NC Nielsen
Præcis indgang i smalgangslageret

Præcis indgang i smalgangslageret

Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer

Reduceret plads i gangene øger kapaciteten i lagre og logistikcentre. Men det er truckførerne, som står med udfordringerne, når varerne skal på plads og plukkes.

Ofte følger optimering af lagerlayout og anskaffelse af nyt materiel dog hinanden.  Ved eksempelvsi at benytte multidirektionelle sidelæssere i smalgangslagre bliver indlagring og pluk lidt lettere.

Men med Hubtex’ seneste løsning, ”indgangsassistenten” bliver varehåndteringen ind og ud ad reolerne både mere effektiv og mere sikker samtidig med, at man altså drager fordel af større lagerkapacitet.

Hubtex lancerede den sensorstyrede ”indgangsassistent” i efteråret. Den gør det muligt for udstyr, der håndterer lange varer, at køre ind i gangene uden at kollidere med reoler og stolper.

Alle Hubtex ’PhoeniX-modeller kan udstyres med assistentsystemet.

I smalle gange bliver styreruller med tilsvarende skinner normalt monteret på reolstolpernes fødder. Det holder gaffeltrucks på sporet. De er også en del af det setup, der spiller sammen med ”indgangsassistenten”.

Afstanden mellem sidelæsseren på trucken og reolen er kun fire tommer.

For at gøre det lettere at komme ind i gangen er der normalt en tragt ved ”indkørslen”, hvis størrelse bestemmes af længden på de transporterede varer.

Lange laster fører til lange tragte, hvilket resulterer i bredere reolgange.

At komme ind i en smal gang uden hjælp er altid en udfordring for operatørerne. Hvis der bare er en lille afvigelse fra den optimale vej, kan sidelæsseren, lasten, reoler eller skinnerne blive beskadiget.

Overhængende last og baglæns indkørsel gør heller ikke situationen bedre. Det er udfordringer Hubtex  længe har kendt til, og ny tilbyder man en løsning gennem innovativ sensorteknologi, der gør indkørsel meget nemmere.

Hjælp, når der er brug for det
Systemet behandler rådata fra en 2D- laser-radar, en såkaldt lidar, som gør det muligt at bestemme den relative afstand fra truck og sideloader til indgangstragten og orienterer køretøjet mod midten af gangen.

- Baseret på disse oplysninger justerer assistentsystemet trucken centralt foran gangen og parallelt med dens retning. Trucken kan derfor køre ind i gangen uden at kollidere med noget.

- Det giver truckføreren mulighed for at koncentrere sig om at overvåge omgivelserne og tilpasse hastigheden til situationen, forklarer Michael Röbig, chef for produktstyring hos Hubtex.

Der findes to versioner: et selvstændigt system og et der er integreret i fodgængersikkerhedssystemet.

Den store fordel er, at hvis der allerede er installeret et sikkerhedssystem for trafikken på lageret, kan de samme sensorer bruges af trucken til at komme ind i gangen.

Den dobbelte brug af den eksisterende hardware giver omkostningsfordele for gangsystemet.

Det patenterede automatiske gangindgangssystem hjælper endvidere med at reducere omkostninger ved at minimere skader på last, reoler og sidelæsser.

Der kan på den måde spare yderligere omkostninger ved planlægning af nye reolsystemer, da indgangstragterne kan designes mindre robuste.

-hawin

18/11 2024
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år