NC Nielsen
NC Nielsen
Toyotas plukketruck effektiviserer lageret
Logistikche hos OM Movianto Nordic A/S, Jimmy Parbst (tv.) og sælger hos Toyota Material Handling Danmark, Martin Gandløse, giver hånd på leverancen af de otte BT Optio plukketruck.

Toyotas plukketruck effektiviserer lageret

Toyota Material Handling har netop leveret otte nye BT Optio plukketruck til 3PL logistikvirksomheden, OM Movianto Nordic A/S, i Greve i hovedstadsområdet

Af Hans Windeløv

3PL logistikvirksomheden, OM Movianto Nordic A/S, håndterer og står for vareforsyningen af medical devices og pharmaprodukter til hospitaler og grossister samt klinikker til de nordiske markeder, på vegne af producenter fra hele Europa.

Derfor er hurtig og sikker  levering et must. Det stiller store krav til den interne transport på lageret. Her har samarbejdet med Toyota Material Handling om en effektiv løsning til plukkeprocesserne været rigtigt frugtbart.

Det fortæller Jimmy Parbst, som er logistikchef med ansvar for logistik, transport & facility management hos OM Movianto Nordic A/S.

- I forbindelse med at vi skulle investere i nyt materiel til pluk af varer på vores højlager, havde vi behov for en løsning, som lever op til vore krav på flere områder. Ud over øget effektivitet søgte vi en løsning, som også tilgodeser de krav, vi stiller til sikkerhed, driftstabilitet, driftsomkostninger, service og dataopsamling. Samtidig havde vi nogle specifikke krav om sidebøjler, der gør trucken ekstra sikker ved pluk i højden, forklarer Jimmy Parbst i forbindelse med fejringen af den officielle overdragelse af de otte plukketrucks.

Forøgelse af plukpladserne

OM Movianto Nordic A/S har plads til 25.000 paller på højlageret, der er indrettet som kaoslager med pallereoler i syv niveauer. Tidligere sørgede 13 ekspeditionsvogne for den interne pluk af varerne, som alle blev plukket i første niveau. Det betød, at en reachtruck skulle hente de paller med varer, som var placeret i andet niveau eller derover. En lagermedarbejder plukkede fra pallen, hvorefter reachtrucken satte pallen på plads igen.

- Sådan fungerer det ikke længere, siger Jimmy Parbst og fortsætter:

- De otte BT Optio-trucks plukker i to niveauer. Det sparer mandetimer både til pluk og reachtruckoperationer. Vi benytter stadig reachtruck, men nu kun til indlagring af paller i højden og til nedbulkning af varer, når pallerne i plukniveauerne er tomme. Ved brugen af de nye plukketrucks øger vi antallet af plukpladser med   56 % og reducerer samtidig plukketiden med 30 %.

Effektiv lagerdrift skaber bedre service

Det har skabt mindre kørsel på lageret, og omstillingen er sket uden at afskedige medarbejdere. Faktisk er lagerdriften blevet mere effektiv og fleksibel, og de effektiviseringsgevinster, som OM Movianto Nordic A/S dermed opnår, benytter man til at levere bedre service overfor kunderne.

- Den kapacitet vi har fået til rådighed i form af ekstra ressourcer, benytter vi til at skabe et mere optimalt flow. I forbindelse med peaksæsoner klarer vi tingene, uden at det hele spidser til. Og selv om vi nu klarer pluk med kun otte trucks, betyder den effektive kørsel samt udvidet batterikapacitet, at vi kun skal oplade dem hver anden dag, hvilket potentielt kan give plads til et udvidet aftenhold med op til 16 timers daglig drift, såfremt behovet opstår. Det giver selvsagt også nogle klare besparelser, siger Jimmy Parbst.

Flådestyring – en mulighed

Som han forklarer, er anskaffelsen af de nye plukketruck en del af en strategi, som ruster OM Movianto Nordic A/S til fremtidig vækst.

- Pluk i to niveauer er første skridt, hvor anskaffelsen af trucks er en del af et overordnet fornyet fokus på logistik. Trucks, der kan plukke i to niveauer, stiller krav til korrekt vareplacering, som allerede er en del af logistiksetuppet. Derudover er vi allerede i gang med at forøge indsatsen på automatisk vareplacering efter ABC principper med højfrekvente varer placeret tæt på  forsendelsesområdet, så hver plukker skal køre så kort som muligt, ud fra en betragtning om at køretiden ofte udgør op til 60 % af den samlede plukketid. Og så handler strategien også om, at optimal vareplacering stiller store krav til varernes stamdata.  Sideløbende med trucks og optimering af automatisk lokationstildeling er vi derfor i fuld gang med at registrere varestamdata på hvert enkelt produkt. Her har vi udviklet en metode til at opfange stamdata ved varemodtagelsen med vægt og mål for hver salgsenhed, kolli og palle.

I_Site en mulighed

På facility og varehåndteringsdelen er der overvejelser om flådestyring, og her er samarbejdet med Toyota meget vigtigt.

- Vi har igennem hele forløbet talt med Toyota om, hvordan vi optimerer driften yderligere. Her overvejer vi at etablere en flådestyringsløsning for hele vores truckflåde. Vi har mere end 40 trucks af forskellige fabrikater på lageret. En mulighed kunne være at samle alle i Toyotas flådestyringssystem, I_Site, så vi får bedre styr på alle de operationer, de er en del af på lageret. I systemet kan vi logge data på hver enkelt truck og få overblik over oppetid, kørselslogik, batteriforbrug, skader og meget andet. Det gør det muligt at finjustere kørslen og operationerne, så truckdriften på hele lageret bliver så optimal som muligt. Samtidig kan vi bedre planlægge serviceeftersyn og reparationer. Her har Toyota været en rigtig god sparringspartner, siger Jimmy Parbst, og kommer ind på, at det på den lange bane kan være en overvejelse værd at anskaffe Toyota-trucks til alle operationer.

- I takt med en udfasning af ældre trucks er materiel fra Toyota absolut en mulighed for at få det bedste udbytte i forhold til den samlede flådedrift. Det kan gøre os i stand til at møde fremtidens udfordringer på fornuftig vis, siger Jimmy Parbst.

  

 

 

 

29/9 2017
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter
  • IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    truck ›Sytten produkter og løsninger fra elleve udbydere på tværs af seks lande når frem til finalerunden i IFOY Award 2025. Fire virksomheder konkurrerer om IFOY Start-up of the Year Award. I år er der dansk deltagelse
  • Priser til de bedste logistikløsninger på LogiMAT 2025

    Priser til de bedste logistikløsninger på LogiMAT 2025

    truck ›Med "Best Product"-priserne på LogiMAT 2025 hædrer juryen en trio af innovative, fremsynede nye produkter der effektiviserer, og øger automatisering- og procesoptimeringsgraden inden for intralogistik