Omfattende opdateringer bag ny lifte-serie fra GMG

Omfattende opdateringer bag ny lifte-serie fra GMG

En række saxlifte fra Scantrucks leverandør GMG er blevet forbedret på flere områder og er nu en del af den nye I-serie

Den amerikanske liftproducent GMG har haft sine elektriske saxlifte i ED-serien tilbage på tegnebordet. Her har de fået den helt store tur i udviklingsafdelingen, og resultatet går langt ud over en almindelig opdatering.

Endda så langt, at der i GMG\'s forstand er skabt et helt nyt digitalt koncept for liftene - i-Power 2.0 - som har affødt den nye I-serie.

- Kort fortalt har liftene i ED-serien fået så omfattende en opgradering, at det gav bedst mening at give den sit eget serienavn. Opdateringerne gælder alle lifte fra GMG 1930 til GMG 4555, som nu alle har fået tilføjelsen "I" i deres modelnavn, forklarer Lasse Weber, produktchef for GMG lifte i Scantruck A/S, der er dansk importør og forhandler af GMG.

Fuldcoatet sax og tykkere maling
Kendetegnet med sin karakteristiske gule farve og elektrisk drift har GMG's saxlifte meget at byde på. De kan levere arbejdshøjder op til 16 meter, en imponerende stigningsevne, præcise køreegenskaber med en stærk AC-motor, et robust chassis og en kraftig platform.

De mange forbedringer gælder både den fysiske konstruktion og konkrete tekniske løsninger.

Tykkere maling og fuldcoating af saxen er blot nogle af de ændringer, som GMG har foretaget. Dertil kommer er række elektroniske opdateringer, som løfter sikkerhed og brugeroplevelsen.

I den første kategori kan nævnes et kraftigere rækværk, som øger sikkerheden for føreren. Dertil kommer forbedret indgangsdør og håndtag til liften samt større trin på trappen, så det er nemmere at komme op og ned.

- En af de helt store ændringer på det område er fuldcoatingen af saxen. Man ser tit på saxlifte, at der løber rust ud af saxen, fordi der er trængt vand ind. Den udfordring har GMG taget hånd om ved at fuldcoate armen indvendigt. Samtidig er malearbejdet forbedret, så malingen nu er tykkere og mere skinnende, samtidig med at både den gule og den grå farve er blevet lysere, siger Lasse Weber.

Smartere styring og øget sikkerhed
På den tekniske side har GMG videreudviklet på deres "i-Power" CAN-bus styring og deraf navnet "i-Power 2.0."

- Den helt store fordel ved CAN-bus er, at alt er elektronisk styret, og dermed kan alt også indstilles ved at ændre i programmeringen, hvis der er behov for justeringer i liftens egenskaber. Oplever man eksempelvis, at løftehastigheden er lidt for aggressiv til ens smag, kan den reduceres.

- Eller synes man, at maskinen kører for hurtigt eller for langsomt, når den går i Ramp Control Mode på en rampe, kan det også tilpasses, forklarer Lasse Weber.

Ramp Control sænker liftens hastighed ved kørsel ned af ramper, så systemet ikke overbelastes, og liften ikke løber løbsk.

Sensorer på liften registrerer selv, hvis der er et fald i terrænet, når liften er i bevægelse, og reducerer automatisk hastighed på fremdrift og styring for øget sikkerhed.

Derudover kan GMG som de eneste også tilbyde Creep Speed - eller krybehastighed, om man vil. Det er en mulighed for at reducere liftens kørehastighed endnu mere end i standard tilstand, når liften er rejst.

Hastigheden på styringen reduceres tilsvarende, og det hele gør det muligt for føreren endnu mere præcist og sikkert at bringe liften i den rette position.

Den præcise styring medvirker også til at forlænge batteriets levetid, fordi der ganske enkelt bruges mindre strøm.

Liftenes driftstid på en fuld opladning varierer efter anvendelse, men ved almindelig brug vil batteriet holde op til to arbejdsdage.

Ved bremsning og kørsel ned af ramper regenereres strøm, som føres tilbage til batteriet.

Skiftet til I-serien er fuldt implementeret fra GMG, og liftene er på vej hjem til Scantruck. De første eksemplarer er allerede solgt til danske kunder, og vil blive leveret senere på foråret.

-hawin

3/5 2022
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen