Sikker varehåndtering på lageret

Sikker varehåndtering på lageret

Aktivt lastdiagram advarer truckføreren om usikkert løft, så man undgår ulykker med gaffeltruck

Den Nordjyske importør Durup/Naboma præsenterer verdensnyhed til gaffeltruckmarkedet, som øger sikkerheden på lagre, terminaler, byggemarkeder, produktionsområder og andre steder, hvor der kører gaffeltruck.

Det er producenten Ravas, som introducerer Ravas-SafeLoad, der er et eftermarkedsprodukt til gaffeltrucks, som både giver information om vægt og stabilitet i et enkelt kombidisplay.

Aktivt lastprogram

Ravas-SafeLoad virker som et aktivt lastdiagram, der beregner vægt, last centerpunktet og mastetilt for at bestemme, om en last kan løftes sikkert i den givne situation. Hvis løftet er usikkert, advarer displayet i kabinen føreren, både med audio og visuelle signaler.

Over hele Europa ses der rigtigt mange gaffeltruckrelaterede ulykker, hvor mennesker bliver dræbt eller kommer slemt til skade. Gaffeltrucks, som tipper og taber godset, beskadiger eller vælter lagerreoler og medfører omfattende materiel skade.

En truckfører skal benytte truckens lastdiagram for at bestemme, om en last kan løftes sikkert eller ej. Ravas-SafeLoad virker som et aktivt lastdiagram for gaffeltruck, der hjælper føreren med at undgå ulykker og skader som følge af en tippende gaffeltruck og knækkede gafler.

lastindikator og truck stabilitet i ét display

Ravas-SafeLoad benytter informationer fra en hydraulisk sensor og et sæt sensorer, som måler momentkræfterne på lastcenterpunktet og på mast tilt for at vise stabilitetsinformationerne på displayet.

En række LED dioder, der angiver vægt, går fra grøn (sikkert løft), via gult, til rødt (usikkert løft: fare for at tippe over).

Stabilitetsindikationen forstærkes af baggrundsfarven i vægtdisplayet (grønt baggrundslys i sikker tilstand, og rødt baggrundslys i usikker tilstand), og en gaffel-formet figur i vægt displayet, som er delt i tre segmenter, hvor én af dem blinker for at indikere lastcenterpositionen på gaflerne.

Eksempler viser vej

Når en 2.5 ton truck løfter en last på 1.823 kilo placeret tæt på bærepladen, viser displayet en vægt på 1.820 kilo på en grøn baggrund, mens det midterste segment på gaffel-figuren blinker for lastcenterpunktet ved 500-600 millimeter, og fire grønne LED-dioder lyser.

Hvis den samme last løftes på gaffelenderne, vil vejeresultatet vise de samme 1.820 kg. i displayet, men på en rød baggrund for usikkert løft, hvor højre segment blinker (LCP ved 800 – 1.000 millimeter), de røde LED-dioder lyser op, og en advarsel-buzzer går i gang.

Indikatoren på Ravas-SafeLoad har en indbygget data log funktion. Den gemmer hvert eneste løft over tid. Data kan downloades via en Bluetooth forbindelse og giver information til flådestyringen om sikkerhed og effektivitet ved brug af trucken. Det patentanmeldte Ravas-SafeLoad er et eftermarkeds produkt, som kan eftermonteres på alle mærker og modeller af modvægtstrucks.

-hawin

 

Om RAVAS

Ravas fremstiller og distribuerer vejesystemer integreret i manuelle pallevogne, lagertrucks og gaffeltrucks. De mobile vejesystemer gør virksomheder i stand til at realisere øjeblikkelige omkostningsreduktioner, gør den interne logistik mere effektiv, øger kvaliteten på deres produkter og services, og øger derigennem kundetilfredsheden. I en tid med integreret information stræber Ravas efter at forsyne alle sine produkter med optimale muligheder for at indgå i helhedsløsninger. Dette betyder, at vægtinformationer fra RAVAS mobile vejesystemer let kan integreres med andre informationer om vareflow. De registrerede data kan overføres direkte til et ERP eller WMS system.

 

 

16/6 2016
  • Hyster er tilbage i Danmark

    Hyster er tilbage i Danmark

    truck ›Tektra blev i sommeren 2025 udnævnt til officiel Hyster-forhandler. Hos Hyster ser man frem til samarbejdet, der skal styrke material handling-brandet i Danmark
  • Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    Zoo sætter kløerne i elektriske gaffeltruck

    truck ›Der er både søkøer og foder på gaflerne i Duisburg Zoo, som har et godt samarbejde med Clark. Fornylig afprøvede man en elektrisk gaffeltruck fra Crossover-serien
  • Lader op til flere el-lastbiler

    Lader op til flere el-lastbiler

    truck ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    Smidighed, ergonomi og hurtig opladning

    truck ›Den nye B16-20-NT-serie er den første 3-hjulede gaffeltruck fra Bobcat, der udelukkende er baseret på den nyeste lithium-ion-teknologi
  • Stor rift om stande til Agromek 2026

    Stor rift om stande til Agromek 2026

    truck ›Med akkurat ét år til Agromek 2026 går salget af stande over al forventning, og Nordeuropas største landbrugsmesse tegner dermed igen til at blive en succes.
  • Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    Terberg redefinerer Heavy Duty transport

    truck ›Terberg RT253EV er verdens første elektriske firehjulstrukne RoRo-terminaltraktor. Udviklet til de mest krævende opgaver i havne, til færger og tung industri repræsenterer maskinen næste skridt i den grønne omstilling
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk