Linde el-truck styrker logistikken hos IBF På IBF’s produktionsanlæg i Ikast bidrager Linde X50 el-truck til emissionsfri, støjsvag og miljøvenlig transport af blandt andet tonstunge betonrør.

Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer

Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer og Linde-truckene er ét blandt mange andre bæredygtighedstiltag.

IBF er en markant spiller i byggebranchen. De råder over 52 produktionssteder i ind- og udland. Hvert år fremstilles over 2,3 mio. tons beton, der fragtes ud til byggeprojekter i hele landet med over 200 lastbiler og betonkanoner.

Desuden opererer IBF med en omfattende maskinflåde i den interne logistik, når de mange betonvarer skal flyttes fra produktionsbånd til oplagring og fra oplagring til de ventende lastbiler.

Øget fokus på at skabe en drift som er mindre miljøbelastende end tidligere er en central del af virksomhedens forretningsstrategi.  

Man har sat gang i en lang række initiativer, der trækker i en mere bæredygtig retning, og Linde-truckene er ét blandt mange tiltag.

- I fremtiden forventer vi, at bæredygtighed bliver en endnu mere integreret del af forretningen og dermed kan indfri vores ambitiøse mål om at mindske CO2-udledningen, udtaler produktionschef Mogens Rosenkilde fra IBF.

Som eksempler nævner Mogens Rosenkilde grøn energi fra solceller på tagene af produktions-anlæggene, forskning i cementfri beton, genanvendelse af knust beton i nye produkter og elektrificering af flåden.

IBF har modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, der understøtter betonvirksomhedens strategi om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. 

IBF er i gang med at skifte firmabilerne ud til elbiler, de første fire elektriske betonkanoner er indkøbt og IBF har opført en offentlig ladestation til el-lastbiler i Ejby på Fyn.

Et krævende køremiljø
De 12 nye Linde X50 el-truck erstatter en række udtjente dieseltruck på IBF-produktionsanlæg i hele landet. Truckene opererer i et hårdt miljø på de store produktionsanlæg, hvor der ruller en lind strøm af paller med betonvarer eller enorme betonrør ud på båndene.

Linde el-truckene kører dem herefter til hærdning under åben himmel, inden de skal ekspederes videre ud til kunderne.

Maskinerne der er i sving fra morgen til aften, kører på vidt forskelligt underlag på IBF-anlæggene.

For at kunne modstå det udfordrende køremiljø har Linde X50 el-truckene fået monteret ekstraudstyr som dobbelte forhjul til øget stabilitet, stænklapper, integreret gaffelflytter med sideskift og vendbart førersæde med plandæmper, der opfanger stød og vibrationer under kørslen.

Linde X50 el-truckene er leveret med N.C. Nielsens egenudviklede Lithium-ION batterier, der sikrer en støjsvag, komfortabel og effektiv kørsel dagen lang.

Litium-ION batterierne giver kraft, overskud og energi til at klare de tunge transportopgaver med IBF-betonprodukterne. Samtidig bidrager batterierne også til et mere behageligt arbejdsmiljø for truckførerne, der sidder i maskinerne hele dagen:

- Vi har stort fokus på vores medarbejdere, som skal have de bedste betingelser for at udføre deres opgaver. De er meget tilfredse med at køre i de nye Linde X50 el-truck, hvor der er skruet væsentligt op for førerkomforten.

- Til gengæld er der skruet ned for lydniveauet inde i kabinen og netop det bidrager i høj grad til en mere behagelig arbejdsdag for truckførerne, slutter Mogens Rosenkilde fra IBF.

-hawin

11/6 2025
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne