NC Nielsen
Linde E50 med frontlifter håndterer baller i halmhusetDen specialudviklede Linde E50 el-truck med slædemonteret frontlifter løfter alle halmballer ned fra den ene side, når traktorer med halmvogne eller lastbiler med halmballer skal have tømt lasten.

Linde E50 med frontlifter håndterer baller i halmhuset

Hos Easy AgriCare på Mors tager det kun ganske få minutter at tømme en tonstung halmvogn eller lastbil med halmballer. Den lynhurtige ekspedition skyldes en innovativ løsning, der er udviklet i samarbejde med N.C. Nielsen. En Linde E50 el-truck med slædemonteret frontlifter håndterer ballerne med et sikkert greb og stabler dem i halmhusets opmarchområde, inden de sættes på transportbåndet til videre forarbejdning

Linde-løsningen hos Easy AgriCare er et led i en større genopbygning af produktionsanlægget efter en brand sidste sommer.

På den baggrund investerede Easy AgriCare stort i nye haller, flere produktionslinjer, nye pakkelinjer og altså en opgraderet Linde-maskinflåde.

Den øgede kapacitet skal tredoble produktionen af blandt andet strøelse til produktionsdyr, tilsætningsstoffer til foder samt briketter og piller til biogasanlæg. 

Kvalitetskontrol i en fart
Operationen i halmhuset er nøje orkestreret. Traktorer med halmvogne og lastbiler med halmballer kører ind i modtageområdet i en lind strøm.

De kører ind på brovægten, hvor halmballerne vejes og registreres. Der udtages stikprøver, hvor fugtigheden måles og kvaliteten af halmballernes tjekkes visuelt.

Herefter tager Linde E50 el-trucken over og får hurtigt tømt halmvognen, så næste læs halmballer kan komme til.

- Vi regner med en stærkt stigende volumen af halm til vores nye produktionsanlæg. Efter anbefaling af N.C. Nielsen valgte vi derfor en robust Linde E50 el-truck, som har energieffektive Lithium-ION batterier til kørsel i mange timer og en specialudviklet frontlifter med korte spyd og kløer, der rækker 1,2 meter ud og tager halmballerne fra den ene side af vognen, fortæller produktionschef Marinus Andersen fra Easy AgriCare.

Sikkerhed i halmhuset
Den nye Linde E50 el-truck har bragt yderligere sikkerhed, da de tunge halmballer kun tømmes fra den ene side af vognen.

En forbudszone i modsatte side af læsseområdet skal forhindre, at chaufføren ikke bevæger sig ned langs vognen under arbejdet.

Produktionschef Marinus Andersen fra Easy AgriCare fremhæver Linde E50-truckens evne til at løfte stabilt med stor rækkevidde og Lithium-ION batterierne, der sikrer høj oppetid fra tidlig morgen til sen aften.

Linde E50-trucken er forsynet med Linde Blue Spot sikkerhedslys ved baglæns kørsel, rotorblink, ekstra sidespejle, robust beskyttelsesramme og indbyggede assist-systemer.

Komfort i kabinen
Truckførerne sidder i kabinen i mange timer om dagen og derfor skulle komforten i Linde E50-trucken være optimal.

Komforten er sikret med blandt andet ergonomisk udformede kontrolpaneler, justérbart armlæn og førersæde, færre vibrationer med et avanceret affjedringssystem – og som ekstraudstyr inde i kabinen valgte Easy AgriCare aircondition, som giver en behagelig arbejdstemperatur.

Desuden viser en iPad-skærm inde i førerkabinen måleresultater som fugtighedsgennemsnit og totalvægt på halmballerne, der køres fra halmvognen og til opmarchområdet i halmhuset.

Oppetid med Lithium-ION
For at sikre en høj oppetid fra tidlig morgen til sen aften valgte Easy AgriCare skræddersyede Lithium-ION batterier, der er udviklet af specialafdelingen NCN Energy Solutions hos N.C. Nielsen i Balling.

Disse batterier gør det muligt at opretholde en miljøvenlig og intensiv kørsel i halmhuset, hvor Linde-trucken bliver opladet i pauserne og om natten i den tilhørende ladestation.

- Det var afgørende med robuste, energieffektive og miljøvenlige Lithium-ION batterier. De skal kunne holde til den intense kørsel i halmhuset, hvor vi kører i toholdsskift fra 7.00-24.00. Batterierne leverer energien til den robuste Linde E50 frontlifter, som sikrer tilførslen af halmballer til vores produktionsanlæg, pointerer produktionschef Marinus Andersen fra Easy AgriCare.

-hawin

9/6 2023
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år