Præcis indgang i smalgangslageret

Præcis indgang i smalgangslageret

Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer

Reduceret plads i gangene øger kapaciteten i lagre og logistikcentre. Men det er truckførerne, som står med udfordringerne, når varerne skal på plads og plukkes.

Ofte følger optimering af lagerlayout og anskaffelse af nyt materiel dog hinanden.  Ved eksempelvsi at benytte multidirektionelle sidelæssere i smalgangslagre bliver indlagring og pluk lidt lettere.

Men med Hubtex’ seneste løsning, ”indgangsassistenten” bliver varehåndteringen ind og ud ad reolerne både mere effektiv og mere sikker samtidig med, at man altså drager fordel af større lagerkapacitet.

Hubtex lancerede den sensorstyrede ”indgangsassistent” i efteråret. Den gør det muligt for udstyr, der håndterer lange varer, at køre ind i gangene uden at kollidere med reoler og stolper.

Alle Hubtex ’PhoeniX-modeller kan udstyres med assistentsystemet.

I smalle gange bliver styreruller med tilsvarende skinner normalt monteret på reolstolpernes fødder. Det holder gaffeltrucks på sporet. De er også en del af det setup, der spiller sammen med ”indgangsassistenten”.

Afstanden mellem sidelæsseren på trucken og reolen er kun fire tommer.

For at gøre det lettere at komme ind i gangen er der normalt en tragt ved ”indkørslen”, hvis størrelse bestemmes af længden på de transporterede varer.

Lange laster fører til lange tragte, hvilket resulterer i bredere reolgange.

At komme ind i en smal gang uden hjælp er altid en udfordring for operatørerne. Hvis der bare er en lille afvigelse fra den optimale vej, kan sidelæsseren, lasten, reoler eller skinnerne blive beskadiget.

Overhængende last og baglæns indkørsel gør heller ikke situationen bedre. Det er udfordringer Hubtex  længe har kendt til, og ny tilbyder man en løsning gennem innovativ sensorteknologi, der gør indkørsel meget nemmere.

Hjælp, når der er brug for det
Systemet behandler rådata fra en 2D- laser-radar, en såkaldt lidar, som gør det muligt at bestemme den relative afstand fra truck og sideloader til indgangstragten og orienterer køretøjet mod midten af gangen.

- Baseret på disse oplysninger justerer assistentsystemet trucken centralt foran gangen og parallelt med dens retning. Trucken kan derfor køre ind i gangen uden at kollidere med noget.

- Det giver truckføreren mulighed for at koncentrere sig om at overvåge omgivelserne og tilpasse hastigheden til situationen, forklarer Michael Röbig, chef for produktstyring hos Hubtex.

Der findes to versioner: et selvstændigt system og et der er integreret i fodgængersikkerhedssystemet.

Den store fordel er, at hvis der allerede er installeret et sikkerhedssystem for trafikken på lageret, kan de samme sensorer bruges af trucken til at komme ind i gangen.

Den dobbelte brug af den eksisterende hardware giver omkostningsfordele for gangsystemet.

Det patenterede automatiske gangindgangssystem hjælper endvidere med at reducere omkostninger ved at minimere skader på last, reoler og sidelæsser.

Der kan på den måde spare yderligere omkostninger ved planlægning af nye reolsystemer, da indgangstragterne kan designes mindre robuste.

-hawin

18/11 2024
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt