Robotserie med lav egenvægt klarer tungere opgaver

Robotserie med lav egenvægt klarer tungere opgaver

KUKA lancerer i år KR FORTEC ultra med dobbelte ledarme, som kan håndtere en høj vægt uden selv at blive tungere. Det sparer på på energien og CO2-aftrykket, og særligt bilindustrien har efterspurgt sådan en løsning

For at kunne løfte op til 800 kg, har det tidligere været nødvendigt at rykke en robot-klasse op med hensyn til nyttelast. Men en  højere klasse betyder ikke kun, at robotterne bliver tungere og bruger mere energi, de koster også mere både i indkøb og vedligeholdelse.

KUKAS nye KR Fortec ultra-serie, KR800 er designet ud fra et bæredygtighedsperspektiv med redueret brug af stål til fremstillingen. 

Designet, der kaldes 'double up', gør det muligt at øge løftekapaciteten i forhold til robottens egenvægt, samtidigt med, at stivheden og nøjagtigheden fortsat er meget høj. 

-Den lave egenvægt betyder, at der bruges mindre energi, hvilket er en fordel både økonomisk og ud fra et bæredygtighedsperspektiv, siger Micael Amandusson, Channel Manager hos KUKA Nordic.

Elbilsproducenterne i særligt fokus 
Han fortæller, at bilindustrien er en af de industrier, der har efterlyst denne serie.

Det skyldes blandt andet den stigende elbilsproduktion , som betyder, at OEM-erne - dvs. produktleverandødrerne - har måttet begynde at håndtere flere tunge komponenter end tidligere, for eksempel de kraftige batterier. Bilindustrien er samtidig en branche, der er mere i fokus end andre, når det handler om at reducere sit klimaaftryk.

KUKA FORTEC ultra-serien kommer i flere varianter, hvor KR 800 er den mest kraftfulde. KR 480 løfter lidt mindre vægt, men har til gengæld en rækkevidde på op til 3,7 meter. Hertil kommer KR 640 og KR 560 -robotter med forlænget akse 3 og høje inertimomenter som speciale.

Robotterne i serien behøver kun tre former for vedligeholdelse:olieskift, visuel inspektion og smøring af kabelsættet og lejerne i nivelleringssystemet.

Omkostningerne til reservedele er også lave. 'Mean time before failure' for serien er 400.000 timer, men skulle der ske noget, er tilgængeligeheden af reservedele god, da KUKA så vidt muligt bruger de samme dele i støbegods, motorer og gear til de forskellige robotter i serien.

-Generelt får man et rigtig godt regnestykke med hensyn til total cost of ownership (TCO), disse robotter er de bedste i sin klasse, set ud fra det synspunkt, siger Micael Amandusson.

Om KUKA Nordic AB
KUKA er et globalt automationsselskab med et salg på omkring 3,3 milliarder euro og omkring 14.000 medarbejdere.

Virksomheden tilbyder sine kunder alt fra robotter og celler til fuldt automatiserede systemer og leverer til markeder som eks.  bilindustrien, elektronik, generel industri, forbrugsvarer, e-handel/detailhandel and sundhedspleje.

KUKA Group har hovedkontor i Augsburg.

-lipe

20/2 2023
  • Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    Dyrskuegæster var med på en rask handel i Roskilde

    truck ›Håndslag på både nye og brugte maskiner på travl Scantruck-stand under det årlige dyrskue i Roskilde
  • Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    Scantruck mærker stor interesse for nye Weycor

    truck ›Allerede rift om den nye 3-serie fra tyske Weycor, som også rummer de første elektriske hjullæssere
  • Ny Toyota Traigo48-serie

    Ny Toyota Traigo48-serie

    truck ›Med 3- og 4-hjulede modeller i forskellige størrelser er Traigo48-serien skræddersyet til at opfylde behovene hos kunder, der kræver alsidighed og produktivitet i forbindelse med læsning, aflæsning, stabling og horisontal transport
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen