MAN automatiserer med Magazino

MAN automatiserer med Magazino

Automatiseringen af materialeforsyningen på motorfabrikken i Nürnberg sker med 12 Magazino SOTO-robotter

Robotvirksomheden Magazino, som hører under Jungheinrich, har vundet MAN's fabrik i Nürnberg som flådekunde for SOTO-robotten.

Den mobile SOTO-robot automatiserer materialeforsyningen mellem lageret og samlebåndet og transporterer små lastbærere (SLC'er) helt autonomt.

Efter et etårigt pilotprojekt vil hele forsyningsprocessen for små lastbærere til motormontering og fremtidig batteriproduktion blive automatiseret med tolv SOTO-robotter fra efteråret i år.

Magazino og MAN har arbejdet tæt og anvendelsesorienteret sammen inden for automatisering af logistik siden 2019 og har allerede samlet deres specifikke ekspertise i udviklingsfasen af SOTO-robotterne.

Robotternes funktionalitet blev grundigt testet og optimeret i live-drift i løbet af en etårig pilotfase.

På baggrund af dette positive forsøg besluttede MAN i Nürnberg at indsætte en flåde på tolv SOTO-robotter til komplet automatisering af smådelslogistikken. 

Simon Becker, projektleder hos MAN, siger:

- Indførelsen af SOTO markerer et yderligere skridt mod fremtidens logistik i den seneste udvikling af vores fabrik i Nürnberg.

- Takket være SOTO er klargøringsprocessen med små lastbærere nu også fuldt automatiseret.

- Disse robotter er derfor også eksemplariske for den igangværende digitalisering og automatisering af vores fabrikslogistik og bidrager dermed til vores overordnede strategi.

- Det er imponerende at se, hvor effektivt og harmonisk mennesker og robotter kan arbejde sammen.

- Beslutningen om at introducere SOTO-robotterne er resultatet af mange års tillidsfuldt samarbejde med Magazino, som afspejler vores engagement i teknologisk ekspertise og løbende forbedringer.

I selve målprocessen henter SOTO-robotterne selvstændigt de små lastbærere på det automatiserede miniload-lager, og hver robot bringer op til 18 containere ad gangen til de enkelte samlebånd.

Markus Ruder, Magazinos projektleder for det fælles projekt med MAN, uddyber:

- De arbejder i samme miljø som mennesker og andre mobile robotter. Ved samlebåndet placerer SOTO-robotterne beholderne, som i øjeblikket vejer 12 kg, direkte på hylderne.

- Medarbejderen kan derefter nemt få adgang til de enkelte dele, der skal samles på den modsatte side af reolen. SOTO-robotterne samler også selv tomme beholdere op og kører dem til det centrale opsamlingssted.

Fabrikken i Nürnberg bruger standardbeholderformater i henhold til VDA-standarden, den tyske sammenslutning af bilindustrien.

Robottens adaptive griber tilpasser sig automatisk til den pågældende beholderstørrelse, og ligesom mennesker bevæger den sig også fleksibelt til forskellige højder på overførselsreolerne.

Robotten bruger maskinlæsbare koder på hylderne og etiketter på containerne til identifikation. Den modtager transportordrerne direkte fra lagerstyringssystemet.

Mens samlebåndene i fremstillingsindustrien er meget automatiserede i dag, foregår genopfyldningen i langt de fleste lagre stadig manuelt.

Hidtidige løsninger, som f.eks. vogntog eller simple AGV'er (Automated Guided Vehicles), automatiserer ikke processen fuldt ud, da det kræver manuelt arbejde at læsse og aflæsse.

På MAN's fabrik i Nürnberg bliver de små lastbærere allerede automatisk fjernet fra pallerne efter levering og opbevaret i det automatiserede miniload-lager.

Med SOTO automatiserer MAN nu "last mile" i processen for levering af små lastbærere med det formål, at den første menneskelige handling i processen er montørernes overførsel af de tomme små lastbærere fra fuldlastskakten til reolens tømningsskakt, hvorfra robotten samler de små lastbærere igen.

SOTO-robotten kombinerer disse elementære logistiske procestrin i en enkelt, fuldt autonom løsning: afhentning af små lastbærere i forskellige størrelser fra et lager, autonom transport af flere små lastbærere fra kilde til vask og levering til flowstativer tæt på linjen i forskellige højder.

Den kan bl.a. opsamle tomgods og rotere små lastbærere. I eksisterende miljøer arbejder robotten sikkert i samme område som mennesker.

Disse egenskaber adskiller klart SOTO-robotten fra markedet og muliggør for første gang ægte end-to-end-automatisering i materialeforsyningen med små lastbærere.

-hawin

6/5 2024
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte