvor varerne blev lagt i reolerne manuelt, tog det et godt stykke tid. Også selv om der er mange medarbejdere i butikken.
- Nu bliver kasserne med varenumrene kaldt frem, varerne bliver lagt i, hvorefter kasserne bliver sendt ind i reol-grid-systemet.
- Opfyldningen af lageret sker via en af de tre conveyorstationer, som er placeret på siden af robotanlægget modsat pickup-porten. Alt i alt er det operationer, som sparer både tid og mandetimer, siger Bent Jensen.
Autostore til alle butikker
Ti butikker i Danmark skal teste systemet, og Bent Jensen er overbevist om, at det bliver en succes. Han regner da også med, at det kun er begyndelsen for T. Hansens butikker.
- Vi har 132 butikker i Sverige, Norge og Danmark, og jeg er næsten sikker på, at alle butikkerne har autostoresystemet installeret i løbet af de næste fem år, fastslår han.
Det er Element Logic, som leverer Autostoreanlæggene til T. Hansens butikker.