MAN automatiserer med Magazino

MAN automatiserer med Magazino

Automatiseringen af materialeforsyningen på motorfabrikken i Nürnberg sker med 12 Magazino SOTO-robotter

Robotvirksomheden Magazino, som hører under Jungheinrich, har vundet MAN's fabrik i Nürnberg som flådekunde for SOTO-robotten.

Den mobile SOTO-robot automatiserer materialeforsyningen mellem lageret og samlebåndet og transporterer små lastbærere (SLC'er) helt autonomt.

Efter et etårigt pilotprojekt vil hele forsyningsprocessen for små lastbærere til motormontering og fremtidig batteriproduktion blive automatiseret med tolv SOTO-robotter fra efteråret i år.

Magazino og MAN har arbejdet tæt og anvendelsesorienteret sammen inden for automatisering af logistik siden 2019 og har allerede samlet deres specifikke ekspertise i udviklingsfasen af SOTO-robotterne.

Robotternes funktionalitet blev grundigt testet og optimeret i live-drift i løbet af en etårig pilotfase.

På baggrund af dette positive forsøg besluttede MAN i Nürnberg at indsætte en flåde på tolv SOTO-robotter til komplet automatisering af smådelslogistikken. 

Simon Becker, projektleder hos MAN, siger:

- Indførelsen af SOTO markerer et yderligere skridt mod fremtidens logistik i den seneste udvikling af vores fabrik i Nürnberg.

- Takket være SOTO er klargøringsprocessen med små lastbærere nu også fuldt automatiseret.

- Disse robotter er derfor også eksemplariske for den igangværende digitalisering og automatisering af vores fabrikslogistik og bidrager dermed til vores overordnede strategi.

- Det er imponerende at se, hvor effektivt og harmonisk mennesker og robotter kan arbejde sammen.

- Beslutningen om at introducere SOTO-robotterne er resultatet af mange års tillidsfuldt samarbejde med Magazino, som afspejler vores engagement i teknologisk ekspertise og løbende forbedringer.

I selve målprocessen henter SOTO-robotterne selvstændigt de små lastbærere på det automatiserede miniload-lager, og hver robot bringer op til 18 containere ad gangen til de enkelte samlebånd.

Markus Ruder, Magazinos projektleder for det fælles projekt med MAN, uddyber:

- De arbejder i samme miljø som mennesker og andre mobile robotter. Ved samlebåndet placerer SOTO-robotterne beholderne, som i øjeblikket vejer 12 kg, direkte på hylderne.

- Medarbejderen kan derefter nemt få adgang til de enkelte dele, der skal samles på den modsatte side af reolen. SOTO-robotterne samler også selv tomme beholdere op og kører dem til det centrale opsamlingssted.

Fabrikken i Nürnberg bruger standardbeholderformater i henhold til VDA-standarden, den tyske sammenslutning af bilindustrien.

Robottens adaptive griber tilpasser sig automatisk til den pågældende beholderstørrelse, og ligesom mennesker bevæger den sig også fleksibelt til forskellige højder på overførselsreolerne.

Robotten bruger maskinlæsbare koder på hylderne og etiketter på containerne til identifikation. Den modtager transportordrerne direkte fra lagerstyringssystemet.

Mens samlebåndene i fremstillingsindustrien er meget automatiserede i dag, foregår genopfyldningen i langt de fleste lagre stadig manuelt.

Hidtidige løsninger, som f.eks. vogntog eller simple AGV'er (Automated Guided Vehicles), automatiserer ikke processen fuldt ud, da det kræver manuelt arbejde at læsse og aflæsse.

På MAN's fabrik i Nürnberg bliver de små lastbærere allerede automatisk fjernet fra pallerne efter levering og opbevaret i det automatiserede miniload-lager.

Med SOTO automatiserer MAN nu "last mile" i processen for levering af små lastbærere med det formål, at den første menneskelige handling i processen er montørernes overførsel af de tomme små lastbærere fra fuldlastskakten til reolens tømningsskakt, hvorfra robotten samler de små lastbærere igen.

SOTO-robotten kombinerer disse elementære logistiske procestrin i en enkelt, fuldt autonom løsning: afhentning af små lastbærere i forskellige størrelser fra et lager, autonom transport af flere små lastbærere fra kilde til vask og levering til flowstativer tæt på linjen i forskellige højder.

Den kan bl.a. opsamle tomgods og rotere små lastbærere. I eksisterende miljøer arbejder robotten sikkert i samme område som mennesker.

Disse egenskaber adskiller klart SOTO-robotten fra markedet og muliggør for første gang ægte end-to-end-automatisering i materialeforsyningen med små lastbærere.

-hawin

6/5 2024
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen