Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrudDen nye KomatsuWA485-11 har overgået de ellers store forventninger hos Faxe Kalk A/S, hvor maskinen kommer til at håndtere store mængder kalk.

Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser

Som regel tages maskinføreren med på råd, når der skal købes stort og dyrt maskineri, og ofte vælges der mellem flere alternativer.

I Faxe havde maskinfører Søren Jakobsen det hele under kontrol til sin snak med key account manager Poul Erik Nielsen hos Scantruck, da Faxe Kalk havde behov for en ny gummihjulslæsser.

Han vidste præcis, hvilken maskine, han gerne ville køre i, og han vidste alt, hvad der var værd at vide om den.

- Det er altid godt at være velinformeret, konstaterer Søren Jakobsen, som blandt andet havde støvsuget internettet for al information om Komatsu WA485-11.

Men selv om man véd det hele og mere til, kan der godt komme overraskelser.

Maskinfører Søren Jakobsen imponerede med sit store kendskab til den nye Komatsu allerede inden, han havde taget plads i kabinen.

Mere end forventet
- Maskinen klarer faktisk mere, end vi forventede på forhånd. Det gælder specielt mængden af materiale i skovlen i forhold til læsserens størrelse. Jeg kan se, at maskinen i løbet af en måned kommer til at håndtere i omegnen af 20.000 tons, fortæller Faxe Kalks brudchef, Hans Jørgen Hansen.

Maskinføreren supplerer og forklarer at han tidligere kørte en lidt mindre Komatsu WA475-10 i omkring fem år. Men man havde behov for at læsse lastbilerne højere oppe.

- Nu har jeg en maskine med længere arm, og læssehøjden er øget med 25-30 centimeter. Forskellen på de to maskiner er markant.

- Den nye WA485-11 har en skovl, der er en kubikmeter større, end på den lidt mindre WA475, og det giver halvanden til to tons mere pr. skovlfuld.

- Den kan løfte 12-13 tons, og tidligere brugte jeg fem skovlfulde til at læsse en lastbil. Nu nøjes jeg med tre, siger Søren Jakobsen.

Nu med fuldt udsyn
Maskinføreren selv hører ikke til de aller højeste. Søren Jakobsen er 1,67 meter høj, og det kan godt give udfordringer i en kabine, ikke mindst med udsynet.

Faxe Kalks nye gummihjulslæsser kommer til at håndtere omkring 20.000 tons kalk om måneden.

- I min tidligere maskine sad rattet ud for instrumenterne, og det kunne godt være et problem at få fuldt udsyn. Det har jeg nu, hvor jeg slet ikke har et rat at tage hensyn til, men styrer maskinen med joysticks.

- Samtidig er displayet for det integrerede vejesystem indbygget i instrumentbrættet, fortæller Søren Jakobsen.

I forhold til den tidligere version af 30 tons gummihjulslæsseren, har WA485-11 en nyudviklet dieselmotor med 362 hk - 270 kW - i motorrummet.

Motoren har fået større effekt og drejningsmoment ved lavere omdrejninger. De lavere omdrejninger smitter positivt af på brændstofregnskabet. Tillige kan maskinen med den nye motor køre hele 16.000 timer, uden behov for at skifte partikelfilter.

Hårdt miljø
- Vi arbejder i et ekstremt hårdt miljø med maskinerne, og uanset hvilken skovlstørrelse, vi kører med, skal vi altid bryde materialerne. Derfor er det en klar fordel, at vi har fået langt mere power med den større motor, siger brudchef Hans Jørgen Hansen.

Bjergene af kalk i Faxe er ganske imponerende. Kalkbruddet er Danmarks største menneskeskabte hul i jorden.

Kalkbruddet ved Faxe er også kendt som Danmarks største menneskeskabte hul i jorden. Faxe Kalk producerer kalk og kalkprodukter. Faxe Kalk er i dag ejet af Lhoist.

-hawin

28/10 2025
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Automatisering to-go

    Automatisering to-go

    truck ›Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen
  • Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    truck ›N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.