Samlelinje til tunge komponenter har max sporbarhed

Samlelinje til tunge komponenter har max sporbarhed

Høj sporbarhed og eliminering af tunge manuelle løft er blandt fordelene ved den robotcelle til samling af onboard chargere til eldrevne lastbilersom som Danfoss har udviklet i samarbejdet med RoboTool og Frontmatec

- Vores ny celle til samling af onboard chargere til eldrevne lastbiler, er lavet med den højeste sporbarhed, jeg kender. På hver eneste færdige charger ligger fuldt datagrundlag for den komplette montering. Det går helt ned til hvor hårdt, de 170 skruer er spændt. Det betyder, at vi også kan ændre hele enheden med få klik, hvis noget skal optimeres hen ad vejen.

Det fortæller Danfoss’ senior project manager, Karsten Fibiger, som lige nu testkører en robotcelle udviklet specielt til samling af de tunge komponenter i onboard chargere, udviklet i samarbejde med RoboTool og Frontmatec.

Den færdige indbyggede oplader, skal ligge lige under styrehuset i en helt ny type ellastbil og sikre strømoverførsel til og fra de store batterier. Opladeren vejer cirka 50 kilo med sit aluminiumshus, og er dermed ikke lige til at håndtere.

10.000 onboard chargere om året

- Det er lykkedes os at skabe en linje, som hverken kræver manuelle tunge løft eller iskruning. To store KUKA-robotter plukker de tunge komponenter direkte fra pallen. Resten føres ind via en kitte-bakke, hvor de straks scannes, for at sikre, at det er de rigtige dele. Ti minutter efter har robotterne samlet opladeren, sluttestet den og stillet den klar på en palle. Det er sket helt uden brug af tunge håndteringer, forklarer Karsten Fibiger.

Dermed kan slutkundens krav om produktion af 10.000 enheder om året imødekommes, ovenikøbet med en hidtil uset grundig dokumentation på alle dele og montering.

Samtidig er den gennemgående software og automationen så fleksibel, at den nemt kan omstilles, når der kommer flere varianter.

- Det er en fordel for os, at cellen er fremtidssikret. Så kan den omstilles til nye varianter, når det bliver aktuelt, siger Karsten Fibiger.

Gik på med krum hals

Selvom den nye celle er udviklet og konstrueret under galopperende Covid-19, har Karsten Fibiger oplevet samarbejdet med RoboTool som rigtigt godt.

- Det er altid et puslespil, når man har er to eksterne leverandører. I en kompliceret opgave som denne, kræver det konstant afklaring af overlappende områder. Men det har RoboTool og Frontmatec gjort rigtigt godt. De gik på med krum hals og fik det simpelthen til at fungere. Var der uafklarede punkter, tog de ansvar med det samme, og har fundet nogle rigtig gode løsninger. På den måde sikrede de optimal opbygning af robotcellerne, fortæller Karsten Fibiger og slutter:

- Vi har selvfølgelig også løbende kørt teamsmøder. RoboTool har været gode til at sende os 3D-filer, for at sikre, at vi var helt opdaterede. Så på trods af Covid-19, holder vores tidsplan 100 procent. Alt tyder på, at vi er klar til at aflevere til kunden som aftalt.

-hawin

3/8 2021
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima