NC Nielsen
Toyotas el-truck flytter tanktrailerne hos VM Tarm

Toyotas el-truck flytter tanktrailerne hos VM Tarm

VM Tarm har købt fem nye elektriske gaffeltruck hos Toyota. Maskinerne effektiviserer den interne transport af materialer og produkter i forbindelse med produktion og montage af tankvogne og tanktrailere, og gør samtidig driften mere miljøvenlig

Industrivirksomheden VM Tarm producerer tankvogne og tanktrailere til en lang række kunder. Uanset om de transporterer slam, gylle, mælk, kemi, foder eller andre specialprodukter, sørger VM Tarms materiel for sikker, effektiv og ansvarlig transport fra A til B på landevejene.

Kunderne kommer fra det meste af Norden, og tanke, chassiser til trailere, og specialudstyr til løsningerne er som regel skræddersyet til de enkelte kunders behov. Det tager da også mellem syv og 12 uger at producere og montere en tanktrailer alt efter specifikationerne.

De store eltruck transporterer tunge emner rundt. Både til og fra lageret og i forbindelse med montagen, hvor sammensvejsede emner bliver transporteret videre til næste station. 

Det foregår i flere tempi, og processerne omfatter løft og transport af tunge emner og materialer. Det kræver udstyr som er robust og som klarer opgaverne uden problemer.

I løbet af det seneste års tid har virksomheden, der ligger i Tarm i Vestjylland, investeret i fem nye elektriske Traigo gaffeltruck fra Toyota Material Handling.

De spiller en vigtig rolle i produktionen, hvor de kører stumper og materialer på lager og også forsyner produktionstakterne med dem. Maskinerne transporterer endvidere tankene rundt internt i produktionsflow’et og flytter også de færdige produkter.

Effektive og miljøvenlige maskiner

Med indkøbet råder VM Tarm over to tretons truck, en på 3,5 ton, to med kapacitet på fem ton og en der klarer seks.

- Kapaciteten for elektriske gaffeltruck er blevet væsentligt større de seneste år. Det der tidligere krævede en dieseltruck, klarer man nu snildt med en eltruck. Og da VM Tarm har stort fokus på bæredygtighed og arbejdsmiljø, var vi interesserede i de elektriske gaffeltruck, som Toyota kunne tilbyde. De er nemlig langt mere miljøvenlige end de dieseldrevne, som de afløser. Og så er de billigere i drift.

Det fortæller Jens Christian Pedersen, som er lagerchef hos VM Tarm. Han har stået i spidsen for indkøbet af de nye gaffeltruck, og han er ikke i tvivl om, at VM Tarm har fået nogle effektive maskiner.

De klarer opgaverne til perfektion, og sørger samtidig for et bedre arbejdsmiljø for både truckførerne og de øvrige medarbejdere.

- Vores gaffeltruck kører udendørs størstedelen af tiden, men løser også opgaver i lager- og produktionshallerne. Her slipper medarbejderne nu for både dieseludstødning og for den larm maskinerne laver. Og for truckførerne er der også færre vibrationer fra trucken. Det er nogle markante ændringer i den daglige drift, siger Jens Christian Pedersen.

Gaffeltruck er uundværlige i processerne

Det er tunge opgaver maskinerne løser hos tankproducenten. Blandt andet kører de stålcoils på lager og henter dem igen, når man klipper dem op til produktionen af de svøb, som udgør sektionerne i de rustfri tanke.

De fem elektriske Traigo gaffeltruck fra Toyota kører både indendørs og udendørs.

Svøbene bliver svejset sammen til færdige tanke og bliver videreforabejdet, så de færdige produkter er i besiddelse af præcis de egenskaber, kunderne har behov for.

- Produktionen af en tankvogn er en lang proces og kan tage op til tre måneder, som det er tilfældet for slamsugernes vedkommende. Gaffeltrucks er simpelthen uundværlige, idet de udfører en lang række vigtige opgaver.

- Vi flytter mange af de tunge emner fra station til station og har også brug for at dreje dem for at kunne montere forskelligt udstyr. De opgaver klarer de nye truck nemt, ligesom de også transporterer drejestationerne rundt til de forskellige montagetakter.

VM Tarm producerer i omegnen af 200 færdige tankvogne og tanktrailere om året. I gennemsnit bliver man færdig med en om dagen, men man har løbende 25 til 30 tankvogne i montage ad gangen.

Energiberegninger og høj oppetid

Virksomheden vækster stille og roligt, og man optimerer driften i takt med at efterspørgslen på produkterne stiger. Derfor er der travlhed og brug for robust og pålideligt materiel.

Her er det truckfører hos VM Tarm, Svend Jaedeke, lagerchef hos VM Tarm, Jens Christian Pedersen og distrektchef hos Toyota Material Handling, Mikael Hansen.

- Det lever maskinerne fra Toyota op til. Samtidig bidrager de til vores indsats for en mere bæredygtig drift.

Jens Christian Pedersen fortæller, at man i samarbejde med Toyota har lavet energiberegninger, som dokumenterer, at de elektriske maskiner er billigere i drift i forhold til dieseldrevne gaffeltruck.

- Samtidig er vedligehold af eltruck også minimalt. Det sikrer, at vi har meget høj oppetid med de nye maskiner. En serviceaftale er også tilknyttet købet af maskinerne. Det betyder, at vi får hurtig hjælp, hvis der opstår problemer. Toyota har været utroligt konstruktive i den dialog vi har haft. De første maskiner blev leveret for godt et år siden, og i dag har vi så en flåde på fem Toyota Traigo eltruck. Samlet set har vi nu det helt rigtige materiel, som gør produktionen fleksibel og sørger for et optimalt flow i alle de forskellige processer.

-hawin

9/6 2021
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren