Lyko Group udvider sin automatiseringsløsning til det dobbelte
En af Nordens førende leverandør inden for skønhed og hårpleje med base i Sverige, Lyko, stoler endnu en gang på SSI Schäfers ekspertviden for at udvide den tidligere udviklede automatiserede lagerløsning
Den oprindelige løsning blev taget i brug i februar 2020 med det formål at øge driftseffektiviteten, optimere lagerpladsen og sikre problemfri lager- og materialeflow-styringsprocesser.
For at opnå dette blev Lykos nye automatiserede logistikcenter udstyret med shuttlesystemet SSI Cuby, ergonomiske arbejdsstationer, et conveyorsystem til kasser og bakker og logistiksoftwaren WAMAS.
Ifølge Rickard Lyko, administrerende direktør hos Lyko, blev systemet implementeret lige til tiden for at understøtte den hurtigt stigende efterspørgsel:
- Vi er meget tilfredse med løsningen fra SSI Schäfer, som vi lancerede på rekordtid i februar. Fase 1 i automatiseringen har nået den planlagte strømlining og har givet os muligheden for at håndtere den ekstreme salgsvækst på 99 procent, som vi opnåede online i andet kvartal.
Lyko planlægger at starte salget op på yderligere tre europæiske markeder i slutningen af 2020 med distribution fra det samme logistikcenter i Vansbro, Sverige.
Behovet for at maksimere lagerpladsen og udvide det højtydende conveyorsystem er oplagt at forfølge. SSI Schäfer blev valgt som totalleverandør for at sikre distributionscenterets evne til at følge med de ambitiøse udvidelsesplaner.
SSI Schäfer leverer en af de hurtigste automatiseringsløsninger med avancerede teknologier, der muliggør udvidelse af alle funktionsområder - plukning, pakning, opbevaring og forsendelse. Det eksisterende SSI Cuby shuttlesystem fordobler antallet af lokationer til 45.000 og shuttles til 150.
Ud over den automatiserede løsning leverer SSI Schäfer en mezzanin og tre SSI Logimat lagerautomater til opbevaring af små og mellemstore varer.
- Vi er glade for at arbejde som leverandør for Lyko i Vansbro. Den høje ydeevne, vi tilbyder, vil geare Lyko til de fremtidige behov, kommenterer Jenny Heinze, salgschef hos SSI Schäfer.
Den udvidede løsning understøtter Lykos fokus på kundeservice på højt niveau med leveringsbetingelser, der sørger for den komplette installation uden afbrydelse af de nuværende processer, der kører på fuld kapacitet på lageret.
Systemet er planlagt til at blive fuldt opgraderet og gå i drift før Black Friday 2021.
-hawin