Selvkørende lagerlogistik efter lukketid
På højlageret hos Bossard Denmark i Hvidovre er en selvkørende Linde A smalgangstruck her i færd med at indlagre varepaller og køre tomme paller retur efter et nøje tilrettelagt mønster.

Selvkørende lagerlogistik efter lukketid

Højlageret hos Bossard Denmark i Hvidovre kører med høj intensitet hver dag indtil sidst på eftermiddagen, hvor lagermedarbejderne går hjem og stilheden sænker sig. Den bliver dog brudt en smule af en selvkørende Linde A-smalgangstruck fra N.C. Nielsen, der nu tager over og begynder sit legitime ”måneskinsarbejde” med at indlagre paller

Bossard Denmark leverer skruer, møtrikker, bolte og andre befæstelsesløsninger til et par tusinde skandinaviske industrikunder. De råder over 50.000 varenumre, og varerne er placeret på høje reoler i op til 11 meters højde.

Disse fordeler sig på omkring 13.500 pallepladser og 95.000 kartonpladser, hvorfra der dagligt plukkes mellem 20 og 25 ton varer på omkring 350 ordrer.

Til at håndtere lagerlogistikken opererer Bossard Denmark med en flåde af 18 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen. Deres Linde A-smalgangstruck er blevet ombygget til en operationel og effektiv AGV-løsning med sikkerheds- og navigationssystem, der bruges som indlagringsmaskine efter normal arbejdstid.

- Vi er nu i drift med en fuldt implementeret AGV-løsning, der automatisk indlagrer varepaller og tager tomme paller med tilbage. Vi har arbejdet længe med løsningen og mødt en del udfordringer undervejs. Men det vedholdende udviklingsarbejde har udmøntet sig i en effektiv AGV-løsning med en lav fejlmargin, fortæller Karsten Larsen fra Bossard Denmark.

Adskilte lageropgaver

Den selvkørende Linde smalgangstruck har fået plukke- og indlagringsopgaverne adskilt, så sikkerheden er blevet øget. I løbet af dagen fyldes Pick & Drop-stationerne for enden af reolerne med indgående paller.

AGV-maskinen henter pallerne og bringer dem med usvigelig sikkerhed ind på rette hyldeplads og vender derefter tilbage for at søge efter flere paller. På denne vis kan den håndtere 15-18 job i timen i løbet af aftenen og natten.

- AGV-løsningen har erstattet noget af det monotone arbejde på lageret. Det har helt sikkert været til stor glæde for den lagermedarbejder, der tidligere udførte indlagringsopgaverne. Han er overgået til de mere varierede plukke- og forsendelsesopgaver, der sker i et tæt samarbejde med de øvrige kolleger. Det giver god mening i forhold til jobtilfredsheden hos vores dygtige lagermedarbejdere, fortæller Karsten Larsen fra Bossard Denmark.

Endnu en AGV-løsning

I forlængelse af den selvkørende Linde smalgangstruck til indlagring har Bossard Denmark valgt at teste endnu en AGV-løsning fra N.C. Nielsen. Denne AGV-løsning skal primært køre i forsendelsesafdelingen, hvor den blandt andet skal køre med papbure, tømme transportbånd, ranke paller og stable paller i det frie rum – og altså løse endnu flere af de rutineprægede lageropgaver.

AGV-løsningerne er blevet til i et tæt samarbejde mellem Bossard Denmark og N.C. Nielsen, som ifølge Karsten Larsen har været på en fælles udviklingsrejse:

- N.C. Nielsen har ydet et pionérarbejde på AGV-området, hvor vi først lige er kommet i gang. Vi har været på en fælles udviklingsrejse, hvor vi gradvist, tålmodigt og målrettet har overvundet en række praktiske udfordringer med maskinerne på vores lager. Ved fælles hjælp er det lykkedes at udvikle og implementere en effektiv AGV-løsning, som blandt andet gør det muligt at optimere vores indlagringsopgaver. Der ligger helt sikkert flere muligheder i AGV-teknologien fremadrettet.

-hawin

 

 

 

6/12 2019
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark
  • Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    Ny generation af absolut-encodere skal give større produktivitet

    truck ›Med den nye ANS/ANM58 PROFINET præsenterer SICK en generation af absolut-encodere, der er designet til, at maskiner og anlæg til maskinkonstruktion, emballage-, lager- og transportteknik bl.a. får mere præcis styring og bliver nemmere at vedligeholde