Stabilitet i massevis med 3D øjebliksbillede-kamera

Stabilitet i massevis med 3D øjebliksbillede-kamera

Alle, der har prøvet at stable flere sixpacks med PET-flasker, kender udfordringen. Derfor har ek robotics i et samarbejde med SICK for første gang anvendt 3D-vision-kameraer sammen med en innovativ software til billedbehandling og testet det med stor succes i et pilotprojekt hos en kunde. Video:

Det vakler faretruende, men fordi der mangler plads, er det nødvendigt at stable oven på hinanden. Nu som før er automatisk stabling af varer i et bloklager en teknisk udfordring. Endnu vanskeligere er det, når de pågældende varer ikke er formstabile.

Den automatiske oplagring og udtagning af paller udgør meget tit stadigvæk en begrænsning for AGV-systemer, når de varer, der skal læsses, i sig selv ikke er stabile og kan forskyde sig under transporten. Især når der skal stables paller, er en præcis proces en afgørende forudsætning. På det seneste er det blevet muligt at udføre processen med effektive, industriegnede 3D-vision-kameraer, hvis opgave det er at registrere tredimensionale data om lastens størrelse, position og tilstand samt vigtige informationer om omgivelsernes beskaffenhed.

 

3D-øjebliksbillede-teknologi som nøglen til succes
Den anvendte 3D-vision-sensor Visionary-T fra Sick arbejder efter time-of-flight-lysmåling. I den forbindelse sender 3D-vision-kameraet lyssignaler ud i omgivelserne og optager de reflekterede signaler igen. Ved at montere den under den autonome transportrobots (ATR’ens) gafler registrerer Visionary-T således det komplette rum foran gaflerne tredimensionalt.

Sikker opsamling og stabling af ustabile varer
I et tæt samarbejde med AGV-producenten ek robotics i Rosengarten ved Hamborg er der ved brug af Visionary-T skabt en banebrydende løsning til automatiske læsse- og losseprocesser med intelligente AGV-systemer. De data, som kameraet registrerer, analyseres i realtid ved hjælp af en software, som ek robotics har udviklet.

Foto t.v.: 3D-dybdekort: Udover afstandsværdierne (her er de farvekodede, rød = nær, blå = fjern) leverer 3D-time-of-flight-kameraerne også et sort-hvidt-foto af scenen; foto midt/t.h.: 3D-time-of-flight-teknologiens funktionsprincip

Karsten Bohlmann, Head of Research & Development hos ek robotics beskriver det således:

-Vi har lært gaffeltruckene at se. På den måde er køretøjet i stand til at registrere den præcise position og art af pallerne og de varer, der skal transporteres. Det går så vidt, at AGV-systemer kan skelne, om det ved den identificerede lastoverkant drejer sig om for eksempel indpakningsfolien eller selve lasten. På den måde kan den anvendte transportrobot også sikkert samle ustabile varer med forskellig højde op og transportere den sikkert.

Også til tomme flasker
Det er en fordel at udføre tingene i praksis end bare i teorien. Ved afprøvningen af processikker transport af tomme PET-beholdere viste det sig, at løsningen medførte et markant lavere antal af fejl – sammenlignet med den manuelle styring.

Varerne kunne både stables og tages ned fra stablerne med større præcision, samtidigt med at der opstår færre transportskader. Og det hele ved maksimal driftssikkerhed.

Det er helt bevidst, at man efter disse succeser ikke længere vil stable i dybden: I betragtning af opgavens kompleksitet er udviklingen meget imponerende og kan kategoriseres som banebrydende. Sammen med SICK planlægger ek robotics derfor at implementere flere applikationer, der indtil videre stadig er kategoriseret som udfordrende, baseret på 3D-vision-kamera-teknik.

-lipe

13/3 2022
  • Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    Hyster introducerer en ny, kompakt palle-stabler

    truck ›Den lithium-ion-batteridrevne Hyster® SC1.2 palle-stabler er designet til at være en omkostningseffektiv løsning til transport af daglige laster på åbne paller i lagerrum og i produktionslokaler generelt
  • Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    Combi-CB4 modtager sin tredje Red Dot-pris

    truck ›Combililfts nye 7-tons elektriske multidirektionelle kontravægtsgaffeltruck har i juli modtaget den prestigefyldte designpris i kategorien Product Design 2025. Trucken er udviklet til at imødekomme behovene for håndtering af tunge, lange laster på mere miljøvenlige måder
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid