NC Nielsen
ROEQ booster mobile robotters lasteevne

ROEQ booster mobile robotters lasteevne

Leverandøren af udstyr til mobile robotter, ROEQ, præsenterer nyskabelser, der forøger lasteevnen og øger anvendeligheden for de autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots. I disse dage er det muligt at se firmaets nye løsninger på hi-messen i MCH

Den udbredte mangel på arbejdskraft kombineret med stor vækst inden for e-handel lægger pres på lager, logistik og produktionsfaciliteter.

Det har skabt en øget interesse for at automatisere sig ud af udfordringerne. Ambitionen er at kunne øge både kapacitet og produktivitet uden at øge stab eller omkostninger.

Teknologivirksomheden ROEQ adresserer nu disse behov med to nye topmoduler til de mobile robotter fra MiR.

Modulerne TMS-C1500 og TML200 giver helt nye muligheder, når de installeres med MiRs robotter, designet til automatiseret, indendørs transport.

Dermed har slutbrugerne nu flere og nye muligheder for at transportere gods mere effektivt med MiRs nyeste robotter.

TMS-C1500 giver et kraftigt boost til lasteevnen

Topmodulet TMS-C1500 fra ROEQ er udviklet til MiRs største robotter, MiR1000 og MiR1350. Topmodulet gør robotterne i stand til at afhente og aflevere den nye, store vogn, S-Cart1500W – ligeledes fra ROEQ.

Den udbredte mangel på arbejdskraft kombineret med stor vækst inden for e-handel lægger pres på lager, logistik og produktionsfaciliteter. Teknologivirksomheden ROEQ adresserer nu disse behov med to nye topmoduler til de mobile robotter fra MiR.

Dermed øges lasteevnen for en MiR1000 fra 1000 kg til 1500 kg, og der åbnes nye muligheder for transport af gods, som hidtil ikke har været muligt med MiRs robotter.

Kombineres topmodulet TMS-C1500 med MiR500 eller MiR600 robotten, opnås en lasteevne på 800 kg. Dermed kan MiR500-robotten fx transportere gods, som tidligere krævede en MiR1000, hvorved der opnås en investeringsmæssig besparelse samtidigt med øget lasteevne.

- Med den nye løsning kan slutkunder automatisere transport af større og tungere gods end hidtil – i visse tilfælde endda med en mindre investering, idet man kan nøjes med en mindre og dermed billigere robot, så den samlede løsning bliver billigere, siger Michael Ejstrup Hansen, CEO i ROEQ.

ROEQ tilbyder ”Rails”, så paller kan transporteres sikkert på S-Cart1500W, og vognens størrelse tillader transport af US paller, som måler 1x1,2 meter Med kundetilpassede holdere/fiksturer ovenpå S-Cart1500W, sætter kun fantasien grænser for, hvilket stort og tungt gods, der automatisk vil kunne transporteres.

Den nye løsning kan opsamle og aflevere vognen, S-Cart1500W, ”in free space”, hvilket vil sige, at robotten kan samle vognen op, når blot den er placeret indenfor et afmærket område på gulvet i fx en produktionshal. Vognen er desuden velegnet til manuel transport, så medarbejdere selv kan flytte vogne rundt i produktionen.

- En enkelt robot vil nu kunne transportere forskelligartet gods rundt over små og store afstande i en virksomhed, og robotter såvel som medarbejdere vil kunne håndtere vognene – helt som det er kendt fra vores vognsystemer til de mindre robotter, tilføjer Michael Ejstrup Hansen.

TML200 åbner op for nye anvendelser af MiRs 250-robot

Det andet nye topmodul, TML200, fra ROEQ åbner ligeledes for helt nye muligheder med den mere kompakte robot MiR250.

Med TML200 kan MiR250 køre ind under det nye Pallet Rack, PR250, fra ROEQ og afhente/aflevere kasser og fladbundet gods. Monteres de nye ”gafler”, TML200 Forks – også fra ROEQ - kan halve europaller og andre godstyper også flyttes af MiR250 robotten. Endeligt kan TML200 også flytte en anden ny vogn fra ROEQ, S-Cart300L, som også kan transporteres manuelt af personalet.

- Applikationsmulighederne med TML200 er mange, siger Michael Ejstrup Hansen, som forventer stor efterspørgsel på produktserien.

- Udover transport af vogne, mindre paller og kasser, kan man automatisere transport af emner i flere lag, som vi har anskueliggjort i vores ”application workflow” animation. Mulighederne er nærmest uendelige, fortsætter han.

Prikken over i’et er en ”cargo sensor”, som forhindrer, at der afhentes gods, hvis der allerede findes gods på TML200 top modulet.

ROEQ tilbyder ”Rails”, så paller kan transporteres sikkert på S-Cart1500W, og vognens størrelse tillader transport af US paller, som måler 1x1,2 m. Med kundetilpassede holdere/fiksturer ovenpå S-Cart1500W, sætter kun fantasien grænser for, hvilket stort og tungt gods, der automatisk vil kunne transporteres.

- Dermed fjernes risikoen for, at gods havner på gulvet som følge af menneskelige eller systemfejl, siger Michael Ejstrup Hansen.

I det hele taget er sikkerhed og fejlfri funktion i forbindelse med automatisering en afgørende faktor, når ROEQ udvikler udstyr til selvkørende robotter.

- Hvad der måske synes som enkle produkter set udefra dækker i virkeligheden over grundigt gennemtænkte og afprøvede systemer, som tilsammen udgør stærke og professionelle løsninger, som efterspørges af ikke mindst de store virksomheder, konstaterer ROEQ’s CEO.

Software fra ROEQ

Pointen med sikre og gennemførte løsninger er også temaet i ROEQ Assist – et softwareprogram, som assisterer ved opsætning og programmering, når topmoduler fra ROEQ skal installeres på MiR-robotterne. 

ROEQ Assist-softwaren er videreudviklet til også at omfatteTMS-C1500 og TML200, så bedre og hurtigere opsætning, mere stabil funktion og større oppetid også opnås for disse nye løsninger. Således korrigeres robottens ”footprint” automatisk, så robotten kan planlægge ruter med tilstrækkelig plads, når vogne fra ROEQ transporteres.

Desuden leverer ROEQ opdateret sikkerhedssoftware, så robottens samlede sikkerhed, inkluderende robot og topmodul, lever op til industrielle standarder.

-hawin

 

Om ROEQ

ROEQ udvikler mobilt robotudstyr (MRE), der gør mobile robotter i stand til effektivt at transportere gods fx fra lager til produktion, så industrien kan opnå fuldt automatiseret intern logistik. ROEQ blev grundlagt i 2017 og er et 100% dansk ejet selskab med størstedelen af ??sine robotkomponenter også leveret af danske virksomheder. ROEQs program af vogn-, løfter- og rullebane-løsninger gør det muligt for MiR-robotter at afhente, transportere og aflevere vogne, paller og andet gods uden menneskelig involvering. Udover de fysiske produkter, har ROEQ udviklet ROEQ Assist – et softwareværktøj, som sikrer effektiv opsætning af udstyret. Løsningerne fra ROEQ bruges i industri-, sundheds- og logistiksektoren. I dag sælger ROEQ sine produkter i næsten 40 lande gennem mere end 100 distributører.

 

6/10 2021
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde