NC Nielsen
Linde el-truck bidrager til den grønne omstillingHåndstrøgne teglsten fra Petersen Tegl er blevet en vaskeægte eksportsucces, og nye elektriske Linde X- gaffeltruck flytter nænsomt den dyrebare last fra produktionsbånd til ventende lastbil.

Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

Petersen Tegl har eksisteret siden 1791 og har oplevet mange milepæle gennem årene. Fredag den 29. november 2024 var endnu én af disse dage. Her ankom nemlig 13 nye elektriske Linde X-gaffeltruck til den sønderjyske virksomhed. Dermed var det definitivt slut med en række gas- og dieseltruck

Overgangen til elektriske Linde X-gaffeltruck er et led i den grønne omstilling hos Petersen Tegl.

De støjsvage og emissionsfrie el-truck indgår i den interne logistik, hvor der fragtes store mængder af teglsten og andre materialer mellem virksomhedens tre teglværker.

Hjulene er i sving fra morgen til aften, og Linde X-truckene kører ofte på kilometerlange afstande.

Strøm fra solcellepark
De nye Linde X-gaffeltruck er udstyret med Lithium-ION batterier og kører på strøm, der kommer fra en dansk solcellepark, som er opført af Energi Danmark på vegne af en række virksomheder.

Med en PPA-aftale (Power Purchase Agreement) forpligter Petersen Tegl sig til at aftage grøn strøm over en 10-årig periode, så Linde-maskinerne kører på det fremadrettet.

- Vi har valgt at tage skridtet fuldt ud og har elektrificeret hele Linde-flåden. Vi bruger grøn strøm fra solceller, optimerer energien på vores produktionsanlæg og følger med i den teknologiske udvikling.

- Vi arbejder med grøn biogas, deltager i et udviklingsprojekt om brint og ønsker at opfange CO2 fra ovnenes røggasser, udtaler økonomidirektør Poul Martin Kjeldsen fra Petersen Tegl.

Mindre miljøpåvirkning
Petersen Tegl arbejder med en langsigtet energipolitik. De har frivilligt indført energiledelse, defineret energimål og er certificeret med årlige tilsyn fra eksterne specialister.

Teglstenene bliver fremstillet efter en miljømæssig produktdeklaration (Environmental Product Declaration, EPD), der dokumenterer produkternes miljøpåvirkning i hele deres levetid.

- Det er energitungt at fremstille teglsten, da de skal brændes og tørres i store produktionsanlæg. Netop derfor gør vi alt menneskeligt muligt for at mindske miljøpåvirkningen og finde nye metoder til at optimere energiforbruget.

- På sigt regner vi med at skulle bruge syntetiske brændstoffer, som er mere skånsomme over for miljøet, udtaler Poul Martin Kjeldsen.

Kunderne hos Petersen Tegl stiller i stigende grad krav om en miljøvenlig produktion og ønsker ofte ESG-data som dokumentation.

De nye Linde el-truck skal bidrage til en mere bæredygtig logistik. De er et led i en grøn omstilling, hvor Petersen Tegl gennem de sidste 11 år har afprøvet flere og flere Linde el-truck og altså nu går all in på elektriske maskiner overalt i virksomheden.

Køreklare Linde el-truck
De elektriske Linde X-modeller er valgt af flere årsager. De støjsvage gaffeltruck med løftekapaciteter på henholdsvis 3,5 ton og 4,0 ton er hver især udvalgt til at løse specifikke opgaver.

Nogle af dem er udstyret med dobbeltaggregat, så de kan løfte to tunge paller på samme tid, og med en opjusteret hastighed til 22 km/t kan de hurtigt komme omkring på de store kørearealer ved teglværkerne.

Linde X-modellen er en ny type elektrisk gaffeltruck, der kombinerer kraften og holdbarheden fra en dieseltruck med dynamikken og nul-emissionerne fra en elektrisk gaffeltruck.

Grundet deres ydeevne og alsidighed egner truckene sig til de krævende transportopgaver hos Petersen Tegl, hvor der er brug for velfungerende og robuste gaffeltruck til at håndtere paller med mursten og materialer.

Bedre arbejdsforhold
Petersen Tegl er en familieejet virksomhed, der i generationer har passet godt på deres medarbejdere. Derfor er det vigtigt med gode, driftssikre og komfortable gaffeltruck, der kan sikre arbejdsglæde i løbet af en travl hverdag.

Medarbejderne på lager og i produktionen blev da også taget med på råd, da truckvalget skulle afgøres. Her stod det klart, at Linde fra N.C. Nielsen var det foretrukne truckmærke.

- Vores medarbejdere er meget loyale, og mange bliver her i hele deres arbejdsliv. Vi sørger for et godt arbejdsmiljø og det bedste udstyr til at udføre opgaverne.

Medarbejderne har f.eks. ønsket en avanceret aircondition i kabinen. Det er et af de ønsker, som vi naturligvis har efterkommet, pointerer Poul Martin Kjeldsen fra Petersen Tegl.

-hawin 

11/2 2025
  • Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    Ny Hyster gaffeltruckserie klar til det asiatiske marked

    truck ›Hyster introducerer ny elektrisk gaffeltruck med ICE-lignende ydeevne til indendørs og udendørs arbejde på markedet i Asien og Stillehavsområdet
  • Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    Få realiseret din virksomheds fulde potentiale med en STL lagerløsning

    logistikloesninger ›SPONSORERET INDHOLD: Logistik og lagerstyring bliver stadig mere kompleks, og behovet for effektive, fremtidssikrede løsninger er større end nogensinde. Hos STL tilbyder vi avancerede semi- og fuldautomatiske lagerløsninger, der hjælper virksomheder med at optimere lagerdriften, reducere omkostninger og forbedre effektiviteten
  • Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    Jungheinrich AMR SOTO vinder Best of Industry Award 2024

    truck ›Den autonome mobile robot SOTO fra Jungheinrichs datterselskab Magazino er blevet kåret som vinder af Best of Industry Award 2024 i kategorien ”Robotics”
  • Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

    truck ›De elektriske gaffeltruck Linde E14-E20 og Linde Xi10-Xi20 er verdens mest kraftfulde af sin art. Det viser en omfattende TÜV NORD-test, hvor Linde-truckene er blevet sammenlignet med konkurrerende modeller med løftekapaciteter i intervallet 1,0-2,0 tons. På en række parametre og tilbyder Linde-truckene den bedste ydeevne og samlede driftsøkonomi blandt de testede gaffeltruck
  • Dansk virksomhed knækker koden til alverdens robotter

    Dansk virksomhed knækker koden til alverdens robotter

    truck ›Danske Palomat har udviklet en standardløsning til industrien, så det bliver nemmere, hurtigere og billigere at flytte paller i samarbejde med mobile robotter
  • Clark udvider S-Series Electric med tre- og firehjulede gaffeltrucks

    Clark udvider S-Series Electric med tre- og firehjulede gaffeltrucks

    truck ›Clark har udvidet sin S-Series Electric med nye tre- og firehjulede gaffeltrucks. De nye STE- og SE-serier med en lastkapacitet på 1,6 til 2 tons og en maksimal løftehøjde på op til 7075 mm erstatter GTX- og GEX-serierne i 48-volt-segmentet
  • Bobcat lancerer flere nyheder på LogiMAT

    Bobcat lancerer flere nyheder på LogiMAT

    truck ›Bobcat præsentere en stor del af sine omfattende produktlinjer på LogiMAT 2025, herunder to store nye serier af diesel- og el-gaffeltrucks, reach trucks og lagerudstyr som eksempelvis palleløftere og stablere
  • Stefan Budweit overtager Clark-ledelsen

    Stefan Budweit overtager Clark-ledelsen

    truck ›Clark Europe har netop annonceret at Rolf Eiten efter ti år som president & ceo hos Clark Europe giver stafetten videre til coo & director sales & marketing, Stefan Budweit