Seks myter om lagerautomatisering

Seks myter om lagerautomatisering

SSI Schäfer tager temperaturen på de mest gængse myter og misforståelser omkring lagerautomatisering og giver deres bud på hvad der holder og hvad der ikke holder

Der er mange fordele forbundet med automatisering af lageret. Automatisering øger effektiviteten og sikrer hurtigere ordrehåndtering. Derudover kan automatisering reducere omkostninger og minimere antallet af menneskelige fejl. Der er dog forskellige holdninger til automatisering, og om samt hvornår, det kan være en god ide at automatisere et lager.

SSI Schäfers eksperter har skrevet en liste, hvor de tager fat på de mest gængse myter og misforståelser omkring lagerautomatisering og forklarer, hvorfor de ikke altid holder vand.

Myte nr. 1

Alle har brug for automatisering

For fremsynede virksomheder, som gerne vil være på dupperne og følge de nyeste tendenser, virker det måske som om, at implementeringen af automatiske systemer er en nødvendighed for alle lagertyper – uden undtagelse.

Det er ikke sandt.

Der er ingen grund til at automatisere lagre med et begrænset sortiment, et begrænset antal varer eller lav kapacitet. I de tilfælde vil man ikke få nogen nævneværdig effekt af automatiseringen. Hvis der ikke er planer om vækst, er det lettere for virksomheder at plukke og håndtere et lille antal ordrer manuelt.

Myte nr. 2

Automatisering af samtlige processer på lageret er for tidskrævende

En komplet automatisering af et lager kan af flere årsager virke temmeligt tidskrævende. For det første skal man definere og udvælge det rette udstyr, dernæst skal man udvikle et designkoncept og vælge den løsning eller de systemer, som opfylder både krav til budget og forventninger til lageret. Herefter skal man udarbejde og underskrive alle nødvendige kontrakter, og først nu kan man begynde at installere og idriftsætte lageret.

Når man arbejder med nye installationer på et allerede eksisterende lager, kan en automatisering planlægges sådan, at den ikke påvirker de eksisterende arbejdsgange på lageret. Det kan man på grund af nogle af automatiseringens absolutte fordele: optimeret opbevaringsplads, skalerbarhed af løsningerne og ergonomien.

Reorganiseringen og moderniseringen af et traditionelt manuelt lager er dog mere tidskrævende end at opbygge et automatiseret lager fra bunden. Derfor kan det være en fordel at overveje automatisering helt fra starten.   

Myte nr. 3

Ved automatisering mister man kontrollen

Hvis det automatiske lagersystem er designet og implementeret korrekt, eliminerer automatiseringen tværtimod mange problemer i lagerstyringssystemet (WMS).

Softwaren overvåger og blotlægger de mest præcise data om tilgængelige varer og kan f.eks. også opdage, hvis nogle medarbejdere er særligt belastede i spidsbelastningsperioder, og dermed kan man hurtigt indhente assistance til lageret. Et automatisk lager holder også ledelsen opdateret med de nyeste informationer om alle processer, vareflow og systemets status.

Myte nr. 4

Automatisering er lig med udskiftning af personale

Automatisering eller modernisering af et lager genererer ikke nødvendigvis ekstra omkostninger eller ekstra tid til uddannelse eller udskiftning af personalet. Det er nemt at arbejde på et automatisk lager - medarbejderne får klare instruktioner og har derfor ikke behov for den store erfaring for at kunne varetage jobbet på lageret.

Moderne lagre er meget enkle at arbejde på sammenlignet med traditionelle lagre, hvor nye medarbejdere bliver nødt til at lære de enkelte produkters lokationer udenad. Antallet af potentielle, menneskelige fejl reduceres til et absolut minimum.

En anden væsentlig fordel ved automatisering er det øgede sikkerhedsniveau. For eksempel er sikkerheden essentiel for medarbejdere, som arbejder på steder med automatisk kraner. Varer-til-person-princippet minimerer nemlig risikoen ved at levere varerne direkte til den arbejdsstation, hvor medarbejderen står.

Myte nr. 5

Integrationen til ét system er for udfordrende

Dette er med sikkerhed en af de skjulte ting, som mange ofte glemmer. Flytning til et automatisk lager kræver også flytning af data.

Hvis en virksomhed har anvendt både manuelle og semi-automatiske lagersystemer til at styre aktiviteterne på lageret gennem flere år, er det sandsynligt, at der gennem tiden er blevet samlet en del information. Det hænder ofte, at dette implementeringsområde undervurderes, så det er en ting man med fordel kan være opmærksom på fra starten.

Hvis en virksomhed har et lagerstyringssystem (WMS) i forvejen, er migrationen normalt noget hurtigere og enklere.

Myte nr. 6

Automatisering er altid alt for dyrt

De opstartsomkostninger, som er forbundet med automatisering, kan virke høje, men samtidig skal du også forvente et afkast af din investering inden for en rimelig tidsperiode. I de fleste tilfælde er alle omkostninger afskrevet allerede efter tre til fem år, selvom selve automatiseringsløsningen holder i meget længere tid.

En vigtig ting, som man skal overveje i forhold til automatisering, er kvaliteten af den løsning og det udstyr, man vælger. Dårlig kvalitet kan føre til omkostningstunge driftsstop i fremtiden, så vær sikker på, at plukkeløsninger, håndteringssystemer og andre løsninger er af den højeste kvalitet.

En løbende implementering af automatiske systemer gør det muligt for at fordele investeringen over nogen tid ved at automatisere lagerprocesserne i etaper – og på den måde løbende øge kapaciteten og performance på lageret.

-hawin

 

 

 

25/5 2020
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning