Trailervirksomhed i Sverige tænker nyt

Trailervirksomhed i Sverige tænker nyt

Udlejningsfirmaet PNO i Sverige har sat sig det mål at blive grønnest i transportbranchen. Derfor står Terbergs eldrevne trucks højt på ønskesedlen

- PNO udlejer ikke kun trailere længere, siger Antonio Ludvigsson, indkøbschef og miljøansvarlig for PNO i Sverige. Vores mål er meget mere end bare et produkt eller en serviceydelse. Vi skal ikke være den bedste virksomhed i branchen, men derimod den bedste virksomhed for Jorden.

Startsignalet til revurderingen kom, da PNO-gruppens administrerende direktør Jacob Lee Ørnstrand gik ud til hele virksomheden og gjorde det klart, at der skulle gøres en ekstra indsats. Nu. Selvfølgelig havde PNO, som så mange andre virksomheder, en miljøpolitik. Men den blev håndteret lidt halvhjertet.

Antonio Ludvigsson fremviser anlægget med solcellepaneler, der er en del af satsningen, der på sigt skal gøre PNO selvforsynende på el og dermed fossilfrit.

- Med Ørnstrands nye initiativ var der ingen grænser, fortsætter Antonio Ludvigsson. Det gør ikke noget, at det koster noget nu, hedder det fra ledelsen. Det vil give overskud i sidste ende.

Hos Terberg Scandinavia har Antonio bestilt to nye eldrevne Terberg terminaltraktorer.

- Vi vil blive de første i Jönköping og Helsingborg med eldrevne traktorer, som derudover oplades med solenergi. Du kan ikke finde en renere maskine i dag.

PNO har allerede fire ældre Terberg-maskiner, der er ved at blive udskiftet. Fornyligt blev der leveret tre Terberg YT 222, som har trin 4f motorer. PNO får også en RoRo-maskine Terberg RT, som leveres i august i år.

Sidst på året vil leveringen af maskiner med trin 5 motorer, som har et endnu mere raffineret rensningssystem til udstødningsgas, begynde. Forsøg har vist, at den største del af udstødningsemissionen sker, mens traktorerne kører i tomgang, og chaufførerne ikke er til stede. Nu har alle YT-maskiner automatisk slukning efter fem minutters tomgang.

- Terbergs eldrevne terminaltraktorer er imponerende, siger Antonio, som har været i Danmark for at prøvekøre dem. Nu venter jeg på 2. generation, som bliver en helt ny maskine med bedre funktioner, virkningsgrad og ydeevne. Jeg er blevet lovet, at jeg bliver den første til at få mine to maskiner.

Eldrift efterspørges mere og mere fra alle sider, bekræfter Terberg Scandinavias distriktschef Per Löthner.

- PNO er en særlig kunde for os i og med, de er tydelige med, at de tager miljøet meget alvorligt, siger Per Löthner. De gør deres ideer til virkelighed. På den måde er PNO en kunde, som udfordrer os.

De kræver eldrift, og de vil være først.

Leveringen af 2. generation af den eldrevne terminaltraktor vil begynde fra tredje kvartal næste år. Den kan arbejde i temperaturer fra minus 35 til plus 55 grader.

- El er fremtiden, og vi ser endnu kun begyndelsen af denne omstilling, fortsætter Per Löthner. Terberg kigger på alternative energikilder til terminaltraktorer, dels på brændselsceller og på forskellige batterityper, hvor vi også undersøger forskellige opladningsmetoder, hvor el-vejen kunne være en løsning. Terberg udvikler også autonome, altså selvkørende terminaltraktorer, og har nogle prototyper i drift, som på egen hånd henter og afleverer trailere.

-hawin

 

Fakta om PNO

PNO er Nordens største udlejer af trailere, med en flåde på over 10.000 trailere. Hovedkontoret ligger i København, og der findes filialer i Helsinki, Oslo, Helsingborg, Jönköping, Horsens i Danmark og Venlo i Holland.

 

 

 

 

1/8 2019
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT