MiR robotter optimerer Fords interne logistik

MiR robotter optimerer Fords interne logistik

Fordfabrikken i Almussafes-Valencia i Spanien producerer hver dag 2000 køretøjer af populære modeller som Kuga, Mondeo og S-Max. I anlægget på 300.000 kvadratmeter har tre autonome og kollaborative mobilerobotter fra danske Mobile Industrial Robots optimeret logistikken i den enorme produktion

Foregangsmanden Henry Ford forvandlede livet for mange mennesker med sin vision om at gøre biler tilgængelige for alle og i dag er Ford Motor Company en af verdens førende bilproducenter.

- Vi er stolte af at have en af de mest innovative fabrikker i Europa og af at være first movers i brugen af kollaborativemobile robotter til distribution af materialer. Det gør vores interne logistik mere effektiv,siger Pepe Pérez, Corporate Communications Manager hos Ford España.

Produktionen i Ford-fabrikken er automatiseret med flere industrielle robotter som nøgleelement. For at holde produktion i gang er det vigtigt, at de rigtige industri-og svejsematerialer leveres til de forskellige robotstationer.Før MiR-robotternes ankomst blev dette håndteret manuelt. Det var en ensformig og tidskrævende opgave for medarbejderne.

Derfor købte Ford forhalvandetår siden sin første MiR100robot, som nu leverer delene de rigtige steder i produktionsanlægget. Den mobile robot undgår uforudsete forhindringer, er i stand til at ændre sin rute eller stoppe, når det er nødvendigt og fungerer sikkert sammen med mennesker og andre køretøjer i anlægget.

- Af de 3 MiR100-robotter, vi bruger i øjeblikket, blev den første døbt Survivor. Det navn fik den, fordi den overlevede i et meget komplekst miljø. I dag transporterer den stadig reservedele fra lageret til produktionslinjerne, siger Eduardo García Magraner, ingeniør og leder af afdelingen Body & Stamping,som har fået fordelene af de nye autonome mobile robotter. Han fortsætter:

- Vi programmerede robotten med et kort over hele anlægget. Ved hjælp af dette kort og robottens sensorer kan den køre autonomt og sikkert rundt mellem maskiner og mennesker. I begyndelsen stirrede operatørerne på robotten, som om det var en science fiction-film, når den kørte forbi. Nu fortsætter de blot med deres arbejde og ved, at robotten er smart nok til at køre udenom dem.

En robot frigør op til 40 mandetimer
Ford testede robotten i et stykke tid og konkluderede, at den fungerede fejlfrit og var blevet et meget værdifuldt medlem af teamet.García Magraner håber, at andre Ford-fabrikkerkan have lignende glæde af teknologien,og virksomheden har allerede investeret i to mobile robotter mere siden da.

Levering af friske industri-og svejsematerialer til de forskellige stationer i Body & Stampinger afgørende for at holde produktionen af forskellige Ford-modeller kørende. Tests udført af Ford viser, at én mobil robot frigør op til 40 mandetimer pr. dag. Dermed kan de ansatte bruge deres tid på mere komplekse opgaver.

En vigtig grund til at vælge robotterne fra MiR var den store fleksibilitet, som hænger sammen med deres navigationssystem. Miguel Montaña, analytiker i vedligeholdelseskontrol, siger:

- For os var det afgørende, at det ikke var nødvendigt med eksterne navigationselementer som sendere, magneter eller bånd på gulvet. Vi kortlagde blot testområdet, og robotten begyndte at arbejde. I et miljø, der er så komplekst som vores, er det meget vigtigt.
For Fords medarbejdere var det vigtigt, at robotterne er lette at bruge. Eduardo García Magraner siger:

- Robotten er så godt konfigureret, at den kan bruges af alle, selv om man ikke har tidligere erfaringmedprogrammering. Systemet er meget brugervenligt, og vores tre MiR-robotterne har nu sine egne ruter i hele det omfattende fabriksområde.

For at tilpasse MiR-robotterne til Fords behov, blev de udstyret med et automatiseret reolsystem med 17 rum til materialer af forskellig vægt og størrelse. For at undgå fejl, er åbning og lukning af disse rum automatiseret, så operatøren kun har adgang til de materialer, der tilkommer vedkommende.

De 3 MiR-robotter er de første samarbejdende autonome mobile robotter i et Ford-produktionsanlæg i Europa. Men Alvarez tilføjer:

-Vi er så tilfredse med vores 3 MiR-robotters distribution af industrimaterialer, at vi nu ser fremtil atfindenye områder at bruge dem på, både i vores egen afdeling og på andre anlæg. Robotterne lærer selv nyt løbende og interagerer nu perfekt og sikkert med både medarbejdere, gaffeltrucks og alle andre elementer på fabriksgulvet.

-lipe

31/10 2019
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte