NC Nielsen
Lithium-ION letter arbejdet i Billund Lufthavn

Lithium-ION letter arbejdet i Billund Lufthavn

Fem fabriksnye Linde P250 el-traktorer fra N.C. Nielsen triller i fast pendulfart mellem platformen ved flyene og bagagesorteringen under terminalbygningen

Billund Lufthavn er Vestdanmarks internationale lufthavn. Den er i vækst, sover aldrig og håndterer årligt 3,3 mio. passagerer og store mængder luftfragt.
Derfor opererer lufthavnen med en meget stor maskinpark, der konstant er i drift og klar til at løse alle opgaver. De nye Linde P250 el-traktorer er en del af den enorme flåde af gaffeltruck, highloadere, brandbiler, snerydningsmaskiner og specialkøretøjer.

Turnaround i terminalen
Håndteringen af bagage er et nøglepunkt. Det er en kompleks operation, da al bagage skal bringes hurtigt, effektivt og sikkert videre. Flyene skal tømmes eller fyldes med bagage på specialbyggede rullebånd, og på jorden står lufthavnsmedarbejdere klar til at fylde eller tømme vogntoget, der trækkes af en Linde P250 el-traktor, som kører ned til det avancerede sorteringsanlæg i kælderen.

– Vi er glade for vores nyindkøbte Linde el-traktorer. Lithium-ION batterierne giver mere driftstid, da vi ikke skal skifte batterierne manuelt og vi kan 'sjatlade' i pauserne. Vi har fået indrettet el-traktorerne præcist efter vores behov med bl.a. selvlåsende trækkrog, glat overtræk på sæder, automatisk håndbremse ved stilstand og automatisk 'tænd-sluk'-funktion på kørelys, fortæller materielchef Niels N. Poulsen fra Billund Lufthavn.

Bæredygtig teknologi
Niels N. Poulsen fremhæver desuden den grønne teknologi bag Lithium-ION batterierne, der flugter med lufthavnens
generelle miljø- og energipolitik:

– I forhold til blysyrebatterier er Lithium-ION et kvantespring inden for grøn teknologi. Vi vil gerne bidrage på dette punkt, og tænker at Lithium-ION kan bidrage positivt til et bedre miljø på den lange bane.
Levetiden på batterierne er længere, driftsomkostningerne færre og så vil vi naturligvis også gerne tilgodese vores medarbejdere, der nemt og praktisk kan sætte en Linde P250 el-traktor til genopladning, når tiden tillader det, siger han.

Samarbejdet mellem Billund Lufthavn og N.C. Nielsen rækker tilbage til omkring årtusindskiftet, hvor Niels N. Poulsen første gang fik øje på Balling-virksomheden. I lufthavnens cargo-afdeling kører i forvejen en række Linde el-truck, Linde el-palleløftere og terminaltraktorer.

Det var derfor naturligt, at N.C. Nielsen var inde på radaren i overvejelserne omkring fremtidens nye el-traktorer til bagagehåndteringen.

– Jeg kan godt lide virksomhedskulturen hos N.C. Nielsen, hvor 'et ord er et ord' og man altid er forpligtet over for hinanden. Gennem årene har vi opbygget en god relation, hvor vi kender hinanden rigtigt godt. Vi har for det meste brug for højt specialiserede løsninger til vores maskinpark. Her er N.C. Nielsen gode til at hjælpe med at løse vores tekniske udfordringer og levere langtidsholdbart materiel, slutter materielchef Niels N. Poulsen fra Billund Lufthavn.

Platformen foran terminalbygningen er det travle samlingspunkt, når flyene på rekordtid skal tømmes for passagerer og bagage ¬– for igen at blive klar til næste afgang. Linde P250 el-traktorer sørger for en sikker transport af bagagevognene med en maksimal hastighed på 20 km/t.

N.C. Nielsen A/S er Danmarks største leverandør af gaffeltruck, terminaltraktorer og specialmaskiner med over 225 medarbejdere og en årlig omsætning på over 675 mio. kr. Virksomheden importerer og forhandler kørende materiel fra Linde, Terberg, Combilift, SMV Konecranes, Baumann m.fl. Udvalget rækker fra små palleløftervogne over store containertruck og mobile kraner til kundespecifikke specialløsninger.
-lipe

20/8 2018
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene