Selvkørende lagerlogistik efter lukketid
På højlageret hos Bossard Denmark i Hvidovre er en selvkørende Linde A smalgangstruck her i færd med at indlagre varepaller og køre tomme paller retur efter et nøje tilrettelagt mønster.

Selvkørende lagerlogistik efter lukketid

Højlageret hos Bossard Denmark i Hvidovre kører med høj intensitet hver dag indtil sidst på eftermiddagen, hvor lagermedarbejderne går hjem og stilheden sænker sig. Den bliver dog brudt en smule af en selvkørende Linde A-smalgangstruck fra N.C. Nielsen, der nu tager over og begynder sit legitime ”måneskinsarbejde” med at indlagre paller

Bossard Denmark leverer skruer, møtrikker, bolte og andre befæstelsesløsninger til et par tusinde skandinaviske industrikunder. De råder over 50.000 varenumre, og varerne er placeret på høje reoler i op til 11 meters højde.

Disse fordeler sig på omkring 13.500 pallepladser og 95.000 kartonpladser, hvorfra der dagligt plukkes mellem 20 og 25 ton varer på omkring 350 ordrer.

Til at håndtere lagerlogistikken opererer Bossard Denmark med en flåde af 18 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen. Deres Linde A-smalgangstruck er blevet ombygget til en operationel og effektiv AGV-løsning med sikkerheds- og navigationssystem, der bruges som indlagringsmaskine efter normal arbejdstid.

- Vi er nu i drift med en fuldt implementeret AGV-løsning, der automatisk indlagrer varepaller og tager tomme paller med tilbage. Vi har arbejdet længe med løsningen og mødt en del udfordringer undervejs. Men det vedholdende udviklingsarbejde har udmøntet sig i en effektiv AGV-løsning med en lav fejlmargin, fortæller Karsten Larsen fra Bossard Denmark.

Adskilte lageropgaver

Den selvkørende Linde smalgangstruck har fået plukke- og indlagringsopgaverne adskilt, så sikkerheden er blevet øget. I løbet af dagen fyldes Pick & Drop-stationerne for enden af reolerne med indgående paller.

AGV-maskinen henter pallerne og bringer dem med usvigelig sikkerhed ind på rette hyldeplads og vender derefter tilbage for at søge efter flere paller. På denne vis kan den håndtere 15-18 job i timen i løbet af aftenen og natten.

- AGV-løsningen har erstattet noget af det monotone arbejde på lageret. Det har helt sikkert været til stor glæde for den lagermedarbejder, der tidligere udførte indlagringsopgaverne. Han er overgået til de mere varierede plukke- og forsendelsesopgaver, der sker i et tæt samarbejde med de øvrige kolleger. Det giver god mening i forhold til jobtilfredsheden hos vores dygtige lagermedarbejdere, fortæller Karsten Larsen fra Bossard Denmark.

Endnu en AGV-løsning

I forlængelse af den selvkørende Linde smalgangstruck til indlagring har Bossard Denmark valgt at teste endnu en AGV-løsning fra N.C. Nielsen. Denne AGV-løsning skal primært køre i forsendelsesafdelingen, hvor den blandt andet skal køre med papbure, tømme transportbånd, ranke paller og stable paller i det frie rum – og altså løse endnu flere af de rutineprægede lageropgaver.

AGV-løsningerne er blevet til i et tæt samarbejde mellem Bossard Denmark og N.C. Nielsen, som ifølge Karsten Larsen har været på en fælles udviklingsrejse:

- N.C. Nielsen har ydet et pionérarbejde på AGV-området, hvor vi først lige er kommet i gang. Vi har været på en fælles udviklingsrejse, hvor vi gradvist, tålmodigt og målrettet har overvundet en række praktiske udfordringer med maskinerne på vores lager. Ved fælles hjælp er det lykkedes at udvikle og implementere en effektiv AGV-løsning, som blandt andet gør det muligt at optimere vores indlagringsopgaver. Der ligger helt sikkert flere muligheder i AGV-teknologien fremadrettet.

-hawin

 

 

 

6/12 2019
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning