
Tilkald trucken med en app
Frem for at ringe rundt eller vandre lageret tyndt for at finde den rette truck til en opgave gør en ny app-løsning det nemt at få fat i føreren og trucken
Af hans Windeløv
Linde bød på lidt af hvert, da de i slutningen af maj åbnede dørene for deres udstilling, WoMH 2018. Forkortelsen dækker over World of Material Handling, og Linde havde sat alle sejl for at give et fyldestgørende indblik i de mange forskellige forretnings- og indsatsområder for intern transport, som man laver løsninger til.
Digitalilsering, sikkerhed, automatisering, energi, bæredygtighed er alle områder, som enten enkeltvis eller i samspil med hinanden udgør vigtige områder for en effektiv varehåndtering. Automatiske truck, nye sikkerhedsanordninger, tow-traktorer, Lithium Ion batteriteknologi, flådestyringssystemer og meget andet blev fremvist i Aschaffenburg, som er hovedsædet for Linde material Handling.
På rette sted til rette tid
En af de løsninger, Linde Material Handling bød på, var Linde Truck Call app. App’en gør det muligt at få den rette truck og fører til at komme på rette tid og sted for at løse bestemte opgaver. Ofte kan det nemlig være svært for lagermedarbejderne både at finde frem til hvilke truck, der er ledige, og finde ud af, hvor de befinder sig. Det laver den nye Truck Call app fra Linde om på. Den gør det nemlig muligt digitalt at finde og bestille de rette truck til opgaverne.
Massive køer på vejnettet forsinker ofte lastbiler på vej til lageret eller logistikoperatøren. Varerne ankommer derfor senere end forventet, og derfor er der behov for lynhurtig losning af varerne. Problemet er, at de truck, som skal klare opgaverne, ikke holder standby i længere tid for at vente på lastbilen. De er ude på andre opgaver på lageret. Men hvorhenne kan være svært at sige. Og så er det, man skal ud og søge efter dem eller ringe rundt. Nu kan man så få overblik over dem og tilkalde dem digitalt med Linde Truck Call app, som gør det nemt at tilkalde truck til opgaver, som ikke er bestilt og planlagt i forvejen.
Som at bestille en taxa
- I princippet fungerer det som en moderne taxabestilling, forklarer Marietta Landsmann, Senior Manager for Digital Products hos Linde Material Handling.
Ligesom taxa-centralen sender besked til taxachaufførerne om afhendting af kunder et bestemt sted på et bestemt tidspunkt og afventer, at en af dem slår til på turen, ja, på samme vis fungerer det på lageret, når lagerchefen eller andre medarbejdere har brug for en truck.
Man downloader simpelt hen app’en og registrering sker via Google Playstore. Herefter skal logistikchefen genskabe truckflåden rent virtuelt i systemet på app’en eller i webportalen. Det er nemlig vigtigt at få de forskellige trucks konfigurationer og kompetencer registreret i systemet. App’en bliver også installeret på truckførernes smarphones.
Bedre udnyttelsesgrad af truckflåden
Mangler man en truck til opgaverne, taster man de relevante informationer ind i systemet. Dermed bliver der automatisk sendt besked til alle de kørere, som kan løse opgaven, og de kan så afslå eller acceptere den.
- Ved at byde ind digitalt med opgaverne til truck og førerne af dem, opnår man en langt bedre udnyttelsesgrad end tidligere og man kan klare mange flere ordrer end før app’ens ankomst, siger Marietta Landsmann og kommer ind på, at udførelsen af en transportopgave endvidere nemt kan afsluttes via app’en.
- Truckkørsel uden varer på gaflerne er ikke ualmindeligt, fordi føreren skal returnere til logistikchefen og levere leveringspapirerne rent fysisk. Det klarer man nu via app’en, siger Mariette Landsmann.
I Danmark er det N.C. Nielsen, som forhandler Lindetruck og de mange løsninger, som knytter sig til dem.