Når grønt skal være den helt rigtige orange
Betonvirksomheden Paschal har skiftet diesel ud med el og fået skræddersyede Still-truck til de fleksible opgaver
Tung, udendørs håndtering af store forskallingselementer til bygge- og entreprenørbranchen lugter normalt af diesel, men hos Paschal-Danmark A/S vil man det anderledes.
Virksomheden udskifter nemlig sine traditionelle dieseldrevne gaffeltrucks med mindre men til gengæld skræddersyede, elektriske gaffeltrucks til gavn for miljø og arbejdsmiljø.
- I forbindelse med fornyelse af leasingkontrakterne på vores gaffeltrucks på lageret i Aarhus regnede vi os frem til, at der var sund fornuft i både at skifte fra diesel- til el-drift og fra et andet truckmærke til Still, fortæller logistikchef Peter Fønss Stilling fra Paschal-Danmark.
- Vi satser normalt på langvarige samarbejder med vores leverandører. Hos Still oplevede vi en meget åben og konstruktiv proces omkring behovsanalyse og levering, så vi valgte denne gang at skifte til Still. Og vi forventer at gøre det samme, når vi skal udskifte gaffeltrucks i afdelingen i Glostrup, tilføjer han.
Store udsving kræver fleksibilitet
Paschal-Danmark er blandt de førende leverandører i Danmark af forskallings- og understøtningssystemer samt totalløsninger inden for udstyr til betonstøbning. Det gælder alt fra støbning af en enkelt kælder under et parcelhus til store byggeentrepriser på motorvejsbroer og højhuse i beton.
Kunderne omfatter både mindre håndværksmestre og store byggekoncerner, der primært lejer forskallings- og understøtningssystemer i kortere eller længere perioder.
- Vi oplever store udsving i aktiviteterne afhængig af årstiden og konjunkturerne i byggeriet. Nogle gange har vi forrygende travlt med at læsse og losse det tunge udstyr på vores lagre, og andre gange er der mere stille, hvor vi primært flytter udstyret internt i forbindelse med vedligeholdelse og klargøring til næste udlejning, fortæller lagerleder Frank Johansen i Aarhus-afdelingen.
- Det stille store krav til fleksibiliteten på vores gaffeltrucks, men med vores nye el-trucks er vi sikre på, at vi kan løse opgaverne på en mere driftsøkonomisk og nu også mere miljøvenlig måde. Det gælder både i forhold til udslip af forurenende stoffer og i forhold til medarbejdernes arbejdsmiljø, fastslår han.
Paschal-Danmarks nye Still-trucks består af to stk. 2,5 tons RX60-25 og en 4,5 tons RX60-45600.
Større stabilitet og vigtig signalværdi
Alle tre trucks er leveret med kontravægtene fabrikslakeret i Paschal-Danmarks egen orange RAL-farve, og sidstnævnte er desuden folieret på siderne med firmalogoer i de helt rigtige farver.
- Vi sætter en ære i at præsentere vores udstyr og virksomhed på en ordentlig måde. Det signalerer til kunderne, at vi ikke overlader noget til tilfældighederne, lige som pænt og velholdt udstyr giver større ansvarsfølelse og arbejdsglæde blandt vores medarbejdere, fremhæver Peter Fønss Stilling.
I forbindelse med udskiftningen fra diesel- til el-trucks er Paschal-Danmark gået lidt ned i truckstørrelse og har desuden valgt enkeltmontering på trækhjulene mod tidligere tvillingmontering.
- Vi oplever, at Still-truckenes konstruktion med deres lavere tyngdepunkt end tilsvarende dieseltrucks er mere stabile ved kørsel på vores pladser samt ved læsning og losning. Samtidig kan vi nemmere manøvrere rundt og komme helt ind i krogene på pladserne, siger Frank Johansen, og tilføjer, at lagermedarbejderne har været med i udvælgelsesprocessen lige fra starten, da truckene jo er deres daglige arbejdsredskaber.
- Derfor har vi heller ikke sparet på hverken det tekniske udstyr i form af bl.a. sideforskydning og hydrauliske forlængergafler, sikkerhedsudstyret med bl.a. Safety Light ved bakning samt blitzlys eller komfortudstyret, som bl.a. omfatter lukket førerhus, luftaffjedret sæde, varmeanlæg og radio.
- Der er seks mand til at deles om de tre nye trucks, og vi har udarbejdet en rutine for opladning, eftersyn og rengøring, så vi ikke risikerer at stå med tre døde trucks en kold morgen i regnvejr. Det fungerer til alles tilfredshed, siger Frank Johansen.
-lipe