Robotserie med lav egenvægt klarer tungere opgaver

Robotserie med lav egenvægt klarer tungere opgaver

KUKA lancerer i år KR FORTEC ultra med dobbelte ledarme, som kan håndtere en høj vægt uden selv at blive tungere. Det sparer på på energien og CO2-aftrykket, og særligt bilindustrien har efterspurgt sådan en løsning

For at kunne løfte op til 800 kg, har det tidligere været nødvendigt at rykke en robot-klasse op med hensyn til nyttelast. Men en  højere klasse betyder ikke kun, at robotterne bliver tungere og bruger mere energi, de koster også mere både i indkøb og vedligeholdelse.

KUKAS nye KR Fortec ultra-serie, KR800 er designet ud fra et bæredygtighedsperspektiv med redueret brug af stål til fremstillingen. 

Designet, der kaldes 'double up', gør det muligt at øge løftekapaciteten i forhold til robottens egenvægt, samtidigt med, at stivheden og nøjagtigheden fortsat er meget høj. 

-Den lave egenvægt betyder, at der bruges mindre energi, hvilket er en fordel både økonomisk og ud fra et bæredygtighedsperspektiv, siger Micael Amandusson, Channel Manager hos KUKA Nordic.

Elbilsproducenterne i særligt fokus 
Han fortæller, at bilindustrien er en af de industrier, der har efterlyst denne serie.

Det skyldes blandt andet den stigende elbilsproduktion , som betyder, at OEM-erne - dvs. produktleverandødrerne - har måttet begynde at håndtere flere tunge komponenter end tidligere, for eksempel de kraftige batterier. Bilindustrien er samtidig en branche, der er mere i fokus end andre, når det handler om at reducere sit klimaaftryk.

KUKA FORTEC ultra-serien kommer i flere varianter, hvor KR 800 er den mest kraftfulde. KR 480 løfter lidt mindre vægt, men har til gengæld en rækkevidde på op til 3,7 meter. Hertil kommer KR 640 og KR 560 -robotter med forlænget akse 3 og høje inertimomenter som speciale.

Robotterne i serien behøver kun tre former for vedligeholdelse:olieskift, visuel inspektion og smøring af kabelsættet og lejerne i nivelleringssystemet.

Omkostningerne til reservedele er også lave. 'Mean time before failure' for serien er 400.000 timer, men skulle der ske noget, er tilgængeligeheden af reservedele god, da KUKA så vidt muligt bruger de samme dele i støbegods, motorer og gear til de forskellige robotter i serien.

-Generelt får man et rigtig godt regnestykke med hensyn til total cost of ownership (TCO), disse robotter er de bedste i sin klasse, set ud fra det synspunkt, siger Micael Amandusson.

Om KUKA Nordic AB
KUKA er et globalt automationsselskab med et salg på omkring 3,3 milliarder euro og omkring 14.000 medarbejdere.

Virksomheden tilbyder sine kunder alt fra robotter og celler til fuldt automatiserede systemer og leverer til markeder som eks.  bilindustrien, elektronik, generel industri, forbrugsvarer, e-handel/detailhandel and sundhedspleje.

KUKA Group har hovedkontor i Augsburg.

-lipe

20/2 2023
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen