NC Nielsen
NC Nielsen
Mere frihed med førerløse truck

Mere frihed med førerløse truck

En ny førerløs truck fra Global AGV optimerer den interne transport af materialer hos AVK Gummi. Virksomheden kan selv ændre eller tilføje alle de ruter, der er brug for når AGV'en henter gummiblandinger og kører dem til forskellige produktionshaller

AVK Gummi er kendt for at udvikle, producere og sælge gummikomponenter til virksomheder inden for drikkevand, fødevarer, healthcare, energi og teknik.

Virksomheden fremstiller kundetilpassede tekniske gummiløsninger, herunder gummipakninger, brændstofslanger og mere til.

I den forbindelse er der brug for at flytte ganske mange materialer rundt i produktionen i Låsby.

Virksomheden investeret i en selvkørende truck fra Global AGV, fordi den er fleksibel, intuitiv at bruge og nem at tilpasse til de behov man har for at transportere Gummi.

- Vi er en virksomhed i konstant forandring, og derfor skal det være let for os selv at justere den førerløse truck, når vi har nye opgaver, den skal løse. Og det er nemt, fastslår Andreas Kjersgaard, som er produktionschef hos AVK Gummi.

Den førerløse truck er bindeleddet mellem de forskellige arbejdsstationer i produktionsvirksomheden, og sådan har det været i en årrække.

Behovet for den nye førerløse truck, som afløser for en ældre AGV, stod klart, da en ny hal skulle bygges, og der var et andet flow i arbejdet med at flytte paller.

Der var brug for en langt mere fleksibel løsning, hvor virksomheden selv kunne tilpasse behovet for nye ruter. Den gamle førerløse truck var programmeret med 10-12 faste ruter, som AVK Gummi ikke selv kunne ændre.

Den nye AGV overtog uden problemer de eksisterende ruter, og så har AVK Gummi selv lagt yderligere 25 nye ruter ind.  

Den førerløse truck tager sig bl.a. af transporten til og fra virksomhedens eget mikseri og ud til fem produktionshaller med Gummiblandinger.

AGV’en kører også retur til mikseriet med kasser og paller samt returvarer. Det kan også være affaldscontainere, kasser eller paller, den flytter.

Kort vej fra idé til udførelse
Morten Dahl Kruse er maskiningeniør og ansvarlig for den førerløse truck hos AVK Gummi. Efter et kursus hos Global AGV og seks dages installation af den nye truck var han ’selvkørende’.

Han tegner selv nye ruter ind til den førerløse truck og bruger supportafdelingen hos Global AGV som sparringspartner, hvis han har spørgsmål.

Han fremhæver, at det er nemt selv at lægge nye ruter ind på den nye førerløse truck, nemt at få den ind på ruten igen, hvis noget står i vejen på ruten, og så er den nem at starte for en medarbejder, hvis der er behov for det.

- Vi har 35 ruter nu, og der kommer løbende nye tilføjelser. Når nogen kommer med en god idé, så kan vi bare prøve det af. Det eneste det koster er min tid til at sætte den op, så det er nemt og billigt at teste nye løsninger.

- Det giver en stor effektivitet, når der er kort vej fra idé til udførelse. Vi skal ikke først ringe til en ekstern tekniker, der skal komme for at se på planen og så udføre den. Vi kan gøre det hele selv, forklarer Morten Dahl Kruse og fortsætter:

- Den nye Global AGV er ikke ”bare” nem at betjene. Den er også utrolig stabil og driftssikker, og det er helt afgørende, at vi kan regne med den hver dag”.

Førerløs truck frigiver tid til vigtige opgaver
Morten Dahl Kruse og hans kolleger har hele tiden fokus på, hvor den førerløse truck kan løse opgaver frem for at sætte en medarbejder i sving.

Den længste rute, Morten Dahl Kruse har lagt ind, er 600 meter. En rute, som den gamle AGV ikke kørte. Hvis turen skulle klares af en medarbejder på en almindelig truck, så ville den tage otte minutter.

- Vi har investeret i en løsning, hvor det er forholdsvis billigt at tilføje nye funktioner. Idéerne står nærmest i kø: lige fra at køre ind i vores vareelevator med ting, der skal op på første sal, til vores kommende automationsløsninger og vores skraldeløsning. Den bidrager til at løfte vores innovationskraft, siger Morten Dahl Kruse.

Hurtig adgang til hjælp
Morten Dahl Kruse er efter et kursus i at bruge den nye førerløse truck og erfaringerne fra hverdagen fortrolig med at bruge den nye AGV. Det betyder også, at behovet for ekstern assistance er minimalt.

- Jeg bruger Global AGV som sparringspartner, når der er brug for det. Der er stor hjælpsomhed i forhold til at løse de udfordringer, vi måtte have.

- Hvis jeg kommer med en ting eller et spørgsmål, de ikke kender, så bliver de glade for, at man gør opmærksom på det. På den måde kan vi hjælpe hinanden med forbedringer, siger Morten Dahl Kruse.

-hawin

19/3 2025
  • Økonomisk nedgearing i intralogistikindustrien

    Økonomisk nedgearing i intralogistikindustrien

    truck ›Svigtende efterspørgsel og usikre markeder betyder at den tyske intralogistikindustri bliver bremset. Selv om den samlede efterspørgsel er faldet, viser det europæiske hjemmemarked sig dog at være robust og stabilt
  • Bobcats første Li-Ion 3-hjulede gaffeltrucks

    Bobcats første Li-Ion 3-hjulede gaffeltrucks

    truck ›Leverandøren af materiel til intralogistikopgaver og varehåndtering, Bobcat har netop udstillet på LogiMAT-messen i Stuttgart. Med sig havde leverandøren sin første serie af trehjulede Lithium-Ion gaffeltruck
  • En strategisk platform og kilde til inspiration

    En strategisk platform og kilde til inspiration

    truck ›LogiMAT 2025 er netop slut efter en vellykket tredages begivenhed med et konstant højt besøgstal og endnu en stigning i både antallet af udstillere og udstillingsareal. Det samlede resultat styrker, ifølge arrangøren, EuroExpo Messe- und Kongress, LogiMAT-brandets position som en af verdens førende messer for intralogistik og processtyring
  • Lagertruck og Lithium-Ion-batterier fra Bobcat

    Lagertruck og Lithium-Ion-batterier fra Bobcat

    truck ›Nye serier af Lithium Ion-batterier og en ny serie af klasse 3-lagertruck er blandt nyhederne, som Bobcat præsenterer i disse dage på sin stand på intralogistikmessen LogiMAT 2025 i Stuttgart
  • AeroBot kåret som Best Product på LogiMAT 2025

    AeroBot kåret som Best Product på LogiMAT 2025

    truck ›KNAPP vinder Best Product-prisen på årets LogiMAT for sin seneste innovation, AeroBot-systemet. Det automatiserede lagrings- og hentningssystem er udviklet til bygninger i standard-højder, og så er det blevet vist på intralogistikmessen LogiMAT i Stuttgart
  • Interroll sætter MCP Play i spil

    Interroll sætter MCP Play i spil

    truck ›Interroll lancerer MCP Play, der gør det enklere og hurtigere at implementere interne transportløsninger, og gør det muligt at drifte dem mere omkostnings- og energieffektivt. LogiMAT 2025 lægger lokaler til premieren
  • Ny adapter forenkler integration af robotter

    Ny adapter forenkler integration af robotter

    truck ›Ny VDA 5050-adapter sikrer smidig integration af Mirs mobile robotter i lagerbygninger, distributionscentre og produktion
  • Specialudstyr giver sikker transport af flasker i genbrugskasser

    Specialudstyr giver sikker transport af flasker i genbrugskasser

    truck ›Tyske KHS og PGM Motion har til en drikkevareproducent i Mexico udviklet en automatiseret pakkelinje, der er så præcis og skånsom, at producenten kan bruge papkasser i stedet for plastbeholdere som transportemballage