MAN automatiserer materialeforsyningenRobottens griber tilpasser sig automatisk den aktuelle størrelse på KLT-kassen, og bevæger sig fleksibelt til de forskellige slidsker i overførselsstativerne.

MAN automatiserer materialeforsyningen

Robotvirksomheden Magazino har vundet udbuddet til et pilotprojekt, hvor den mobile robot, SOTO, transporterer små lastbærere - såkaldte KLT'ere - med reservedele mellem lager og samlebånd

Af Lisbeth Petersen

Pilotprojektet er startet på MANS Nürnberg-anlæg i motorproduktionen til lastbiler og giver begge parter mulighed for at få erfaringer med robotten til en fremtidig livedrift.

MAN og Magazino har haft et tæt samarbejdet om udviklingen de senere år. Blandt andet har de defineret de krav til hard- og software og miljø, der skal gælde for driften i industrianlægget.

Projektet er planlagt til at køre omkring et år og skal lægge grundlaget for implementeringen af en hel flåde af SOTO-robotter i 2023.

- Vi ønsker et effektivt setup for vores fremtidige logistik og bruger potentialet i digitalisering og automatisering i processen, Ingo Essel, som er fabrikschef i Nürnberg og uddyber:

- Ved hjælp af SOTO kan hele leveringsprocessen fuldautomatiseres - fra depalleteringen i det automatiserede lager for smådele til levering i montagen. På denne måde løfter vi begrebet 'avanceret robotteknologi’ op og bygger en smart forsyningskæde i samspillet mellem mennesker og robotter. Vi er glade for at have fundet en partner i Magazino, der optimalt kan betjene vores høje krav til automatisering i fabrikslogistikken og levere et fleksibelt og skalerbart automatiseringskoncept.

SOTO sørger også for indsamling og rotation af mindre lastbærere.

Paul Seluga, Magazinos projektleder for pilotprojektet med MAN, beskriver processen således:

- Robotten henter KLT'erne fra overdragelsesreolen på det automatiske smådelslager og bringer på samme tid op til 18 KLT'er til produktionslinjen. Her placerer SOTO KLT'erne, som kan veje op til 20 kg, i nogle fælles flowstativer. På bagsiden af dem kan medarbejderne nemt få adgang til de enkelte dele til montering. SOTO kan også hente tomme KLT'er og bringe dem til det centrale indsamlingssted.

Ægte end-to-end automatisering
Fabrikken i Nürnberg anvender KLT-kasser på op til 600x44x280 mm, og robottens griber tilpasser sig automatisk den aktuelle størrelse og bevæger sig fleksibelt til de forskellige slidsker i overførselsstativerne.

Stregkoderne på både stativer og kasser kan aflæses maskinelt og hjælper robotten med at identificere produkterne.

Så mens andre automatiseringsprocesser i fremstillingsindustrien stadig ofte kræver en vis andel af manuelt arbejde, f.eks. genopfyldning af KLT'er, har dette pilotprojekt vist vejen frem til en fuldstændig autonom løsning, siger projektpartnerne, nemlig: Afhentning af forskellige KLT'er fra et lager, autonom transport af flere KLT'er gennem produktionen og nedsættelse af KLT'er i flowstativer tæt på produktionslinje. Indsamling af tomme kasser og rotation af små lastbærere fra 90 grader til 180 grader er også en del af løsningen.

- Automatiseringen og kombinationen af alle disse procestrin adskiller SOTO klart på markedet og muliggør for første gang ægte end-to-end automatisering i materialeforsyningen, lyder det fra MAN og Magazino

29/6 2022
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
  • Automatisering to-go

    Automatisering to-go

    truck ›Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen
  • Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    truck ›N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.
  • Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    truck ›AntOn by Jungheinrich er navnet på hamburgbaserede Jungheinrichs nye omkostningseffektive produktlinje af udstyr til varehåndtering. Og det er udstyr skræddersyet til kravene i ‘entry-level-segmentet'
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.
  • Ny palleløfter til de krævende opgaver

    Ny palleløfter til de krævende opgaver

    truck ›Baoli-brandet er kendt for sine robuste truck til konkurrencedygtige priser. Den nye palleløfter, KBP 14H med Li-Ion-batteri lever op til traditionen
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago