Præcis indgang i smalgangslageret

Præcis indgang i smalgangslageret

Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer

Reduceret plads i gangene øger kapaciteten i lagre og logistikcentre. Men det er truckførerne, som står med udfordringerne, når varerne skal på plads og plukkes.

Ofte følger optimering af lagerlayout og anskaffelse af nyt materiel dog hinanden.  Ved eksempelvsi at benytte multidirektionelle sidelæssere i smalgangslagre bliver indlagring og pluk lidt lettere.

Men med Hubtex’ seneste løsning, ”indgangsassistenten” bliver varehåndteringen ind og ud ad reolerne både mere effektiv og mere sikker samtidig med, at man altså drager fordel af større lagerkapacitet.

Hubtex lancerede den sensorstyrede ”indgangsassistent” i efteråret. Den gør det muligt for udstyr, der håndterer lange varer, at køre ind i gangene uden at kollidere med reoler og stolper.

Alle Hubtex ’PhoeniX-modeller kan udstyres med assistentsystemet.

I smalle gange bliver styreruller med tilsvarende skinner normalt monteret på reolstolpernes fødder. Det holder gaffeltrucks på sporet. De er også en del af det setup, der spiller sammen med ”indgangsassistenten”.

Afstanden mellem sidelæsseren på trucken og reolen er kun fire tommer.

For at gøre det lettere at komme ind i gangen er der normalt en tragt ved ”indkørslen”, hvis størrelse bestemmes af længden på de transporterede varer.

Lange laster fører til lange tragte, hvilket resulterer i bredere reolgange.

At komme ind i en smal gang uden hjælp er altid en udfordring for operatørerne. Hvis der bare er en lille afvigelse fra den optimale vej, kan sidelæsseren, lasten, reoler eller skinnerne blive beskadiget.

Overhængende last og baglæns indkørsel gør heller ikke situationen bedre. Det er udfordringer Hubtex  længe har kendt til, og ny tilbyder man en løsning gennem innovativ sensorteknologi, der gør indkørsel meget nemmere.

Hjælp, når der er brug for det
Systemet behandler rådata fra en 2D- laser-radar, en såkaldt lidar, som gør det muligt at bestemme den relative afstand fra truck og sideloader til indgangstragten og orienterer køretøjet mod midten af gangen.

- Baseret på disse oplysninger justerer assistentsystemet trucken centralt foran gangen og parallelt med dens retning. Trucken kan derfor køre ind i gangen uden at kollidere med noget.

- Det giver truckføreren mulighed for at koncentrere sig om at overvåge omgivelserne og tilpasse hastigheden til situationen, forklarer Michael Röbig, chef for produktstyring hos Hubtex.

Der findes to versioner: et selvstændigt system og et der er integreret i fodgængersikkerhedssystemet.

Den store fordel er, at hvis der allerede er installeret et sikkerhedssystem for trafikken på lageret, kan de samme sensorer bruges af trucken til at komme ind i gangen.

Den dobbelte brug af den eksisterende hardware giver omkostningsfordele for gangsystemet.

Det patenterede automatiske gangindgangssystem hjælper endvidere med at reducere omkostninger ved at minimere skader på last, reoler og sidelæsser.

Der kan på den måde spare yderligere omkostninger ved planlægning af nye reolsystemer, da indgangstragterne kan designes mindre robuste.

-hawin

18/11 2024
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid