MAN automatiserer materialeforsyningen med robotten SOTO
Robotvirksomheden Magazino har vundet udbuddet til pilotprojekt på motorfabrikkens i Tyskland. Den mobile robot SOTO automatiserer materialeforsyningen mellem lageret og samlebåndet ved at håndtere og transportere små lastbærere (KLT) helt autonomt. Se video:
Pilotprojektet er startet på MANS Nürnberg-anlæg i motorproduktionen til lastbiler og giver begge parter mulighed for at få erfaringer med robotten til en fremtidig livedrift.
MAN og Magazino har haft et tæt udviklingspartnerskab de seneste år. Blandt andet har de defineret de krav til hard- og software og miljøkrav, der skal gælde til driften i industrianlægget.
Projektet er planlagt til at køre omkring et år, og skal lægge grundlaget for implementeringen af en hel flåde af SOTO-robotter i 2023.
Ingo Essel, som er fabrikschef Nürnberg, siger:
-Vi ønsker et effektivt setup for vores fremtidige logistik og bruge potentialet i digitalisering og automatisering i processen. Ved hjælp af SOTO kan hele leveringsprocessen fuldautomatisere - fra depalleteringen i det automatiserede lager for smådele til levering i montagen. På denne måde løfter vi begrebet 'avanceret robotteknologi op og bygger en smart forsyningskæde i samspillet mellem mennesker og robotter. Vi er glade for at have fundet en partner i Magazino, der optimalt kan betjene vores høje krav til automatisering i fabrikslogistikken og levere et fleksibelt og skalerbart automatiseringskoncept.
Paul Seluga, Magazinos projektleder for pilotprojektet med MAN, beskriver processen således:
- Robotten henter KLT'erne fra overdragelsesreolen på det automatiske smådelslager bringer så på samme tid op til 18 KLT'er til produktionslinjen. Her placerer SOTO KLT'erne, som kan veje op til 20 kg, i nogle fællles flowstativer. På bagsiden af dem kan medarbejderne nemt få adgang til de enkelte dele til montering. SOTO kan også hente tomme KLT'er og bringe dem til det centrale indsamlingssted.