N.C. Nielsen bag fintfølende AGV-løsning til DAFA
AGV-maskinen kører med en hastighed på seks km/t. Den kører i både produktionen og på lageret hos DAFA – og finder selv hen til ladestationen, hvor den på blot ti minutter kan genoplade til 80%.

N.C. Nielsen bag fintfølende AGV-løsning til DAFA

N.C. Nielsen har udviklet en avanceret AGV-løsning til DAFA, der fremstiller produkter i skum - og gummi til byggeri, industri og vindmøllebranchen. Den globale virksomhed med hovedsæde i Aarhus oplever en vækstperiode, hvor der er behov for at optimere det samlede flow på fabrikken, hvor en stadig strøm af paller skal hentes og bringes med største præcision

AGV-løsningen hos DAFA er en helt ny generation af AGV-teknologi. Den består af en Linde L14 stabler med højt udviklet navigations- og sikkerhedsudstyr, der gør den i stand til at køre over lange afstande, op og ned ad ramper, rundt om hjørner, gennem forskellige reolgange og ind i veldefinerede afhentnings- eller afsætningszoner. 

AGV-maskinen, der er blevet døbt Agnes, kører stort set i døgndrift fra produktion til lager og fra varemodtagelse til lager. Den afhenter paller på 14 forskellige stationer, kører med 120 cm brede engangspaller og håndterer over 8.000 opgaver årligt.

Med funktionen Dynamic Mapping kortlægger AGV-maskinen hele tiden køreområdet, så den løbende kan tilpasse sig de aktuelle forhold på lageret og køre sikkert. Har man to eller flere AGV’ere i drift med denne funktion, kommunikerer de indbyrdes med kortlægningen.

AGV-maskinen reagerer straks, hvis der for eksempel kommer træsplinter eller foliestumper i vejen – og stopper naturligvis også, når den registrerer personer eller andre maskiner på sin rute.

- Vi har før haft en anden AGV-løsning, som ikke kunne det samme. Den nye AGV-løsning fra N.C. Nielsen er et teknologisk fremskridt, som rummer mange nye funktioner. Den kan blandt andet blokstable i over fire meters højde, kortlægge rummene dynamisk under kørslen og automatisk køre til opladning ved ladestationen, hvor Lithium-Ion batteriet bliver tanket op på få minutter. Vi ser et stort potentiale i AGV-teknologien, udtaler lagerchef Jesper Holm Rasmussen fra DAFA.

For DAFA var det afgørende, at AGV-løsningen kunne bidrage til vidt forskellige transportopgaver. Det interne logistikflow hos DAFA blev analyseret i detaljer, de fysiske rum med over 5.000 pallepladser blev kortlagt, udviklingspotentialet blev vurdereret – og den samlede økonomi ved AGV-løsningen spiller naturligvis også en stor rolle.

AGV-løsningen hos DAFA kan blokstable i det frie rum og placere varepaller oven på hinanden, så de op i en højde af 4,4 meter. Dette er blot én af de rutineprægede transportopgaver, som den førerløse truck har overtaget.

- Vi har beregnet, at AGV-løsningen er tilbagebetalt på to år. Vi anser det som en god investering, der hjælper os gennem en vækstperiode uden flere ansættelser. Samtidig har AGV-løsningen overtaget de mest trivielle logistikopgaver, så vores medarbejdere nu bruger energien på de mere variererede plukke- og pakkeopgaver.

- AGV-løsningen er blevet godt modtaget og indgår som et naturligt led i arbejdsgangen, pointerer lagerchef Jesper Holm Rasmussen fra DAFA.

Lagerchef Jesper Holm Rasmussen fra DAFA glæder sig over AGV-løsningen fra N.C. Nielsen og at det er lykkedes at overvinde diverse it-udfordringer og få alle de avancerede funktioner til at virke i praksis. AGV-løsningen er godkendt.

AGV-løsningen blev leveret i løbet af blot syv uger i 2019. N.C. Nielsen og Linde er i forvejen samarbejdspartnere og DAFA har en større flåde af Linde gaffeltruck og stablere.

Det var derfor naturligt for DAFA at spørge, om N.C. Nielsen AGV ville byde ind på opgaven. Svaret var positivt og i Balling var der ikke langt fra ord til handling:

– Det var meget spændende at udvikle en AGV-løsning til DAFA. De var i høj grad modne til at gå videre til næste niveau på AGV-området. Vi fandt frem til en teknologisk set meget avanceret løsning, der kan mange ting på én gang. På grund af kompleksiteten brugte vi god tid og meget energi på at implementere, tilpasse og finjustere. AGV-løsningen hos DAFA fungerer nu optimalt og er fuldt ud funktionsdygtig, udtaler produktchef Henrik Gram Nielsen fra N.C. Nielsen.

-hawin

18/6 2020
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning