NC Nielsen
UniCarriers klar med 10 nye modeller i TX-serien
De nye modeller fås i både tre- og firehjulsudgaver, som alle kan klare loftshøjder op til 7 meter

UniCarriers klar med 10 nye modeller i TX-serien

Flere energibesparende teknologier og forbedret ergonomi i de elektriske kontravægtstruck

UniCarriers har fornyet sin gennemtestede familie af tre- og firehjulede elektriske kontravægt-trucks. I maj måned kunne truckproducenten præsentere i alt ti nye modeller af TX med lasteevner fra 1,25 til 2 tons.

Serien er kendetegnet ved sin energieffektivitet. Med et forbrug på 4,2 kWh er TX i øjeblikket en af de mest økonomiske elektriske kontravægt-trucks på markedet. Hertil kommer, at serien scorer point med sit omfattende udstyr inden for områderne: Sikkerhed og ergonomi.

TX er en multifunktionel serie til både indendørs og udendørs brug. Den reviderede produktfamilie indeholder syv modeller i trehjulet udgave - TX3 - og tre modeller i firehjulet udgave - TX4. Afhængigt af kravene findes TX4 i to og TX3 i tre forskellige chassislængder. Alle modeller er beregnet til løftehøjder på op til 7.000 mm og opnår en kørehastighed på op til henholdsvis 16 og 17 km i timen for TX3 og TX4.

Mærkbar stigning i effektivitet

Den nye TX-serie adskiller sig teknologisk set væsentligt fra den forrige generation. Vigtige nyskabelser omfatter indførelsen af en elektrisk styring under anvendelse af et steer-by-wire-system, en fuldautomatisk parkeringsbremse og et effektivt højtrykshydrauliksystem.

Disse teknologier reducerer energiforbruget og giver større ergonomi og sikkerhed under kørslen. Således genererer steer-by-wire-systemet for eksempel en kraft-tilbagekobling, som giver føreren en intuitiv og sikker styring. Den vedligeholdelsesfrie bremse med forbedret energiudvinding og særlige dæk til intensivt brug reducerer også rullemodstanden. Alt i alt bidrager optimeringen til en mærkbar stigning i effektiviteten.

Med et gennemsnitligt energiforbrug på 4,2 kWh i 1,6 t model er TX 3 det mest økonomiske køretøj i sin klasse. Der er også foretaget forbedringer i støjniveauet. Lydniveauet under lasthåndtering er reduceret sammenlignet med den tidligere model med 8,2 dB til 63,3 dB og giver den mest stille drift i forhold til andre mærkers trucks.

Frit udsyn på gafler og last

Chassiset på TX er blevet skræddersyet til føreren og giver maksimal ergonomi og komfort. Den specielle udformning af masten og beskyttelsestaget med slanke søjler svarer til UniCarriers-ProVision-koncept og bidrager til en stærk forbedring af udsynet. Instrumentpanelet er blevet reduceret til et minimum og optimerer visningen af gaffelspidsen.

Dele af kontrolpanelet er udført gennemsigtigt for at give føreren et overblik over lastens hjørner på gaffelhælen. Samtidigt er sæde, pedaler og den smalle ratstamme indrettet således, at selv høje chauffører har masser af benplads. En nem ind- og udstigning giver mulighed for de særligt lave trin på 415 mm.

Kørehastigheden tilpasses i sving

Der hører 16 funktioner til den omfattende sikkerhedspakke til TX. Stability Support System (S3) sørger for sikker drift af alle kørsels- og liftfunktioner.

Teknologien måler løbende hastighed, styretøjets vinkel, mastebevægelse, løftehøjde og lastens vægt og griber korrigerende ind, hvis det er nødvendigt. Således bliver for eksempel kørehastigheden ved last og løftehøjde tilpasset og reduceres ligeledes automatisk i sving. Et interlock styresystem stopper truckbetjeningen, når operatøren forlader sædet, og adgangskontrol sker via PIN-koder, som aktiverer hver chaufførs personlige brugerprofil.

- lipe

 

Om UniCarriers

UniCarriers er en global udvikler og producent af gaffeltruck og warehouse maskiner med produktion i   Sverige, Spanien, Japan, Kina og USA.  De primære købere kommer fra auto-, bygge-, elektronik-, levnedsmiddel-, logistik- og farmabranchen og fra svær- og forarbejdningsindustrien.

UniCarriers Holdings Corporation opstod i 2011 som et resultat af fusionen mellem Nissan Forklift, TCM og Atlet. Virksomheden har hovedsæde i Tokyo, men har også filialer i både Europa, Amerika og Asien. Det europæiske hovedkontor befinder sig i Mölnlycke i Sverige. I forretningsåret 2015 beskæftigede koncernen 5.515 ansatte verden over og havde en omsætning på 1.482 milliarder euro. Fra og med marts 2016 har UniCarriers været en del af Mitsubishi Heavy Industries. Sammen med datterfirmaerne Mitsubishi Nichiyu Forklift og UniCarriers er Mitsubishi i dag den tredjestørste producent af gaffeltrucks.

 

 

 

20/6 2017
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene
  • Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    Bobcat Material Handling på nye hænder i Danmark

    truck ›1. april 2024 overtager virksomheden Stenderup alt salg, service og reservedelssalg af Bobcat Material Handling i Danmark. I den forbindelse har man i Stenderup også besluttet at etablere en ny division under navnet Stenderup MH
  • Clark præsenterede den nye S-Series Electric på LogiMAT

    Clark præsenterede den nye S-Series Electric på LogiMAT

    truck ›Ligesom deres modstykker med forbrændingsmotor kendetegner Clark Europe den første generation af de elektriske gaffeltrucks som ’Smart, Strong and Safe’
  • Ny salgsansvarlig for Swisslog i Danmark

    Ny salgsansvarlig for Swisslog i Danmark

    truck ›Swisslog styrker sin tilstedeværelse på det danske marked med ansættelsen af Thorben Larsen som ansvarlig for Swisslogs salg i Danmark
  •  Pallehåndtering med hjælp fra kunstig intelligens

    Pallehåndtering med hjælp fra kunstig intelligens

    truck ›MiRs nye pallerobot, Pallet Jack kan med et AI-baseret system til at genkende paller og undgå forhindringer løse mange af de udfordringer, virksomheder står over for, når de forsøger at automatisere materialehåndtering i dynamiske og komplekse miljøer
  • TM Entreprenør: “De store maskiner holder hjulene i gang i min virksomhed”

    TM Entreprenør: “De store maskiner holder hjulene i gang i min virksomhed”

    truck ›Thomas Mejlkjær, indehaver af TM Entreprenør, er dybt afhængig af, at hans maskiner, heriblandt to Komatsu PC240LC-11 gravemaskiner, kører stabilt, så han kan udføre sine mange opgaver
  • NCN JX0 til hyppige plukkeopgaver uden paller

    NCN JX0 til hyppige plukkeopgaver uden paller

    truck ›Den nye plukketruck fra N.C. Nielsen er udviklet specifikt til de smalle reolgange og snævre passager, hvor der er brug for en alsidig, manøvredygtig og sikker maskine til opgaver på første og andet hyldeniveau. Trucken er en af mange kommende forårsnyheder fra leverandøren