Testet med tysk grundighed
Lindes gaffeltruck hører til blandt de bedste i verden. Gaffeltruckbrandet er indbegrebet af tysk ingeniørkunst og bag hver eneste Linde-model ligger et omfattende udviklingsarbejde, som indebærer en lang række krævende test i både virtuelle miljøer og ude i den virkelige verden
Den nye Linde Roadster er et illustrativt eksempel på, hvad innovation, udviklingsarbejde og omfattende test kan bringe frem for at leve op til truckførernes ønsker.
Analyser havde vist, at mange truckførere ønskede et bredere, større og mere sikkert synsfelt fra kabinen, og det var et udgangspunkt, som Lindes ingeniører og konstruktører tog op som en spændende udfordring.
3D-modellering
Sammen med et softwarefirma har Linde udviklet en 3D-løsning, der ud fra køretøjets CAD-data visualiserer synsfeltet fra føreren i et 360 graders perspektiv. Med 3D-briller kan Linde-ingeniører analysere synsfeltet i forskellige køresituationer, mastehøjder og med forskellige løftekapaciteter. Ud fra denne viden kunne man så modellere Linde Roadster trucken og dens synsfelt.
Fra idé til handling
Analyser, test og udviklingsarbejde førte til en prototype af Linde Roadster. Den blev præsenteret på en intern messe, hvor udvalgte testkørere fik lov til at afprøve den næsten færdige Linde truck.
Begejstringen var stor, da trucken kunne tilbyde et bredt synsfelt med manglende A-stolper, armeret glastag og en stor panoramaforrude – uden at gå på kompromis med sikkerheden.
– Linde Roadster er verdens første modvægtstruck uden A-stolper. Det er en helt særlig konstruktion, som sætter nye standarder for en truck. Derfor har det været afgørende at afprøve, teste og dokumentere den tekniske kvalitet ned til mindste detalje. Det brede synsfelt for føreren går hånd i hånd med veldokumenteret sikkerhed, fortæller salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen.
ISO-certificeret synsfelt
Linde Roadster og andre Linde-truck er udviklet, så de på alle punkter lever op til ISO 13564-standarden. Den specificerer krav og testprocedurer for synsfeltet i en læsset gaffeltruck med op til 10 tons lasteevne. Ved at leve op til denne standard kan truckførere, uanset deres egen fysiske størrelse, overskue et stort arbejdsområde omkring trucken og dermed forebygge kollisioner med mennesker og materiel.
-hawin