NC Nielsen
Robotløsning udvider produktionstiden hos leverandør

Robotløsning udvider produktionstiden hos leverandør

MillPart leverer hydrauliske komponenter til virksomheder verden over. Med en ny løsning fra Global AGV udvider virksomheden produktionstiden med syv timer hver dag

MillPart leverer hydrauliske komponenter til virksomheder verden over – og så har de en af Danmarks mest moderne maskinparker.

For MillPart er kvalitet afgørende og kompromis ikke en mulighed. Derfor har virksomheden også stort fokus på at udnytte automatiseringens mange muligheder – både i forhold til deres produktionsprocesser, og for at højne arbejdsmiljøet.

Og da de for nylig investerede i en ny robotcelle, greb de muligheden til også at automatisere de mange tunge palleflyt til og fra disse robotceller med Global AGV.

Færre flaskehalse og et ekstra skift i døgnet
Flaskehalse og stop på produktionslinjen er både dyrt og uholdbart. Hos MillPart havde de en tilbagevendende udfordring med mange udsving i deres robotceller, fordi de løb tør for råmateriale.

Dén udfordring har AGVen løst.

Implementeringen af Global AGV betyder, at de i dag har en mere stabil produktion og kan køre et ekstra skift i døgnet selvom de ikke har mandskab på.

Tom Nørsten, Produktionschef hos MillPart.

Og særligt ønsket om en stabil og jævn produktion var af stor betydning for AGV-investeringen.

- Vi ønskede at minimere udsving forårsaget af travlhed og mandskabsmangel. Med Global AGV kan vi opretholde et jævnt flow i produktionen.

- Før skulle en operatør manuelt flytte pallerne. Derfor havde vi ofte stop på linjen, fordi den var løbet tør for råmateriale – og den kørte ikke igen, før en medarbejder opdagede det.

- Med AGVen kan vi ’fodre op’ og sørge for, at der er råmateriale til langt over 24 timer, fortæller Tom Nørsten, Produktionschef hos MillPart.

Konkret betyder det, at de kan holde produktionslinjen kørende 6-7 timer mere end deres normale arbejdstid – og det har naturligvis resulteret i en højere produktionskapacitet og at de kan udnytte maskinerne fuldt ud.  

Problemfri installation
For MillPart var det vigtigt med en pålidelig løsning, som var blevet implementeret med succes i andre virksomheder. Og ifølge Tom Nørsten, Produktionschef hos MillPart forløb installationen fuldstændig smertefrit.

- Jeg er positivt overrasket over, hvor hurtigt og problemfrit AGVen blev implementeret. Fra alt var klar fra vores side, tog det tre dage. Herfra kørte den uden stop i 24 timer – og har sådan set kørt uden problemer siden. Desuden er det fedt, at det er en gennemtestet løsning, så vi ikke skulle agere forsøgskaniner. Det har bare fungeret, forklarer Tom Nørsten.

En anden – men lige så vigtig – grund til at implementere en AGV, er arbejdsmiljøet. For hvad der førhen var en opslidende opgave for medarbejderne, løses i dag af AGVen.

I dag varetager Global AGV opgaven med at flytte de tunge metalblokke rundt i produktionen – noget operatørerne tidligere operatørerne flyttede rundt på manuelt med en pallestabler.

- Når teknologien er der, er der ingen grund til at vores medarbejdere slider sig halvt ihjel, når de skal flytte de tunge blokke. Samtidig er det motiverende for både os og medarbejderne at investere i ny teknologi, som kan gøre arbejdet nemmere, fortæller Tom Nørsten.

-hawin

 

Fakta om Global AGV
Global AGV bygger på 30 års knowhow og teknisk erfaring med automatiseringsløsninger på tværs af brancher og industrier fra moderselskabet BILA.

 

 

3/11 2023
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år