MAN automatiserer med Magazino

MAN automatiserer med Magazino

Automatiseringen af materialeforsyningen på motorfabrikken i Nürnberg sker med 12 Magazino SOTO-robotter

Robotvirksomheden Magazino, som hører under Jungheinrich, har vundet MAN's fabrik i Nürnberg som flådekunde for SOTO-robotten.

Den mobile SOTO-robot automatiserer materialeforsyningen mellem lageret og samlebåndet og transporterer små lastbærere (SLC'er) helt autonomt.

Efter et etårigt pilotprojekt vil hele forsyningsprocessen for små lastbærere til motormontering og fremtidig batteriproduktion blive automatiseret med tolv SOTO-robotter fra efteråret i år.

Magazino og MAN har arbejdet tæt og anvendelsesorienteret sammen inden for automatisering af logistik siden 2019 og har allerede samlet deres specifikke ekspertise i udviklingsfasen af SOTO-robotterne.

Robotternes funktionalitet blev grundigt testet og optimeret i live-drift i løbet af en etårig pilotfase.

På baggrund af dette positive forsøg besluttede MAN i Nürnberg at indsætte en flåde på tolv SOTO-robotter til komplet automatisering af smådelslogistikken. 

Simon Becker, projektleder hos MAN, siger:

- Indførelsen af SOTO markerer et yderligere skridt mod fremtidens logistik i den seneste udvikling af vores fabrik i Nürnberg.

- Takket være SOTO er klargøringsprocessen med små lastbærere nu også fuldt automatiseret.

- Disse robotter er derfor også eksemplariske for den igangværende digitalisering og automatisering af vores fabrikslogistik og bidrager dermed til vores overordnede strategi.

- Det er imponerende at se, hvor effektivt og harmonisk mennesker og robotter kan arbejde sammen.

- Beslutningen om at introducere SOTO-robotterne er resultatet af mange års tillidsfuldt samarbejde med Magazino, som afspejler vores engagement i teknologisk ekspertise og løbende forbedringer.

I selve målprocessen henter SOTO-robotterne selvstændigt de små lastbærere på det automatiserede miniload-lager, og hver robot bringer op til 18 containere ad gangen til de enkelte samlebånd.

Markus Ruder, Magazinos projektleder for det fælles projekt med MAN, uddyber:

- De arbejder i samme miljø som mennesker og andre mobile robotter. Ved samlebåndet placerer SOTO-robotterne beholderne, som i øjeblikket vejer 12 kg, direkte på hylderne.

- Medarbejderen kan derefter nemt få adgang til de enkelte dele, der skal samles på den modsatte side af reolen. SOTO-robotterne samler også selv tomme beholdere op og kører dem til det centrale opsamlingssted.

Fabrikken i Nürnberg bruger standardbeholderformater i henhold til VDA-standarden, den tyske sammenslutning af bilindustrien.

Robottens adaptive griber tilpasser sig automatisk til den pågældende beholderstørrelse, og ligesom mennesker bevæger den sig også fleksibelt til forskellige højder på overførselsreolerne.

Robotten bruger maskinlæsbare koder på hylderne og etiketter på containerne til identifikation. Den modtager transportordrerne direkte fra lagerstyringssystemet.

Mens samlebåndene i fremstillingsindustrien er meget automatiserede i dag, foregår genopfyldningen i langt de fleste lagre stadig manuelt.

Hidtidige løsninger, som f.eks. vogntog eller simple AGV'er (Automated Guided Vehicles), automatiserer ikke processen fuldt ud, da det kræver manuelt arbejde at læsse og aflæsse.

På MAN's fabrik i Nürnberg bliver de små lastbærere allerede automatisk fjernet fra pallerne efter levering og opbevaret i det automatiserede miniload-lager.

Med SOTO automatiserer MAN nu "last mile" i processen for levering af små lastbærere med det formål, at den første menneskelige handling i processen er montørernes overførsel af de tomme små lastbærere fra fuldlastskakten til reolens tømningsskakt, hvorfra robotten samler de små lastbærere igen.

SOTO-robotten kombinerer disse elementære logistiske procestrin i en enkelt, fuldt autonom løsning: afhentning af små lastbærere i forskellige størrelser fra et lager, autonom transport af flere små lastbærere fra kilde til vask og levering til flowstativer tæt på linjen i forskellige højder.

Den kan bl.a. opsamle tomgods og rotere små lastbærere. I eksisterende miljøer arbejder robotten sikkert i samme område som mennesker.

Disse egenskaber adskiller klart SOTO-robotten fra markedet og muliggør for første gang ægte end-to-end-automatisering i materialeforsyningen med små lastbærere.

-hawin

6/5 2024
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder