Martin kører videre efter 18 år i førersædet

Martin kører videre efter 18 år i førersædet

Det er de færreste, der kan prale af at have slidt en Linde el-truck op. Men det kan Martin Kjærsgaard fra Niebuhr Gears i Ikast. Siden 2004 har han kørt over 14.000 timer i en handicapvenlig Linde el-truck fra N.C. Nielsen. Den er netop udskiftet med en fabriksny Linde E18 EVO el-truck, som han betjener med et avanceret joystick

I 2002 var Martin Kjærsgaard ude for en trafikulykke, der gjorde ham lam i benene. Dette afholdt dog ikke den unge og landbrugsuddannede mand fra at interessere sig for maskinteknik, så et par år senere fik han efter nogle sværdslag mulighed for at komme i fleksjob som operatør og truckfører hos Niebuhr Gears.

I dag er Martin Kjærsgaard 41 år. Han har absolut ingen planer om at stoppe. Fire dage om ugen og i fire timer kører han solen sort hos Niebuhr Gears.

Han bruger Linde el-trucken til at tømme spåncontainere, plukke paller med metalemner, køre med olietønder og holde orden i den travle industrivirksomhed.

- Det er sjovt at køre i den nye Linde el-truck. Den er ret avanceret og reagerer hurtigt, når jeg aktiverer joysticket. Jeg kan fremhæve den bløde og behagelige kørestil, Hill-holder funktionen til kørsel på ramper og en lille skærm, hvor jeg kan holde øje med gaflernes vinkel, fortæller Martin Kjærsgaard.

Truck efter mål
Sammen med vedligeholdelseschef Mikael Fosgerau Pedersen tog Martin Kjærsgaard på besøg hos N.C. Nielsen i Balling. Den smalle Linde el-truck skulle passe præcist til Martin og eksempelvis blev joystick og beslag til scanner, computer og spejl tilpasset helt nøjagtigt til Martins behov, da ingen jo skal gå ned på udstyret.

- Vi er glade for at kunne hjælpe Martin, der udfylder en vigtig rolle i virksomheden. Han er en yderst stabil, loyal og vedholdende medarbejder, der bidrager med sit ihærdige arbejde. Vi stiller det bedste udstyr til rådighed og med den tilpassede Linde el-truck er vi gearet til hans fremtidige indsats, udtaler Mikael Fosgerau Pedersen fra Niebuhr Gears.

Martin Kjærgaard har fået fremstillet en personlift, så han enkelt og sikkert kan komme fra sin rullestol op i Linde-trucken. Her starter han el-trucken med sin personlige tændingsnøgle, aktiverer skærmene, tjekker opladningen og lægger sine redskaber klar til brug i trucken, hvorefter han er ude af starthullet. 

- Det er nemt at komme i gang med dagens kørsel, og jeg har jo opbygget mig en vis arbejdsrutine her i virksomheden. Hver dag byder på en masse spændende – og nogle gange uforudsete – opgaver. Så derfor er det vigtigt at have en velfungerende truck til rådighed. Den kan ikke bare lige byttes ud, pointerer Martin Kjærsgaard.

Niebuhr Gears opererer med en maskinflåde på 50 løfteenheder, og den nye Linde el-truck får på ingen måde lov til at samle metalstøv. Linde-trucken kan også betjenes af andre medarbejdere, der så anvender 2-pedal systemet til kørslen i stedet for joysticket til kørslen – og udover specialtilpasninger til Martin Kjærgaard på samme vis som alle andre Linde E18 EVO el-truck.

Martin Kjærsgaard fra Niebuhr Gears har slidt en handicapvenlig Linde el-truck op gennem 18 år, og har nu fået en fabriksny Linde E18 EVO el-truck, der er skræddersyet præcist til hans behov – blandt andet med et multifunktionelt joystick.

Rummelig arbejdsplads
Med Linde-løsningen til Martin Kjærgaard understøtter Niebuhr Gears sin position som en rummelig arbejdsplads, der giver plads til blandt andet fleksjobbere.

Virksomheden ansætter løbende medarbejdere med nedsat arbejdsevne, sørger for at uddanne voksenlærlinge, tilbyder ordblindeskole og har desuden mange sociale aktiviteter for alle medarbejdere.

- Jeg føler mig værdsat af Niebuhr Gears, som i mange år har givet mig mulighed for at være en del af virksomheden. Vi har et godt kollegialt sammenhold på fabrikken, hvor vi løfter opgaverne i flok. Samtidig er jeg glad for, at det er lykkedes at indrette en Linde-truck, der passer præcist til mine behov. Jeg er jo nok ikke blevet mindre kræsen med årene, slutter Martin Kjærsgaard med et smil.

En personlift gør det muligt for Martin Kjærsgaard at komme fra sin kørestol og op i Linde el-trucken – og kort tid efter er han ude at starthullet.

21/2 2023
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen