N.C. Nielsen bag fintfølende AGV-løsning til DAFA
N.C. Nielsen har udviklet en avanceret AGV-løsning til DAFA, der fremstiller produkter i skum - og gummi til byggeri, industri og vindmøllebranchen. Den globale virksomhed med hovedsæde i Aarhus oplever en vækstperiode, hvor der er behov for at optimere det samlede flow på fabrikken, hvor en stadig strøm af paller skal hentes og bringes med største præcision
AGV-løsningen hos DAFA er en helt ny generation af AGV-teknologi. Den består af en Linde L14 stabler med højt udviklet navigations- og sikkerhedsudstyr, der gør den i stand til at køre over lange afstande, op og ned ad ramper, rundt om hjørner, gennem forskellige reolgange og ind i veldefinerede afhentnings- eller afsætningszoner.
AGV-maskinen, der er blevet døbt Agnes, kører stort set i døgndrift fra produktion til lager og fra varemodtagelse til lager. Den afhenter paller på 14 forskellige stationer, kører med 120 cm brede engangspaller og håndterer over 8.000 opgaver årligt.
Med funktionen Dynamic Mapping kortlægger AGV-maskinen hele tiden køreområdet, så den løbende kan tilpasse sig de aktuelle forhold på lageret og køre sikkert. Har man to eller flere AGV’ere i drift med denne funktion, kommunikerer de indbyrdes med kortlægningen.
AGV-maskinen reagerer straks, hvis der for eksempel kommer træsplinter eller foliestumper i vejen – og stopper naturligvis også, når den registrerer personer eller andre maskiner på sin rute.
- Vi har før haft en anden AGV-løsning, som ikke kunne det samme. Den nye AGV-løsning fra N.C. Nielsen er et teknologisk fremskridt, som rummer mange nye funktioner. Den kan blandt andet blokstable i over fire meters højde, kortlægge rummene dynamisk under kørslen og automatisk køre til opladning ved ladestationen, hvor Lithium-Ion batteriet bliver tanket op på få minutter. Vi ser et stort potentiale i AGV-teknologien, udtaler lagerchef Jesper Holm Rasmussen fra DAFA.
For DAFA var det afgørende, at AGV-løsningen kunne bidrage til vidt forskellige transportopgaver. Det interne logistikflow hos DAFA blev analyseret i detaljer, de fysiske rum med over 5.000 pallepladser blev kortlagt, udviklingspotentialet blev vurdereret – og den samlede økonomi ved AGV-løsningen spiller naturligvis også en stor rolle.
AGV-løsningen hos DAFA kan blokstable i det frie rum og placere varepaller oven på hinanden, så de op i en højde af 4,4 meter. Dette er blot én af de rutineprægede transportopgaver, som den førerløse truck har overtaget.
- Vi har beregnet, at AGV-løsningen er tilbagebetalt på to år. Vi anser det som en god investering, der hjælper os gennem en vækstperiode uden flere ansættelser. Samtidig har AGV-løsningen overtaget de mest trivielle logistikopgaver, så vores medarbejdere nu bruger energien på de mere variererede plukke- og pakkeopgaver.
- AGV-løsningen er blevet godt modtaget og indgår som et naturligt led i arbejdsgangen, pointerer lagerchef Jesper Holm Rasmussen fra DAFA.
Lagerchef Jesper Holm Rasmussen fra DAFA glæder sig over AGV-løsningen fra N.C. Nielsen og at det er lykkedes at overvinde diverse it-udfordringer og få alle de avancerede funktioner til at virke i praksis. AGV-løsningen er godkendt.
AGV-løsningen blev leveret i løbet af blot syv uger i 2019. N.C. Nielsen og Linde er i forvejen samarbejdspartnere og DAFA har en større flåde af Linde gaffeltruck og stablere.
Det var derfor naturligt for DAFA at spørge, om N.C. Nielsen AGV ville byde ind på opgaven. Svaret var positivt og i Balling var der ikke langt fra ord til handling:
– Det var meget spændende at udvikle en AGV-løsning til DAFA. De var i høj grad modne til at gå videre til næste niveau på AGV-området. Vi fandt frem til en teknologisk set meget avanceret løsning, der kan mange ting på én gang. På grund af kompleksiteten brugte vi god tid og meget energi på at implementere, tilpasse og finjustere. AGV-løsningen hos DAFA fungerer nu optimalt og er fuldt ud funktionsdygtig, udtaler produktchef Henrik Gram Nielsen fra N.C. Nielsen.
-hawin