MAN automatiserer materialeforsyningenRobottens griber tilpasser sig automatisk den aktuelle størrelse på KLT-kassen, og bevæger sig fleksibelt til de forskellige slidsker i overførselsstativerne.

MAN automatiserer materialeforsyningen

Robotvirksomheden Magazino har vundet udbuddet til et pilotprojekt, hvor den mobile robot, SOTO, transporterer små lastbærere - såkaldte KLT'ere - med reservedele mellem lager og samlebånd

Af Lisbeth Petersen

Pilotprojektet er startet på MANS Nürnberg-anlæg i motorproduktionen til lastbiler og giver begge parter mulighed for at få erfaringer med robotten til en fremtidig livedrift.

MAN og Magazino har haft et tæt samarbejdet om udviklingen de senere år. Blandt andet har de defineret de krav til hard- og software og miljø, der skal gælde for driften i industrianlægget.

Projektet er planlagt til at køre omkring et år og skal lægge grundlaget for implementeringen af en hel flåde af SOTO-robotter i 2023.

- Vi ønsker et effektivt setup for vores fremtidige logistik og bruger potentialet i digitalisering og automatisering i processen, Ingo Essel, som er fabrikschef i Nürnberg og uddyber:

- Ved hjælp af SOTO kan hele leveringsprocessen fuldautomatiseres - fra depalleteringen i det automatiserede lager for smådele til levering i montagen. På denne måde løfter vi begrebet 'avanceret robotteknologi’ op og bygger en smart forsyningskæde i samspillet mellem mennesker og robotter. Vi er glade for at have fundet en partner i Magazino, der optimalt kan betjene vores høje krav til automatisering i fabrikslogistikken og levere et fleksibelt og skalerbart automatiseringskoncept.

SOTO sørger også for indsamling og rotation af mindre lastbærere.

Paul Seluga, Magazinos projektleder for pilotprojektet med MAN, beskriver processen således:

- Robotten henter KLT'erne fra overdragelsesreolen på det automatiske smådelslager og bringer på samme tid op til 18 KLT'er til produktionslinjen. Her placerer SOTO KLT'erne, som kan veje op til 20 kg, i nogle fælles flowstativer. På bagsiden af dem kan medarbejderne nemt få adgang til de enkelte dele til montering. SOTO kan også hente tomme KLT'er og bringe dem til det centrale indsamlingssted.

Ægte end-to-end automatisering
Fabrikken i Nürnberg anvender KLT-kasser på op til 600x44x280 mm, og robottens griber tilpasser sig automatisk den aktuelle størrelse og bevæger sig fleksibelt til de forskellige slidsker i overførselsstativerne.

Stregkoderne på både stativer og kasser kan aflæses maskinelt og hjælper robotten med at identificere produkterne.

Så mens andre automatiseringsprocesser i fremstillingsindustrien stadig ofte kræver en vis andel af manuelt arbejde, f.eks. genopfyldning af KLT'er, har dette pilotprojekt vist vejen frem til en fuldstændig autonom løsning, siger projektpartnerne, nemlig: Afhentning af forskellige KLT'er fra et lager, autonom transport af flere KLT'er gennem produktionen og nedsættelse af KLT'er i flowstativer tæt på produktionslinje. Indsamling af tomme kasser og rotation af små lastbærere fra 90 grader til 180 grader er også en del af løsningen.

- Automatiseringen og kombinationen af alle disse procestrin adskiller SOTO klart på markedet og muliggør for første gang ægte end-to-end automatisering i materialeforsyningen, lyder det fra MAN og Magazino

29/6 2022
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen