Til virksomhedsejeren: Sådan kan du organisere dit lager
ANNONCE: Ejer man en virksomhed, er man også oftest tilkoblet et lager, hvis firmaet har som kernekompetence at sælge et produkt
Dog kan et lager nemt blive uoverskueligt at se på, hvis der ikke er en ordentlig struktur og organisering. Strukturen bør man lave i fællesskab med de medarbejdere, der til daglig arbejder på lageret. På den måde får alle mulighed for at dele deres erfaringer i forbindelse med, hvad der er nemmest at have hvor. Dog kan du også læse med videre herunder, hvis du gerne vil have nogle gode råd til, hvordan et lager kan organiseres, så det bliver nemt og overskueligt at finde rundt i.
Invester i reoler
Som udgangspunkt er det på et lager nødvendigt at stable de forskellige produkter, hvis der skal være plads til det hele. Derfor er det en god idé med reoler, da man på den måde kan få lagt produkterne fint ind på hylder fremfor, at produkterne lægges rodet ovenpå hinanden. Har man produkter i en høj vægtklasse, kan man købe grenreoler til dette formål. Reolerne kan organiseres i alfabetisk rækkefølge, eller der kan findes et andet nemt system.
Hav altid en oversigt hængende over lagret
Har du en oversigt hængende på lagret med information omkring, hvad der er hvor, bliver det meget nemmere at finde rundt i. På den måde kan man også nemt videregive informationer til alle medarbejdere på lagret, hvis noget er blevet flyttet.
Hav et hjørne til løfteudstyr
På et lager kan det være nødvendigt med maskiner, hvis der skal løftes eller transporteres tunge materialer rundt på lagret. Her er det ideelt med f.eks. en vakuumlufter, der kan suge sig fast til stort set alle overflader, og de fleste vakuumløftere kan løfte flere tons. På den måde øges effektiviteten på lagret, og dine medarbejders kræfter spares i gentagne tunge løft. Har du endnu ikke en vakuumløfter, kan du tage kontakt til Alvac-industry.dk, som kan hjælpe dig med at finde den rigtige løsning.