Tilkald trucken med en app

Tilkald trucken med en app

Frem for at ringe rundt eller vandre lageret tyndt for at finde den rette truck til en opgave gør en ny app-løsning det nemt at få fat i føreren og trucken

Af hans Windeløv

Linde bød på lidt af hvert, da de i slutningen af maj åbnede dørene for deres udstilling, WoMH 2018. Forkortelsen dækker over World of Material Handling, og Linde havde sat alle sejl for at give et fyldestgørende indblik i de mange forskellige forretnings- og indsatsområder for intern transport, som man laver løsninger til. 

Digitalilsering, sikkerhed, automatisering, energi, bæredygtighed er alle områder, som enten enkeltvis eller i samspil med hinanden udgør vigtige områder for en effektiv varehåndtering. Automatiske truck, nye sikkerhedsanordninger, tow-traktorer, Lithium Ion batteriteknologi, flådestyringssystemer og meget andet blev fremvist i Aschaffenburg, som er hovedsædet for Linde material Handling.

På rette sted til rette tid

En af de løsninger, Linde Material Handling bød på, var Linde Truck Call app. App’en gør det muligt at få den rette truck og fører til at komme på rette tid og sted for at løse bestemte opgaver. Ofte kan det nemlig være svært for lagermedarbejderne både at finde frem til hvilke truck, der er ledige, og finde ud af, hvor de befinder sig. Det laver den nye Truck Call app fra Linde om på. Den gør det nemlig muligt digitalt at finde og bestille de rette truck til opgaverne.

Massive køer på vejnettet forsinker ofte lastbiler på vej til lageret eller logistikoperatøren. Varerne ankommer derfor senere end forventet, og derfor er der behov for lynhurtig losning af varerne. Problemet er, at de truck, som skal klare opgaverne, ikke holder standby i længere tid for at vente på lastbilen. De er ude på andre opgaver på lageret. Men hvorhenne kan være svært at sige. Og så er det, man skal ud og søge efter dem eller ringe rundt. Nu kan man så få overblik over dem og tilkalde dem digitalt med Linde Truck Call app, som gør det nemt at tilkalde truck til opgaver, som ikke er bestilt og planlagt i forvejen.

Som at bestille en taxa

- I princippet fungerer det som en moderne taxabestilling, forklarer Marietta Landsmann, Senior Manager for Digital Products hos Linde Material Handling.

Ligesom taxa-centralen sender besked til taxachaufførerne om afhendting af kunder et bestemt sted på et bestemt tidspunkt og afventer, at en af dem slår til på turen, ja, på samme vis fungerer det på lageret, når lagerchefen eller andre medarbejdere har brug for en truck.

Man downloader simpelt hen app’en og registrering sker via Google Playstore. Herefter skal logistikchefen genskabe truckflåden rent virtuelt i systemet på app’en eller i webportalen. Det er nemlig vigtigt at få de forskellige trucks konfigurationer og kompetencer registreret i systemet. App’en bliver også installeret på truckførernes smarphones.

Bedre udnyttelsesgrad af truckflåden

Mangler man en truck til opgaverne, taster man de relevante informationer ind i systemet. Dermed bliver der automatisk sendt besked til alle de kørere, som kan løse opgaven, og de kan så afslå eller acceptere den.

- Ved at byde ind digitalt med opgaverne til truck og førerne af dem, opnår man en langt bedre udnyttelsesgrad end tidligere og man kan klare mange flere ordrer end før app’ens ankomst, siger Marietta Landsmann og kommer ind på, at udførelsen af en transportopgave endvidere nemt kan afsluttes via app’en.

- Truckkørsel uden varer på gaflerne er ikke ualmindeligt, fordi føreren skal returnere til logistikchefen og levere leveringspapirerne rent fysisk. Det klarer man nu via app’en, siger Mariette Landsmann.

I Danmark er det N.C. Nielsen, som forhandler Lindetruck og de mange løsninger, som knytter sig til dem.

 

 

21/9 2018
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte