Præcis indgang i smalgangslageret

Præcis indgang i smalgangslageret

Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer

Reduceret plads i gangene øger kapaciteten i lagre og logistikcentre. Men det er truckførerne, som står med udfordringerne, når varerne skal på plads og plukkes.

Ofte følger optimering af lagerlayout og anskaffelse af nyt materiel dog hinanden.  Ved eksempelvsi at benytte multidirektionelle sidelæssere i smalgangslagre bliver indlagring og pluk lidt lettere.

Men med Hubtex’ seneste løsning, ”indgangsassistenten” bliver varehåndteringen ind og ud ad reolerne både mere effektiv og mere sikker samtidig med, at man altså drager fordel af større lagerkapacitet.

Hubtex lancerede den sensorstyrede ”indgangsassistent” i efteråret. Den gør det muligt for udstyr, der håndterer lange varer, at køre ind i gangene uden at kollidere med reoler og stolper.

Alle Hubtex ’PhoeniX-modeller kan udstyres med assistentsystemet.

I smalle gange bliver styreruller med tilsvarende skinner normalt monteret på reolstolpernes fødder. Det holder gaffeltrucks på sporet. De er også en del af det setup, der spiller sammen med ”indgangsassistenten”.

Afstanden mellem sidelæsseren på trucken og reolen er kun fire tommer.

For at gøre det lettere at komme ind i gangen er der normalt en tragt ved ”indkørslen”, hvis størrelse bestemmes af længden på de transporterede varer.

Lange laster fører til lange tragte, hvilket resulterer i bredere reolgange.

At komme ind i en smal gang uden hjælp er altid en udfordring for operatørerne. Hvis der bare er en lille afvigelse fra den optimale vej, kan sidelæsseren, lasten, reoler eller skinnerne blive beskadiget.

Overhængende last og baglæns indkørsel gør heller ikke situationen bedre. Det er udfordringer Hubtex  længe har kendt til, og ny tilbyder man en løsning gennem innovativ sensorteknologi, der gør indkørsel meget nemmere.

Hjælp, når der er brug for det
Systemet behandler rådata fra en 2D- laser-radar, en såkaldt lidar, som gør det muligt at bestemme den relative afstand fra truck og sideloader til indgangstragten og orienterer køretøjet mod midten af gangen.

- Baseret på disse oplysninger justerer assistentsystemet trucken centralt foran gangen og parallelt med dens retning. Trucken kan derfor køre ind i gangen uden at kollidere med noget.

- Det giver truckføreren mulighed for at koncentrere sig om at overvåge omgivelserne og tilpasse hastigheden til situationen, forklarer Michael Röbig, chef for produktstyring hos Hubtex.

Der findes to versioner: et selvstændigt system og et der er integreret i fodgængersikkerhedssystemet.

Den store fordel er, at hvis der allerede er installeret et sikkerhedssystem for trafikken på lageret, kan de samme sensorer bruges af trucken til at komme ind i gangen.

Den dobbelte brug af den eksisterende hardware giver omkostningsfordele for gangsystemet.

Det patenterede automatiske gangindgangssystem hjælper endvidere med at reducere omkostninger ved at minimere skader på last, reoler og sidelæsser.

Der kan på den måde spare yderligere omkostninger ved planlægning af nye reolsystemer, da indgangstragterne kan designes mindre robuste.

-hawin

18/11 2024
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte