Mere frihed med førerløse truck

Mere frihed med førerløse truck

En ny førerløs truck fra Global AGV optimerer den interne transport af materialer hos AVK Gummi. Virksomheden kan selv ændre eller tilføje alle de ruter, der er brug for når AGV'en henter gummiblandinger og kører dem til forskellige produktionshaller

AVK Gummi er kendt for at udvikle, producere og sælge gummikomponenter til virksomheder inden for drikkevand, fødevarer, healthcare, energi og teknik.

Virksomheden fremstiller kundetilpassede tekniske gummiløsninger, herunder gummipakninger, brændstofslanger og mere til.

I den forbindelse er der brug for at flytte ganske mange materialer rundt i produktionen i Låsby.

Virksomheden investeret i en selvkørende truck fra Global AGV, fordi den er fleksibel, intuitiv at bruge og nem at tilpasse til de behov man har for at transportere Gummi.

- Vi er en virksomhed i konstant forandring, og derfor skal det være let for os selv at justere den førerløse truck, når vi har nye opgaver, den skal løse. Og det er nemt, fastslår Andreas Kjersgaard, som er produktionschef hos AVK Gummi.

Den førerløse truck er bindeleddet mellem de forskellige arbejdsstationer i produktionsvirksomheden, og sådan har det været i en årrække.

Behovet for den nye førerløse truck, som afløser for en ældre AGV, stod klart, da en ny hal skulle bygges, og der var et andet flow i arbejdet med at flytte paller.

Der var brug for en langt mere fleksibel løsning, hvor virksomheden selv kunne tilpasse behovet for nye ruter. Den gamle førerløse truck var programmeret med 10-12 faste ruter, som AVK Gummi ikke selv kunne ændre.

Den nye AGV overtog uden problemer de eksisterende ruter, og så har AVK Gummi selv lagt yderligere 25 nye ruter ind.  

Den førerløse truck tager sig bl.a. af transporten til og fra virksomhedens eget mikseri og ud til fem produktionshaller med Gummiblandinger.

AGV’en kører også retur til mikseriet med kasser og paller samt returvarer. Det kan også være affaldscontainere, kasser eller paller, den flytter.

Kort vej fra idé til udførelse
Morten Dahl Kruse er maskiningeniør og ansvarlig for den førerløse truck hos AVK Gummi. Efter et kursus hos Global AGV og seks dages installation af den nye truck var han ’selvkørende’.

Han tegner selv nye ruter ind til den førerløse truck og bruger supportafdelingen hos Global AGV som sparringspartner, hvis han har spørgsmål.

Han fremhæver, at det er nemt selv at lægge nye ruter ind på den nye førerløse truck, nemt at få den ind på ruten igen, hvis noget står i vejen på ruten, og så er den nem at starte for en medarbejder, hvis der er behov for det.

- Vi har 35 ruter nu, og der kommer løbende nye tilføjelser. Når nogen kommer med en god idé, så kan vi bare prøve det af. Det eneste det koster er min tid til at sætte den op, så det er nemt og billigt at teste nye løsninger.

- Det giver en stor effektivitet, når der er kort vej fra idé til udførelse. Vi skal ikke først ringe til en ekstern tekniker, der skal komme for at se på planen og så udføre den. Vi kan gøre det hele selv, forklarer Morten Dahl Kruse og fortsætter:

- Den nye Global AGV er ikke ”bare” nem at betjene. Den er også utrolig stabil og driftssikker, og det er helt afgørende, at vi kan regne med den hver dag”.

Førerløs truck frigiver tid til vigtige opgaver
Morten Dahl Kruse og hans kolleger har hele tiden fokus på, hvor den førerløse truck kan løse opgaver frem for at sætte en medarbejder i sving.

Den længste rute, Morten Dahl Kruse har lagt ind, er 600 meter. En rute, som den gamle AGV ikke kørte. Hvis turen skulle klares af en medarbejder på en almindelig truck, så ville den tage otte minutter.

- Vi har investeret i en løsning, hvor det er forholdsvis billigt at tilføje nye funktioner. Idéerne står nærmest i kø: lige fra at køre ind i vores vareelevator med ting, der skal op på første sal, til vores kommende automationsløsninger og vores skraldeløsning. Den bidrager til at løfte vores innovationskraft, siger Morten Dahl Kruse.

Hurtig adgang til hjælp
Morten Dahl Kruse er efter et kursus i at bruge den nye førerløse truck og erfaringerne fra hverdagen fortrolig med at bruge den nye AGV. Det betyder også, at behovet for ekstern assistance er minimalt.

- Jeg bruger Global AGV som sparringspartner, når der er brug for det. Der er stor hjælpsomhed i forhold til at løse de udfordringer, vi måtte have.

- Hvis jeg kommer med en ting eller et spørgsmål, de ikke kender, så bliver de glade for, at man gør opmærksom på det. På den måde kan vi hjælpe hinanden med forbedringer, siger Morten Dahl Kruse.

-hawin

19/3 2025
  • Hyster er tilbage i Danmark

    Hyster er tilbage i Danmark

    truck ›Tektra blev i sommeren 2025 udnævnt til officiel Hyster-forhandler. Hos Hyster ser man frem til samarbejdet, der skal styrke material handling-brandet i Danmark
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk