Toyotas plukketruck effektiviserer lageret
Logistikche hos OM Movianto Nordic A/S, Jimmy Parbst (tv.) og sælger hos Toyota Material Handling Danmark, Martin Gandløse, giver hånd på leverancen af de otte BT Optio plukketruck.

Toyotas plukketruck effektiviserer lageret

Toyota Material Handling har netop leveret otte nye BT Optio plukketruck til 3PL logistikvirksomheden, OM Movianto Nordic A/S, i Greve i hovedstadsområdet

Af Hans Windeløv

3PL logistikvirksomheden, OM Movianto Nordic A/S, håndterer og står for vareforsyningen af medical devices og pharmaprodukter til hospitaler og grossister samt klinikker til de nordiske markeder, på vegne af producenter fra hele Europa.

Derfor er hurtig og sikker  levering et must. Det stiller store krav til den interne transport på lageret. Her har samarbejdet med Toyota Material Handling om en effektiv løsning til plukkeprocesserne været rigtigt frugtbart.

Det fortæller Jimmy Parbst, som er logistikchef med ansvar for logistik, transport & facility management hos OM Movianto Nordic A/S.

- I forbindelse med at vi skulle investere i nyt materiel til pluk af varer på vores højlager, havde vi behov for en løsning, som lever op til vore krav på flere områder. Ud over øget effektivitet søgte vi en løsning, som også tilgodeser de krav, vi stiller til sikkerhed, driftstabilitet, driftsomkostninger, service og dataopsamling. Samtidig havde vi nogle specifikke krav om sidebøjler, der gør trucken ekstra sikker ved pluk i højden, forklarer Jimmy Parbst i forbindelse med fejringen af den officielle overdragelse af de otte plukketrucks.

Forøgelse af plukpladserne

OM Movianto Nordic A/S har plads til 25.000 paller på højlageret, der er indrettet som kaoslager med pallereoler i syv niveauer. Tidligere sørgede 13 ekspeditionsvogne for den interne pluk af varerne, som alle blev plukket i første niveau. Det betød, at en reachtruck skulle hente de paller med varer, som var placeret i andet niveau eller derover. En lagermedarbejder plukkede fra pallen, hvorefter reachtrucken satte pallen på plads igen.

- Sådan fungerer det ikke længere, siger Jimmy Parbst og fortsætter:

- De otte BT Optio-trucks plukker i to niveauer. Det sparer mandetimer både til pluk og reachtruckoperationer. Vi benytter stadig reachtruck, men nu kun til indlagring af paller i højden og til nedbulkning af varer, når pallerne i plukniveauerne er tomme. Ved brugen af de nye plukketrucks øger vi antallet af plukpladser med   56 % og reducerer samtidig plukketiden med 30 %.

Effektiv lagerdrift skaber bedre service

Det har skabt mindre kørsel på lageret, og omstillingen er sket uden at afskedige medarbejdere. Faktisk er lagerdriften blevet mere effektiv og fleksibel, og de effektiviseringsgevinster, som OM Movianto Nordic A/S dermed opnår, benytter man til at levere bedre service overfor kunderne.

- Den kapacitet vi har fået til rådighed i form af ekstra ressourcer, benytter vi til at skabe et mere optimalt flow. I forbindelse med peaksæsoner klarer vi tingene, uden at det hele spidser til. Og selv om vi nu klarer pluk med kun otte trucks, betyder den effektive kørsel samt udvidet batterikapacitet, at vi kun skal oplade dem hver anden dag, hvilket potentielt kan give plads til et udvidet aftenhold med op til 16 timers daglig drift, såfremt behovet opstår. Det giver selvsagt også nogle klare besparelser, siger Jimmy Parbst.

Flådestyring – en mulighed

Som han forklarer, er anskaffelsen af de nye plukketruck en del af en strategi, som ruster OM Movianto Nordic A/S til fremtidig vækst.

- Pluk i to niveauer er første skridt, hvor anskaffelsen af trucks er en del af et overordnet fornyet fokus på logistik. Trucks, der kan plukke i to niveauer, stiller krav til korrekt vareplacering, som allerede er en del af logistiksetuppet. Derudover er vi allerede i gang med at forøge indsatsen på automatisk vareplacering efter ABC principper med højfrekvente varer placeret tæt på  forsendelsesområdet, så hver plukker skal køre så kort som muligt, ud fra en betragtning om at køretiden ofte udgør op til 60 % af den samlede plukketid. Og så handler strategien også om, at optimal vareplacering stiller store krav til varernes stamdata.  Sideløbende med trucks og optimering af automatisk lokationstildeling er vi derfor i fuld gang med at registrere varestamdata på hvert enkelt produkt. Her har vi udviklet en metode til at opfange stamdata ved varemodtagelsen med vægt og mål for hver salgsenhed, kolli og palle.

I_Site en mulighed

På facility og varehåndteringsdelen er der overvejelser om flådestyring, og her er samarbejdet med Toyota meget vigtigt.

- Vi har igennem hele forløbet talt med Toyota om, hvordan vi optimerer driften yderligere. Her overvejer vi at etablere en flådestyringsløsning for hele vores truckflåde. Vi har mere end 40 trucks af forskellige fabrikater på lageret. En mulighed kunne være at samle alle i Toyotas flådestyringssystem, I_Site, så vi får bedre styr på alle de operationer, de er en del af på lageret. I systemet kan vi logge data på hver enkelt truck og få overblik over oppetid, kørselslogik, batteriforbrug, skader og meget andet. Det gør det muligt at finjustere kørslen og operationerne, så truckdriften på hele lageret bliver så optimal som muligt. Samtidig kan vi bedre planlægge serviceeftersyn og reparationer. Her har Toyota været en rigtig god sparringspartner, siger Jimmy Parbst, og kommer ind på, at det på den lange bane kan være en overvejelse værd at anskaffe Toyota-trucks til alle operationer.

- I takt med en udfasning af ældre trucks er materiel fra Toyota absolut en mulighed for at få det bedste udbytte i forhold til den samlede flådedrift. Det kan gøre os i stand til at møde fremtidens udfordringer på fornuftig vis, siger Jimmy Parbst.

  

 

 

 

29/9 2017
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    truck ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Nye maskiner til havnen

    Nye maskiner til havnen

    truck ›Hallands Hamnar Varberg er Sveriges førende havn for skovindustrien og har sat sig for at blive Europas mest moderne. For at håndtere både nutidens og fremtidens opgaver havde havnen brug for at forny dele af sin maskinpark. Det er en opgave N.C. Nielsen har hjulpet med
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte