NC Nielsen
NC Nielsen
Tungtvejende argumenter til varehåndteringen

Tungtvejende argumenter til varehåndteringen

Doosan er klar med den nye D70S-9-serie, som består af gaffeltruck til tunge løft. Seriens nyudviklede gaffeltruck er mere brændstofeffektive, har lavere emissioner og lavere driftsomkostninger i forhold til maskinerne i den eksisterende 9-serie

Producenten af robuste og højtydende gaffeltruck, Doosan, udvider sin kraftfulde nye 9-serie af Euro Stage V-kompatible gaffeltrucks. Det sker med lanceringen af de avancerede gaffeltruck til tunge løft i D70S-9 serien.

De robuste dieseldrevne gaffeltruck kombinerer brændstofeffektivitet, ydeevne, førerkomfort og sikkerhed. Maskinerne er udviklet og bygget til brug i krævende industrielle miljøer og fås i fire modeller i et kapacitetsområde fra 6,0 – 9,0 ton.

Større brændstofeffektivitet
Det er den nye brændstofeffektive DM03V(A) Stage V Doosan-byggede dieselmotor, der driver maskinerne i D70S-9-serien. DM03V(A) leveres i to størrelser 55,1Kw og 80,9Kw.

Motoren giver store fordele i form af meget lave emissioner og lave driftsomkostninger. Ifølge Doosan ligger brændstofbesparelserne på næsten en halv liter brændstof i timen, når man sammenligner med andre lignende modeller på markedet.

Den nye motor giver også et højt drejningsmoment selv ved lave omdrejninger, hvilket giver forbedret acceleration, køre- og ’klatre’-ydelse, som er ideelt i forbindelse med kørsel på ramper ved lastning og losning.

Doosans seneste motordesign er fuldt kompatibelt med Euro Stage V-reglerne og er udstyret med et dieselpartikelfilter (DPF). Ved normal drift sker regenerering af DPF automatisk under kørsel. Det øger oppetiden og sikrer en uafbrudt all-round ydeevne.

Øget udsyn fra førerkabinen
Multimoment-funktionen er en omkostningsbesparende standardfunktion, som gør det muligt for føreren at vælge den ydelse, der passer bedst til opgaven. ECO-mode minimerer brændstofforbruget og reducerer unødvendig acceleration.

High-mode øger effekten for at matche kravene til tunge opgaver, og Standard-mode opretholder output på niveauer, der passer til hverdagens opgaver.

Et nyt slankt kabinedesign giver 40 % øget udsyn, større komfort og forbedret ergonomi – hvilket giver føreren perfekte betingelser for sikker og effektiv betjening. Design ved hjælp af buede front-, top- og bagglaspaneler reducerer blinde vinkler i førerkabinen og give større udsyn hele vejen rundt. Den forbedrede lydisolering reducerer støjen til et niveau på 74db(A) og dæmper vibrationerne til et absolut minimum.

Ved at indføre positivt lufttryk i kabinen og installere to indvendige filtre er luftkvaliteten i førerhuset blevet forbedret. Det beskytter føreren mod de støvfyldte miljøer, og gør D70S-9 ideel til brug på blandt andet teglværker og støberier.

Derudover tilbyder varme-, ventilations- og aircondition-systemet (HVAC) fuldautomatisk temperaturstyring og kan nemt justeres i manuel tilstand.

Display giver godt overblik
Hvad ergonomien angår, sørger kabinelayoutet i D70S-9 for optimale betingelser for truckførerne. Et integreret 7" fuld LCD multifunktionelt display i øjenhøjde øger sammen med de synlige indikatorknapper og nem betjent fingerspidskontrol produktiviteten og øger sikkerheden.

Data om truckens status tjekker man på det multifunktionelle displaypanel, som også inkluderer et program til styring af vedligeholdelse, diagnostiske funktioner og PIN-kodesikkerhed.

Panelet kan også kobles til kameraer i bagenden og i front, hvorved man får bedre opsyn med omgivelserne og dermed forbedrer sikkerheden. Kameraløsningen skal man tilvælge som ekstraudstyr ligesom vægtindikatoren.

Doosans D70S-9-serie har en ny meget holdbar og forstærket styreaksel og er udstyret med en elektronisk styret 3-trins ZF-transmission, der giver føreren et jævnt gearskifte hver gang og præcisionskontrol ved håndtering af tung last.

Derudover er følsomheden af ’inching’-pedalen justerbar, hvilket sikrer nøjagtig håndtering af tung og skrøbelig last såsom glasflasker.

Doosan er kendt for sit forseglede, oliekølede skivebremsesystem. Systemet er inkluderet som standard og er praktisk talt vedligeholdelsesfrit.

Ifølge producenten holder det op til fem gange længere sammenlignet med konventionelle bremsesko. De forseglede enheder beskytter mod udefrakommende partikler såsom snavs, vand og grus.

Det sikrer høj bremseevne og øger dermed både sikkerheden og produktiviteten.

- Vi har store forventninger til den nye D70S-9 serie, ikke mindst på grund af den nye Doosan motortype. For os er der ingen tvivl om, at den vil sætte standarden for motorerne i 6 – 9 ton modellerne i årene fremover, uanset truckmærke, siger Bernt Jørgensen fra Doosan Danmark.

-hawin

 

Sikkerhed og vedligehold

Som afspejlet i mange af de designfunktioner, der allerede er skitseret, er sikkerheden det, der vejer tungest på tværs af hele Doosans nye 9-serie. Det afspejler sig i flere forskellige sikkerhedsfunktioner. 

Operatørregistreringssystem, objektdetektionssystem bagerst, automatisk tilt nivellering (ekstraudstyr): og blåt sikkerhedslys projektion.

Derudover er vedligeholdelse gjort let med forbedret tilgængelighed til motor- og serviceområderne – kabinen vipper automatisk tilbage og åbner 20 % mere end på den tidligere model. Transmissionsoliefilteret og trykkontrolporten er placeret oven på transmissionen for nem inspektion og vedligeholdelse, og elektroniske komponenter er centraliseret for nemheds skyld. Vedligeholdelsesomkostningerne på D70S-9 er reduceret. Eksempelvis er antallet af timer mellem servicering hævet til det dobbelte i forhold til den tidligere model - for transmission (1000 timer til 2000 timer) og motor (500 timer til 1000 timer).

 

29/6 2022
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter
  • IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    IFOY Award offentliggør de nominerede i 2025

    truck ›Sytten produkter og løsninger fra elleve udbydere på tværs af seks lande når frem til finalerunden i IFOY Award 2025. Fire virksomheder konkurrerer om IFOY Start-up of the Year Award. I år er der dansk deltagelse
  • Priser til de bedste logistikløsninger på LogiMAT 2025

    Priser til de bedste logistikløsninger på LogiMAT 2025

    truck ›Med "Best Product"-priserne på LogiMAT 2025 hædrer juryen en trio af innovative, fremsynede nye produkter der effektiviserer, og øger automatisering- og procesoptimeringsgraden inden for intralogistik