Præcis indgang i smalgangslageret

Præcis indgang i smalgangslageret

Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer

Reduceret plads i gangene øger kapaciteten i lagre og logistikcentre. Men det er truckførerne, som står med udfordringerne, når varerne skal på plads og plukkes.

Ofte følger optimering af lagerlayout og anskaffelse af nyt materiel dog hinanden.  Ved eksempelvsi at benytte multidirektionelle sidelæssere i smalgangslagre bliver indlagring og pluk lidt lettere.

Men med Hubtex’ seneste løsning, ”indgangsassistenten” bliver varehåndteringen ind og ud ad reolerne både mere effektiv og mere sikker samtidig med, at man altså drager fordel af større lagerkapacitet.

Hubtex lancerede den sensorstyrede ”indgangsassistent” i efteråret. Den gør det muligt for udstyr, der håndterer lange varer, at køre ind i gangene uden at kollidere med reoler og stolper.

Alle Hubtex ’PhoeniX-modeller kan udstyres med assistentsystemet.

I smalle gange bliver styreruller med tilsvarende skinner normalt monteret på reolstolpernes fødder. Det holder gaffeltrucks på sporet. De er også en del af det setup, der spiller sammen med ”indgangsassistenten”.

Afstanden mellem sidelæsseren på trucken og reolen er kun fire tommer.

For at gøre det lettere at komme ind i gangen er der normalt en tragt ved ”indkørslen”, hvis størrelse bestemmes af længden på de transporterede varer.

Lange laster fører til lange tragte, hvilket resulterer i bredere reolgange.

At komme ind i en smal gang uden hjælp er altid en udfordring for operatørerne. Hvis der bare er en lille afvigelse fra den optimale vej, kan sidelæsseren, lasten, reoler eller skinnerne blive beskadiget.

Overhængende last og baglæns indkørsel gør heller ikke situationen bedre. Det er udfordringer Hubtex  længe har kendt til, og ny tilbyder man en løsning gennem innovativ sensorteknologi, der gør indkørsel meget nemmere.

Hjælp, når der er brug for det
Systemet behandler rådata fra en 2D- laser-radar, en såkaldt lidar, som gør det muligt at bestemme den relative afstand fra truck og sideloader til indgangstragten og orienterer køretøjet mod midten af gangen.

- Baseret på disse oplysninger justerer assistentsystemet trucken centralt foran gangen og parallelt med dens retning. Trucken kan derfor køre ind i gangen uden at kollidere med noget.

- Det giver truckføreren mulighed for at koncentrere sig om at overvåge omgivelserne og tilpasse hastigheden til situationen, forklarer Michael Röbig, chef for produktstyring hos Hubtex.

Der findes to versioner: et selvstændigt system og et der er integreret i fodgængersikkerhedssystemet.

Den store fordel er, at hvis der allerede er installeret et sikkerhedssystem for trafikken på lageret, kan de samme sensorer bruges af trucken til at komme ind i gangen.

Den dobbelte brug af den eksisterende hardware giver omkostningsfordele for gangsystemet.

Det patenterede automatiske gangindgangssystem hjælper endvidere med at reducere omkostninger ved at minimere skader på last, reoler og sidelæsser.

Der kan på den måde spare yderligere omkostninger ved planlægning af nye reolsystemer, da indgangstragterne kan designes mindre robuste.

-hawin

18/11 2024
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
  • Automatisering to-go

    Automatisering to-go

    truck ›Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen
  • Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    truck ›N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.
  • Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    truck ›AntOn by Jungheinrich er navnet på hamburgbaserede Jungheinrichs nye omkostningseffektive produktlinje af udstyr til varehåndtering. Og det er udstyr skræddersyet til kravene i ‘entry-level-segmentet'
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.
  • Ny palleløfter til de krævende opgaver

    Ny palleløfter til de krævende opgaver

    truck ›Baoli-brandet er kendt for sine robuste truck til konkurrencedygtige priser. Den nye palleløfter, KBP 14H med Li-Ion-batteri lever op til traditionen