NC Nielsen
Terberg tester selvkørende terminaltraktorTerberg har testet en selvkørende Terberg YT203EV-terminaltraktor i et levende miljø i den hollandske havneby Vlissingen tidligere i år. 

Terberg tester selvkørende terminaltraktor

Verden over bliver logistikken automatiseret og et stigende antal selvkørende AGV-maskiner finder indpas i en række forskellige virksomheder. Hidtil er dette for det meste foregået indendørs og på afgrænsede arealer i lukkede miljøer. Men nu har hollandske Terberg taget et stort teknologisk skridt fremad ved at teste en selvkørende terminaltraktor ude i et levende havnemiljø

Testen af den selvkørende Terberg YT203EV terminaltraktor foregik på en hollandsk havneterminal i byen Vlissingen i januar måned.

På havneterminalen fulgte den selvkørende maskine nogle forudbestemte ruter, der var lagt ind i softwaren, og terminaltraktoren gennemførte med succes en række grundlæggende manøvrer ved blandet kørsel og nåede dermed en vigtig projektmilepæl.

Den første live-test af terminaltraktoren er et led i en række test, der skal vise hvordan den selvkørende teknologi fungerer i praksis.

Senere skal den selvkørende Terberg YT203EV blandt andet testes på offentlig vej i et havneområde og under forskellige vejrmæssige forhold, så den førerløse teknologi også forbliver sikker under disse køreforhold.

Målet med projektet er at nå frem til en fuldt funktionsdygtig og selvkørende Terberg terminaltraktor, der kan udføre præcis de samme transportopgaver som en hvilken som helst anden Terberg terminaltraktor.

Med den nye test er Terberg kommet et godt stykke tættere på den fagre selvkørende fremtid og det er ikke urealistisk at den hollandske virksomhed kan præsentere den første ”AGV-terminaltraktor” senere i år.

- Vi er mange, der venter spændt på den færdige udgave af den selvkørende terminaltraktor. Det er klart, at der ligger et meget stort udviklingsarbejde bag denne teknologi, hvor Terberg samarbejder med en række teknologipartnere. Vi glæder os rigtigt meget til at kunne vise vores kunder den selvkørende terminaltraktor inden for en overskuelig fremtid, udtaler salgschef Jørgen Peter Lund fra N.C. Nielsen.

Den selvkørende Terberg YT203EV er udviklet i samarbejde med franske EasyMile, der er en af verdens førende udbydere af førerløs teknologi.

Terberg har udviklet platformen Terberg AutoTUG-arkitektur, der gør det muligt at for tredjepartsvirksomheder som EasyMile at udvikle navigations- og sikkerhedssystemer til terminaltraktoren.

Parallelt med den førerløse og selvkørende Terberg terminaltraktor har Terberg fået udviklet et såkaldt Remote Operation Kit til AGV-teknologien.

Det betyder, at en medarbejder bogstaveligt talt kan fjernstyre terminaltraktoren fra et kontor med en komplet konsol med tv-skærme, rat, pedaler og betjeningspanel og på denne vis sidde i god, sikker og behagelig afstand fra kørearealerne. 

-hawin

8/6 2022
  • Præcis indgang i smalgangslageret

    Præcis indgang i smalgangslageret

    truck ›Hubtex præsenterede i efteråret sensorassistenten som hjælper smalgangstruck ind i reolgangene uden at beskadige reoler eller varer
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde