Terberg tester hydrogen-motorer
Denne Terberg YT203-H2 med hydrogen-motor bliver udsat for hårde prøvelser på havneområderne i Rotterdam.

Terberg tester hydrogen-motorer

Netop nu tester hollandske Terberg deres nye hydrogen-drevne terminaltraktor YT203-H2 på en havneterminal i Rotterdam. Hos N.C. Nielsen, der forhandler Terberg terminaltraktorer i alle de skandinaviske lande, følger man spændt med i testforløbet, der skal give værdifulde data til den endelige version af denne motortype

Med testforløbet kulminerer to års udviklingsarbejde, hvor Terberg og teknologivirksomheden zepp.solutions har fundet formlen på en hydrogen-motor til en eksisterende YT-terminaltraktor. Den nye hydrogen-motor understreger Terbergs innovative tilgang til teknologi, hvor kunderne fleksibelt kan vælge mellem de eldrevne eller de dieseldrevne maskiner – og sikkert snart også de hydrogendrevne.

Hydrogen-motoren fra Terberg er udviklet på baggrund af en bæredygtig tankegang. Et stigende antal kunder efterspørger bæredygtig teknologi med nul emission og støjsvage køreegenskaber. Testen af Terberg-maskinen vil højest sandsynligt sætte to tykke streger under hydrogen-motorens miljøvenlige og CO2-neutrale egenskaber uden dermed at gå på kompromis med ydeevnen.

14,4 kg bring til en lang arbejdsdag
Terberg YT203-H2 er et slags kørende kraftværk, der omdanner kemisk energi fra hydrogen under tryk til elektrisk strøm, der driver motoren. Terminaltraktoren er udstyret med fire 150 liter (350 bar) tanke med i alt 600 liter hydrogen (indeholder 14,4 kg brint), som er rigeligt med energi til at holde motoren operationel i løbet af en lang arbejdsdag.

Terminaltraktoren i det hårde testmiljø er udviklet på basis af den nye og eldrevne Terberg YT203 terminaltraktor. Denne udmærker sig ved at være driftssikker med få bevægelige maskindele, så vedligeholdelsesudgifterne er lavere end en tilsvarende dieseludgave. Gevinsten ved en hydrogen-motor er derudover, at tankning af hydrogen er lige så hurtig som at tanke diesel eller benzin.

– Vi ser frem til at modtage testresultaterne fra Terberg. Hydrogen-motorerne skal naturligvis testes under mange forskellige forhold, inden de kan sendes på markedet. Imidlertid er jeg da overbevist om, at der kommer en Terberg terminaltraktor med hydrogen-motorer her til landet i en overskuelig fremtid. Vi følger udviklingen nøje og glæder os til at præsentere den færdigudviklede version for vores kunder, udtaler salgschef Jørgen Peter Lund fra N.C. Nielsen.

-lipe

11/1 2021
  • Scantruck er klar til dyrskuerne

    Scantruck er klar til dyrskuerne

    truck ›Der bliver noget for både land og by, når landets største maskinfirma sætter kursen mod årets dyrskuer. Sæsonen starter i Roskilde, hvor Scantruck igen leverer pladsens højeste flagstang med sin Manitou-rotationsteleskoplæsser der har en løftehøjde på 35 meter
  • N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    N.C. Nielsen lancerer ny højeffektiv el-truck

    truck ›Linde 1251 er et resultat af mange års udviklingsarbejde. Serien opfylder stort set alle tænkelige transportbehov inden for moderne logistik med løftekapaciteter mellem 1,4 og 2,0 ton og tophastighed på 20 km i timen
  • Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Emballagevirksomhed vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    truck ›Smart Retur styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne
  • Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    Første kortlægning af perspektiverne for humanoide robotter

    truck ›Menneskelignende robotter vurderes at kunne blive en væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, særligt i sektorer med mangel på arbejdskraft eller behov for øget fleksibilitet. Nu fortæller Teknologisk Institut for første gang i en rapport om potentialerne, barriererne og fremtidsperspektiverne
  • Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    Universal Robots lancerer sin hurtigste cobot nogensinde

    truck ›Den danske producent af kollaborative robotter præsenterer i denne uge sin UR15 på Automate-messen i Detroit. Robotten kan løfte 15-17 kg og egner sig især til f.eks. bil-, metal- og forarbejdsningsindustrien og elektronik og teknologibranchen
  • Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    Skruenøglen er skiftet ud med blokken med slutsedler

    truck ›Ronnie D. Hansen har været servicemontør hos Scantruck i næsten 20 år. Nu skifter han afdeling og kommer i fremtiden til at arbejde som salgskonsulent for maskinforhandleren øst for Storebælt
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne