ProTruck leverer ny truckflåde til Damstahl

ProTruck leverer ny truckflåde til Damstahl

15 elektriske Hystertruck effektiviserer varehåndteringen og skaber en mere miljøvenlig drift hos stålgrossisten Damstahl. Samtidig øger både kabiner i topklasse og modifikationer på maskinerne komforten og arbejdsprocesserne for førerne. ProTruck fra Odder har leveret flåden

Damstahl er en grossist, som handler med rustfrit stål. Hver dag ankommer plader, stangstål, rør, profiler, fittings og meget andet til virksomhedens lager i udkanten af Skanderborg. På lignende vis bliver varerne sendt videre til virksomhedens mange kunder i Danmark. Den familieejede tyske virksomhed, der har afdelinger i otte lande, har masser specialviden om både producenter og rustfri stålprodukter og er eksperter i at finde de helt rigtige løsninger.

Det skaber værdi for både kunderne og Damstahl. At man samtidig har styr på logistikken med henblik på hjemtagelse af varerne og distributionen af dem til kunderne, sikrer endvidere hurtig levering og omkostningsbesparelser i vareforsyningen og skaber dermed værdi for kunderne.

Mindre vedligeholdelse

Et vigtigt element i hele vareflowet er den interne håndtering af de mange stålprodukter på adressen i Skanderborg. Det tunge arbejde kræver effektivt materiel, og derfor har virksomheden erhvervet 15 helt nye elektriske Hystermaskiner fra ProTruck i Odder. Flåden består af tre ståindstablere og en mindre 1,6 ton gaffeltruck, seks sekston gaffeltruck, fire på tre ton og en enkelt Combilift 4-vejstruck.

- Vi har fået en flåde af meget stærke truck, som samtidig er mere miljøvenlig end den flåde, vi havde tidligere. Her var de store truck dieseldrevne. Det har vi gjort op med, fordi vi gerne vil have en endnu grønnere profil. Samtidig kræver de elektriske truck heller ikke nær så meget vedligeholdelse som de gamle.

Sådan siger logistikchef hos Damstahl, Lars Fløjstrup Degn. Han har stået for indkøbet af den nye truckflåde, som er leveret i en blå farve, og som er erhvervet på en leasingkontrakt af 72 måneders varighed.

Nem ud- og indstigning

Som han forklarer, var der dog flere kriterier på spil i udvælgelsen af de nye truck.

- God ergonomi og gode arbejdsforhold for truckførerne er vigtige faktorer. Samtidig havde vi nogle specifikationer til forskelligt ekstraudstyr og modifikationer, særligt til de store gaffeltruck.

Lars Fløjstrup Degn kommer ind på, at der var flere truckleverandører i spil til leverancen af flåden. Det var dog ProTruck, som kom med de bedste løsninger som svar på de helt konkrete problemstillinger.

- De store truck er leveret med de kabiner, som ProTruck har været med til at udvikle sammen med FLK. Det er kabiner i høj kvalitet med rigtigt godt udsyn både til siden og gennem masten. Ind- og udstigning er utrolig nem. Samtidig er de både lydtætte og hydraulisk ophængt. Det minimerer støjgener og rystelser og giver en utrolig stor komfort, forklarer Lars Fløjlstrup Degn og fortæller, at flere af truckførerne i virksomheden har testet maskinerne hos ProTruck i Odder som en del af indkøbsprocessen.

Ekstra greb og trinbræt

De store 6 ton eltruck er endvidere monteret med ekstra greb og trinbræt foran på både chassis og på masten. Det gør lastning af varer på lastbilerne meget nemmere.

 

- Rigtig mange af operationerne med afsendelse af varer fra lageret handler om at placere meget store, tunge og lange stålfri emner på lastbilerne. Varerne er på forhånd pakket i transportemballage af forskellig art. Og når varerne bliver lastet og stablet oven på hinanden, lægger truckførerne strøer imellem lagene. Tidligere steg truckførerne ud og ned af trucken og klatrede op på lastbilen for at klare operationen.

- Kun for at tage turen tilbage ned af lastbilen og op i trucken. Det gjorde de rigtig mange gange om dagen. Det var strabadserende og sled på kroppen. Nu stiger de ud af trucken og klatrer via trinbræt og håndtag direkte over på lastbilen. De bliver så at sige i samme niveau. Det er meget nemmere og tager også væsentligt kortere tid.

Som Lars Fløjstrup Degn kommer ind på, var ProTruck hurtige til at komme med forslag til mulige scenarier for denne løsning.

- Vi havde redegjort for problemstillingen i specifikationerne og forklaret, hvad vi ønskede. ProTrucks løsning var lige, hvad vi havde brug for, og vi snakkede os efterfølgende til rette om detaljerne.

Lastbærere af tyndt træ kræver brede gafler

Lars Fløjstrup Degn fortæller, at en lignende konstruktiv dialog førte til, at man fik monteret gafler, som kan spredes mere, end hvad mange af de gængse løsninger på markedet kan.

- I takt med at producenterne af lastbæreløsninger benytter tyndere og tyndere træ til både paller og andre mere speciallavde lastbærerkonstruktioner, har vi behov for aggregater til de store eltruck, som så at sige gør gaflerne bredere. Håndterer vi de tunge og lange emner med traditionelle gafler, risikerer emnernes ender at bøje ned på hver side af gaflerne, hvis lastbæreren ikke er robust nok. Her risikerer vi, at varerne kommer til skade og bliver ødelagt. Den risiko minimerer vi væsentligt ved brug af bredere gafler som understøtter emnerne bedre.

Følger op med spørgeskemaer

Logistikchefen er rigtig godt tilfreds med samarbejdet med ProTruck. Ud over at leverandøren har været bedst til at opfylde stålgrossistens behov for materiel til den interne varetransport, har de også kunnet håndtere mange af de krav og forespørgsler, som er kommet til efterfølgende.

- En fast rutine hos os er den løbende evaluering af det materiel, vi bruger. I dette tilfælde får truckførerne udleveret et skema, hvor de kan anføre fejl og mangler og komme med forslag til forbedringer og også give ros til materiellet og løsningerne.

Vi tager så dialogen med ProTruck om forespørgsler af generel art og måske spørgsmål eller ønsker af mere specifik karakter, hvis det er relevant. Og her har vi kun oplevet imødekommenhed fra ProTrucks side, siger Lars Fløjstrup Degn.

Evaluering gavner begge parter

Hos ProTruck er man da også rigtig tilfredse med Damstahls tilgang til samarbejdet.

- Vi vil faktsik meget gerne have respons fra kunderne og truckførerne. De skemaer, Damstahl laver, gør opfølgningen meget mere fokuseret. Vi kan hurtigt få rettet op på nogle af tingene og få optimeret løsningerne. Samtidig hjælper den slags evaluering os til kommende salgsopgaver, hvor vi har mulighed for at være helt på forkant med kundernes ønsker. Det ruster os godt til at udvikle partnerskaber med vore kunder, siger salgs- og marketingdirektør hos ProTruck, René Bertelsen.

Læs mere om truck & intern transport

22/6 2018

Mest læste


Seneste nyheder