Stabilitet i massevis med 3D øjebliksbillede-kamera

Stabilitet i massevis med 3D øjebliksbillede-kamera

Alle, der har prøvet at stable flere sixpacks med PET-flasker, kender udfordringen. Derfor har ek robotics i et samarbejde med SICK for første gang anvendt 3D-vision-kameraer sammen med en innovativ software til billedbehandling og testet det med stor succes i et pilotprojekt hos en kunde. Video:

Det vakler faretruende, men fordi der mangler plads, er det nødvendigt at stable oven på hinanden. Nu som før er automatisk stabling af varer i et bloklager en teknisk udfordring. Endnu vanskeligere er det, når de pågældende varer ikke er formstabile.

Den automatiske oplagring og udtagning af paller udgør meget tit stadigvæk en begrænsning for AGV-systemer, når de varer, der skal læsses, i sig selv ikke er stabile og kan forskyde sig under transporten. Især når der skal stables paller, er en præcis proces en afgørende forudsætning. På det seneste er det blevet muligt at udføre processen med effektive, industriegnede 3D-vision-kameraer, hvis opgave det er at registrere tredimensionale data om lastens størrelse, position og tilstand samt vigtige informationer om omgivelsernes beskaffenhed.

 

3D-øjebliksbillede-teknologi som nøglen til succes
Den anvendte 3D-vision-sensor Visionary-T fra Sick arbejder efter time-of-flight-lysmåling. I den forbindelse sender 3D-vision-kameraet lyssignaler ud i omgivelserne og optager de reflekterede signaler igen. Ved at montere den under den autonome transportrobots (ATR’ens) gafler registrerer Visionary-T således det komplette rum foran gaflerne tredimensionalt.

Sikker opsamling og stabling af ustabile varer
I et tæt samarbejde med AGV-producenten ek robotics i Rosengarten ved Hamborg er der ved brug af Visionary-T skabt en banebrydende løsning til automatiske læsse- og losseprocesser med intelligente AGV-systemer. De data, som kameraet registrerer, analyseres i realtid ved hjælp af en software, som ek robotics har udviklet.

Foto t.v.: 3D-dybdekort: Udover afstandsværdierne (her er de farvekodede, rød = nær, blå = fjern) leverer 3D-time-of-flight-kameraerne også et sort-hvidt-foto af scenen; foto midt/t.h.: 3D-time-of-flight-teknologiens funktionsprincip

Karsten Bohlmann, Head of Research & Development hos ek robotics beskriver det således:

-Vi har lært gaffeltruckene at se. På den måde er køretøjet i stand til at registrere den præcise position og art af pallerne og de varer, der skal transporteres. Det går så vidt, at AGV-systemer kan skelne, om det ved den identificerede lastoverkant drejer sig om for eksempel indpakningsfolien eller selve lasten. På den måde kan den anvendte transportrobot også sikkert samle ustabile varer med forskellig højde op og transportere den sikkert.

Også til tomme flasker
Det er en fordel at udføre tingene i praksis end bare i teorien. Ved afprøvningen af processikker transport af tomme PET-beholdere viste det sig, at løsningen medførte et markant lavere antal af fejl – sammenlignet med den manuelle styring.

Varerne kunne både stables og tages ned fra stablerne med større præcision, samtidigt med at der opstår færre transportskader. Og det hele ved maksimal driftssikkerhed.

Det er helt bevidst, at man efter disse succeser ikke længere vil stable i dybden: I betragtning af opgavens kompleksitet er udviklingen meget imponerende og kan kategoriseres som banebrydende. Sammen med SICK planlægger ek robotics derfor at implementere flere applikationer, der indtil videre stadig er kategoriseret som udfordrende, baseret på 3D-vision-kamera-teknik.

-lipe

13/3 2022
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel