Manitou medbringertruck øger fleksibiliteten hos FC BetonKombinationen af trækker, sættevogn og truck er en billigere investering for FC Beton end den typiske standardløsning med en forvogn med kran.

Manitou medbringertruck øger fleksibiliteten hos FC Beton

Købet af den første Manitou TMT25S medbringertruck i 2019 blev fulgt op af en identisk truck i november 2020.

En langarmet kran monteret bag førerhuset på en lastbil ses ofte, når der skal fragtes og leveres byggematerialer til byggepladser. Men der findes også et alternativ, der har en anden fleksibilitet, og som endda er billigere i anskaffelse.

Løsningen hedder en medbringertruck, og hos Scantruck A/S står der Manitou på dem. I november sidste år modtog betonproducenten FC Beton A/S en Manitou medbringertruck model TMT25S. En tro kopi af den medbringertruck de havde investeret i året før.

- En standardløsning for os har i mange år været en forvogn med kran monteret tilkoblet en kærre eller anhænger med tiplad. Det giver os mulighed for at tage et returlæs råvarer i form af sten, grus og sand med hjem, alt efter hvor man nu er i verden. Men nu er vi ved at begive os over i et nyt koncept, hvor vi har en trækker, en sættevogn og en truck, siger Jens Mølgaard, direktør i FC Beton.

Rette løsning hos Scantruck

Som betonproducent leverer FC Beton hvert år store mængder fliser, belægningssten, betonblokke, sækkevarer og meget andet til kunder over hele Danmark.

Medbringertrucken fastgøres let og hurtigt til sættevognen, når den skal transporteres.

En palle fliser vejer typisk cirka 1200-1500 kilo og enkelte vejer op til 1800 kilo. Det stiller meget specifikke krav til den truck, der skal håndtere pallerne, når de skal løftes af ladet og køres til den rette placering.

- Det tog ikke lang tid at finde den rette størrelse. Vi besøgte Scantruck i Skive og testede forskellige truck. Det var egentlig bare et spørgsmål om at snakke med Freddy, så vidste vi det, siger Jens Mølgaard med henvisning til Freddy Lange Nielsen, Scantrucks distriktschef i Nord- og Østjylland for Manitou.

Den valgte trucks modelnavn TMT25S angiver, at den er lastbilmonteret (TM) og udstyret med en teleskoparm (T). Løftekapaciteten er 2.500 kilo. Den trehjulede, dieseldrevne truck har hydrostatisk transmission, og løftehøjden er 3,4 meter.

- Kranløsningen har vi haft som standard i mange år. Derfor har vi været ved at regne lidt på det. Forskellen er især, at det er væsentligt billigere at opbygge et træk med forvogn, sættevogn og en truck. Blandt andet fordi man kan "bare" skifte trækkeren, når den er ved at have kørt de kilometer, den skal, siger Jens Mølgaard.

Lille, hurtig og effektiv

Det har især været et ønske, at Manitous truck kunne læsser af fra én side.

 Med sidste efterårs investering hos Scantruck A/S i en Manitou TMT25S fordoblede FC Beton sit antal af medbringertruck. Her er chauffør Claus Sørensen ved at læsse af med firmaets første Manitou truck.

- Vi havde to vigtige krav i forhold til egenskaberne. Trucken skulle være stærk og have lange gafler, så vi kan nå ordentligt uden at ødelægge det hele. Hvis man bare løfter en palle med 1,5 tons fliser i den ene side og trækker, så splitter man det hele ad, når man trækker den hen over gulvet i en trailer, pointerer Jens Mølgaard.

FC Beton er ikke ved at sige farvel til sine traditionelle lastbiler med kran, men truckløsningen fra Scantruck er som sagt billigere og giver en anden fleksibilitet.

- En kranbil kan komme ind mange steder og kan også hejse varerne over en hæk. Trucken kan til gengæld køre uden om hækken og helt ned i bunden af haven, hvis det er kundens ønske. Trucken er helt klart anderledes at arbejde med. Det er en fin lille truck, der er hurtig, og chaufførerne på begge biler er rigtig glade for dem, siger Jens Mølgaard.

FC Beton havde set truckløsningen hos flere af de vognmænd, de har til at køre for sig. Sammenholdt med omdømmet i markedet endte valget på Manitou fra Scantruck.

- Vi hørte en masse godt om Manitous truck, og så var de ganske enkelt de mest fornuftige i forhold til det, vi skulle bruge. Vi har fået en god behandling hos Scantruck og et godt tilbud, og så har vi sådan set været rigtig godt tilfreds.

- Nu ved jeg godt, at man ikke kan sidde og have truck, hvor den ældste er to år gammel, og så kan man sige 'det kører bare, det går aldrig i stykker'. Men indtil videre har det fungeret godt. Det har været forholdsvist nemt at beslutte, vi skulle have en truck mere magen til den første, siger Jens Mølgaard.

-hawin

9/2 2021
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima