Omfattende opdateringer bag ny lifte-serie fra GMG

Omfattende opdateringer bag ny lifte-serie fra GMG

En række saxlifte fra Scantrucks leverandør GMG er blevet forbedret på flere områder og er nu en del af den nye I-serie

Den amerikanske liftproducent GMG har haft sine elektriske saxlifte i ED-serien tilbage på tegnebordet. Her har de fået den helt store tur i udviklingsafdelingen, og resultatet går langt ud over en almindelig opdatering.

Endda så langt, at der i GMG\'s forstand er skabt et helt nyt digitalt koncept for liftene - i-Power 2.0 - som har affødt den nye I-serie.

- Kort fortalt har liftene i ED-serien fået så omfattende en opgradering, at det gav bedst mening at give den sit eget serienavn. Opdateringerne gælder alle lifte fra GMG 1930 til GMG 4555, som nu alle har fået tilføjelsen "I" i deres modelnavn, forklarer Lasse Weber, produktchef for GMG lifte i Scantruck A/S, der er dansk importør og forhandler af GMG.

Fuldcoatet sax og tykkere maling
Kendetegnet med sin karakteristiske gule farve og elektrisk drift har GMG's saxlifte meget at byde på. De kan levere arbejdshøjder op til 16 meter, en imponerende stigningsevne, præcise køreegenskaber med en stærk AC-motor, et robust chassis og en kraftig platform.

De mange forbedringer gælder både den fysiske konstruktion og konkrete tekniske løsninger.

Tykkere maling og fuldcoating af saxen er blot nogle af de ændringer, som GMG har foretaget. Dertil kommer er række elektroniske opdateringer, som løfter sikkerhed og brugeroplevelsen.

I den første kategori kan nævnes et kraftigere rækværk, som øger sikkerheden for føreren. Dertil kommer forbedret indgangsdør og håndtag til liften samt større trin på trappen, så det er nemmere at komme op og ned.

- En af de helt store ændringer på det område er fuldcoatingen af saxen. Man ser tit på saxlifte, at der løber rust ud af saxen, fordi der er trængt vand ind. Den udfordring har GMG taget hånd om ved at fuldcoate armen indvendigt. Samtidig er malearbejdet forbedret, så malingen nu er tykkere og mere skinnende, samtidig med at både den gule og den grå farve er blevet lysere, siger Lasse Weber.

Smartere styring og øget sikkerhed
På den tekniske side har GMG videreudviklet på deres "i-Power" CAN-bus styring og deraf navnet "i-Power 2.0."

- Den helt store fordel ved CAN-bus er, at alt er elektronisk styret, og dermed kan alt også indstilles ved at ændre i programmeringen, hvis der er behov for justeringer i liftens egenskaber. Oplever man eksempelvis, at løftehastigheden er lidt for aggressiv til ens smag, kan den reduceres.

- Eller synes man, at maskinen kører for hurtigt eller for langsomt, når den går i Ramp Control Mode på en rampe, kan det også tilpasses, forklarer Lasse Weber.

Ramp Control sænker liftens hastighed ved kørsel ned af ramper, så systemet ikke overbelastes, og liften ikke løber løbsk.

Sensorer på liften registrerer selv, hvis der er et fald i terrænet, når liften er i bevægelse, og reducerer automatisk hastighed på fremdrift og styring for øget sikkerhed.

Derudover kan GMG som de eneste også tilbyde Creep Speed - eller krybehastighed, om man vil. Det er en mulighed for at reducere liftens kørehastighed endnu mere end i standard tilstand, når liften er rejst.

Hastigheden på styringen reduceres tilsvarende, og det hele gør det muligt for føreren endnu mere præcist og sikkert at bringe liften i den rette position.

Den præcise styring medvirker også til at forlænge batteriets levetid, fordi der ganske enkelt bruges mindre strøm.

Liftenes driftstid på en fuld opladning varierer efter anvendelse, men ved almindelig brug vil batteriet holde op til to arbejdsdage.

Ved bremsning og kørsel ned af ramper regenereres strøm, som føres tilbage til batteriet.

Skiftet til I-serien er fuldt implementeret fra GMG, og liftene er på vej hjem til Scantruck. De første eksemplarer er allerede solgt til danske kunder, og vil blive leveret senere på foråret.

-hawin

3/5 2022
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen