NC Nielsen
Seks myter om lagerautomatisering

Seks myter om lagerautomatisering

SSI Schäfer tager temperaturen på de mest gængse myter og misforståelser omkring lagerautomatisering og giver deres bud på hvad der holder og hvad der ikke holder

Der er mange fordele forbundet med automatisering af lageret. Automatisering øger effektiviteten og sikrer hurtigere ordrehåndtering. Derudover kan automatisering reducere omkostninger og minimere antallet af menneskelige fejl. Der er dog forskellige holdninger til automatisering, og om samt hvornår, det kan være en god ide at automatisere et lager.

SSI Schäfers eksperter har skrevet en liste, hvor de tager fat på de mest gængse myter og misforståelser omkring lagerautomatisering og forklarer, hvorfor de ikke altid holder vand.

Myte nr. 1

Alle har brug for automatisering

For fremsynede virksomheder, som gerne vil være på dupperne og følge de nyeste tendenser, virker det måske som om, at implementeringen af automatiske systemer er en nødvendighed for alle lagertyper – uden undtagelse.

Det er ikke sandt.

Der er ingen grund til at automatisere lagre med et begrænset sortiment, et begrænset antal varer eller lav kapacitet. I de tilfælde vil man ikke få nogen nævneværdig effekt af automatiseringen. Hvis der ikke er planer om vækst, er det lettere for virksomheder at plukke og håndtere et lille antal ordrer manuelt.

Myte nr. 2

Automatisering af samtlige processer på lageret er for tidskrævende

En komplet automatisering af et lager kan af flere årsager virke temmeligt tidskrævende. For det første skal man definere og udvælge det rette udstyr, dernæst skal man udvikle et designkoncept og vælge den løsning eller de systemer, som opfylder både krav til budget og forventninger til lageret. Herefter skal man udarbejde og underskrive alle nødvendige kontrakter, og først nu kan man begynde at installere og idriftsætte lageret.

Når man arbejder med nye installationer på et allerede eksisterende lager, kan en automatisering planlægges sådan, at den ikke påvirker de eksisterende arbejdsgange på lageret. Det kan man på grund af nogle af automatiseringens absolutte fordele: optimeret opbevaringsplads, skalerbarhed af løsningerne og ergonomien.

Reorganiseringen og moderniseringen af et traditionelt manuelt lager er dog mere tidskrævende end at opbygge et automatiseret lager fra bunden. Derfor kan det være en fordel at overveje automatisering helt fra starten.   

Myte nr. 3

Ved automatisering mister man kontrollen

Hvis det automatiske lagersystem er designet og implementeret korrekt, eliminerer automatiseringen tværtimod mange problemer i lagerstyringssystemet (WMS).

Softwaren overvåger og blotlægger de mest præcise data om tilgængelige varer og kan f.eks. også opdage, hvis nogle medarbejdere er særligt belastede i spidsbelastningsperioder, og dermed kan man hurtigt indhente assistance til lageret. Et automatisk lager holder også ledelsen opdateret med de nyeste informationer om alle processer, vareflow og systemets status.

Myte nr. 4

Automatisering er lig med udskiftning af personale

Automatisering eller modernisering af et lager genererer ikke nødvendigvis ekstra omkostninger eller ekstra tid til uddannelse eller udskiftning af personalet. Det er nemt at arbejde på et automatisk lager - medarbejderne får klare instruktioner og har derfor ikke behov for den store erfaring for at kunne varetage jobbet på lageret.

Moderne lagre er meget enkle at arbejde på sammenlignet med traditionelle lagre, hvor nye medarbejdere bliver nødt til at lære de enkelte produkters lokationer udenad. Antallet af potentielle, menneskelige fejl reduceres til et absolut minimum.

En anden væsentlig fordel ved automatisering er det øgede sikkerhedsniveau. For eksempel er sikkerheden essentiel for medarbejdere, som arbejder på steder med automatisk kraner. Varer-til-person-princippet minimerer nemlig risikoen ved at levere varerne direkte til den arbejdsstation, hvor medarbejderen står.

Myte nr. 5

Integrationen til ét system er for udfordrende

Dette er med sikkerhed en af de skjulte ting, som mange ofte glemmer. Flytning til et automatisk lager kræver også flytning af data.

Hvis en virksomhed har anvendt både manuelle og semi-automatiske lagersystemer til at styre aktiviteterne på lageret gennem flere år, er det sandsynligt, at der gennem tiden er blevet samlet en del information. Det hænder ofte, at dette implementeringsområde undervurderes, så det er en ting man med fordel kan være opmærksom på fra starten.

Hvis en virksomhed har et lagerstyringssystem (WMS) i forvejen, er migrationen normalt noget hurtigere og enklere.

Myte nr. 6

Automatisering er altid alt for dyrt

De opstartsomkostninger, som er forbundet med automatisering, kan virke høje, men samtidig skal du også forvente et afkast af din investering inden for en rimelig tidsperiode. I de fleste tilfælde er alle omkostninger afskrevet allerede efter tre til fem år, selvom selve automatiseringsløsningen holder i meget længere tid.

En vigtig ting, som man skal overveje i forhold til automatisering, er kvaliteten af den løsning og det udstyr, man vælger. Dårlig kvalitet kan føre til omkostningstunge driftsstop i fremtiden, så vær sikker på, at plukkeløsninger, håndteringssystemer og andre løsninger er af den højeste kvalitet.

En løbende implementering af automatiske systemer gør det muligt for at fordele investeringen over nogen tid ved at automatisere lagerprocesserne i etaper – og på den måde løbende øge kapaciteten og performance på lageret.

-hawin

 

 

 

25/5 2020
  • Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    Etikettering af kasser på to sider i samme linje

    truck ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje. Teknikken effektiviserer både etiketteringen og identifikationen ved stabling
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling