Nænsom håndtering af 3200 tons slam med specialbygget KomatsuDer står ganske vist Komatsu PC240LC-11 på siden af maskinen. Men reelt hedder den specialbyggede gravemaskine til M-Service ApS en PC240LC-11 Super Long Front på grund af den lange gravearm.

Nænsom håndtering af 3200 tons slam med specialbygget Komatsu

Da M-Service ApS fjernede slam i Frederiksberg Have, skete det med en ombygget Komatsu PC240LC-11 Super Long Front med 20 meter arm

Entreprenør- og anlægsfirma M-Service ApS, der har hjemme i Gadstrup mellem Roskilde og Køge, har etableret et tæt samarbejde med flere store nedrivnings- og anlægsfirmaer.

- Vi udfører nedrivningsopgaver for J. Jensen, P. Olesen og Renner Pedersen og anlæg for blandt andre HedeDanmark, Gorm Hansen, M. J. Eriksson, Aarsleff m.fl. Netop nedrivning og anlægsarbejde er kerneområder for mig og mine medarbejdere, siger Mads Linnet, ejer og direktør i M-Service.

Der står Komatsu på en stor del af maskinparken, og i februar fik firmaet leveret sin nye Komatsu PC240LC-11 gravemaskine i en Super Long Front version. Super Long Front er bygget standard på Komatsus fabrik, og inden levering er graveudstyret så blevet modificeret. Straks efter levering blev maskinen sendt på arbejde i Frederiksberg Have.

Ændringer skaber nye ændringer
Med en uddannelse som entreprenørmaskinmekaniker kender Mads Linnet sine entreprenørmaskiner ud og ind. I 2012 blev han selvstændig og startede helt fra bunden.

Som sin første opgave skulle maskinen læsse slam fra en oprenset kanal i Frederiksberg Have.

- Jeg startede ved at leje mig selv ud som arme og ben til forskellige nedrivningsfirmaer, hvor jeg kørte med deres grej. I 2016 fik jeg min egen gravemaskine - en Komatsu PC290 - som jeg i øvrigt har endnu med snart 10.000 timer på bagen. I dag er der 10 ansatte i firmaet, siger Mads Linnet.

Siden er der også kommet yderligere Komatsu gravemaskiner til i form af en PC240, tre styk PC210 og en PC170. Seneste tilføjelse er den specialbyggede Komatsu PC240LC-11 Super Long Front med lang arm og en masse tilpasninger til de særlige opgaver i M-Service.

Komatsu byggede selv bom og arm på sin fabrik i Newcastle. Derefter blev den sendt til Holland til et specialiseret firma og modificeret efter Mads Linnets ønske.

Modificeringen er udført for, at skovlen kan komme tættere på maskinen og dermed reducere maskinens krøjeradius væsentligt. Af en maskine med 20 meter graveudstyr er maskinen faktisk meget kompakt.

- Fordi vi med den modificerede arm har et andet løftepunkt, er bommen tre meter højere end på en almindelig gravemaskine. Derudover har ændringerne skabt andre tilpasninger. Blandt andet er ventilblokke og hammerfilter blevet flyttet til nye placeringer på maskinen for at gøre plads til den specielle bom, fortæller Mads Linnet.

Erfaren med langarmsprojekter
Første projekt med den nye maskine var for HedeDanmark i Frederiksberg Have i København. Her blev en kanal renset for slam og blade, og den våde masse blev pumpet i en geotube.

Den modificerede gravearm har affødt andre ændringer på maskinen. Blandet andet er ventilblokke og hammerfilter flyttet til nye placeringer på maskinen.

- Samtidig tilsatte man en polymer - også kaldet "kartoffelmel" - for at tørre slammet op, så vi kunne læsse det på lastbiler og køre det væk. Vi transporterede slammet gennem hele Frederiksberg Have, så det var vigtigt, at vi ikke svinede lastbilerne til, når vi læssede. De skulle alle læsses ind over bagklappen, så vi minimerede mængden af snavs på siderne og hjulene.

- Det gjorde lastbilerne lettere at læsse, da vi kunne komme inden for fire meter af maskinen. Det er markant lettere at udføre opgaverne, når man er tæt på, og det kunne vi med netop denne langarmsmaskine, siger Mads Linnet.

Efter 2,5 uges arbejde i Frederiksberg Have havde M-Service håndteret og bortkørt 3200 tons slam.

- Det var en særlig opgave for os, men opgaver med gravemaskiner med lang arm udfører vi ofte. Blandt andet i naturområder. Derfor har vi også monteret svampe-skoplader på den nye gravemaskine. De er buede, hvilket betyder, at de bærer maskinen bedre, når vi arbejder i vådområder. De ødelægger ikke tørvene, og holder maskinen fra at lave store skader, siger Mads Linnet, som er glad for sit samarbejde med Scantruck.

-hawin

7/6 2022
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen