Pålidelige truck er et must i undervisningen
Den nye truckflåde hos erhvervsskolen UNords afdeling i Hillerød sørger for, at der er en rød tråd i truckundervisningen, når eleverne afprøver teorien i praksis. Maskinerne, som er leveret af Toyota Material Handling, er pålidelige og robuste samtidig med, at de bliver bakket op af Toyotas serviceteam
Fyld en container med pallegods, så pladsen bliver udnyttet optimalt. Uden at hverken gods, gaffeltruck eller container bliver beskadiget. Og tøm så containeren. Sæt palleterede varer i reolen med stableren. Kør tunge læs op og ned ad ramper og sæt godset sikkert og strategisk rigtigt. Beregn hurtigt restkapaciteten på gaflerne, vurder behovet for øget bredde mellem gaflerne. Kør sikkert, effektivt og overhold alle sikkerhedsprocedurer.
Det er nogle af de ting, man lærer på de gaffeltruckkurser, som mange erhvervsskoler udbyder i hele Danmark.
Et af de steder, hvor der er fyldt godt op på kurserne er hos UNord i Hillerød. Her udbyder man både gaffeltruck A- og gaffeltruck B-kurser. Hver uge starter et nyt hold, hvor op til 14 deltagere skal dygtiggøre sig i kørsel og varehåndtering med maskinerne. Det kræver materiel, som er pålideligt, sikkert, driftsikkert, og som kan tåle nogle knubs. For nylig skiftede UNord hele flåden ud og fik ni helt nye truck fra Toyota Material Handling.
Nemme at anvende
De nye maskiner erstatter den gamle flåde af Toyota-truck. Og det er der en helt enkelt forklaring på. Vi har behov for gaffeltruck og stablere, som starter hver gang, de skal i aktion, og som er nemme at gå til for kursusdeltagerne.
Eleverne på UNords truckkurser lærer de mange forskellige varehåndteringsoperationer. Her er det helt essentielt at udstyret er i orden og er af høj kvalitet.
Det er den erfaring, vi har med Toyotas maskiner. Samtidig har Toyota en af de største flåder af servicebiler og mekanikere i Danmark. Det er et ret kritisk element, når det drejer sig om undervisning. De fleste kursister har aldrig siddet i en gaffeltruck, før de stifter bekendtskab med vores kurser.
Og selv om der er tale om meget robuste gaffeltruck og stablere, så får de altså nogle gange en hårdhændet medfart. Her gør Toyotas service en stor forskel.
- Servicebiler og teknikere befinder sig altid i nærområdet. De er her faktisk inden for en time, og derfor kan vi hurtigt få serviceret maskinerne og få lavet eventuelle reparationer, uden at vi må droppe undervisningen, og uden at enkelte af kursisterne står uden køretøj.
Sådan siger Svend Petersen, som er uddannelseskoordinator for transportuddannelserne på UNord.
Lynhurtig service
Svend Petersen underviser selv på gaffeltruckkurserne og har lang tids erfaring med at få deltagerne gennem kurserne, så de på sidstedagen står med et certifikat i hånden. Som han kommer ind på, er det vigtigt, at der er en rød tråd i undervisningen.
- Kursisterne skal få en fornemmelse af, at de ting, de gennemgår i teorilokalet, rent faktisk også sker i praksis, når de sætter sig ud og afprøver det i både gaffeltrucks og stablere.
De krav og lidt til lever maskinerne fra Toyota helt klart op til. Flåden af de ni nye maskiner består af både elektriske og dieseldrevne gaffeltruck. Og af forskellige gaffelstablere. UNord udbyder både A-certifikat til selvkørende gaffelstablere og B-certifikatet, som gælder både gaffeltruck og selvkørende gaffelstablere.
På begge kurser drejer den praktiske del sig om, at man lærer at køre de forskellige maskiner, og også får indblik i service og vedligehold til en vis grad.
- Det ruster deltagerne til arbejdet ude på lagre, terminaler, byggemarkeder, distributionscentre og mange af de andre steder, hvor man kører truck, siger Svend Petersen.
Der er dog forskel på, hvordan logistikvirksomheder og andre brugere af udstyr til intern transport indretter lagrene og også på hvilke truck, de benytter.
- Og der er altså også forskel på hvilke varer og hvilket gods, man håndterer ude i industrien og i handelen. Uanset hvilket setup, der er tale om, og hvilke varer, der er tale om, skal vi klæde deltagerne på, så de bliver i stand til at gå til opgaverne. Derfor er det vigtigt, at vi har forskellige truck- og stablermodeller til rådighed, forklarer en af erhvervsskolens faglærere, Jan Sørensen
Et professionelt samarbejde
Hos UNord har man haft gaffeltruckkurser på programmet i godt og vel 25 år. Nogle af faglærerne på kurserne har været der stort set lige så længe. Derfor ved man godt, hvilke krav man skal stille til udstyret og til leverandøren. Og det er altså også en af årsagerne til, at samarbejdet med Toyota har kørt i en årrække.
Maskinerne fra Toyota er også forsynet med sikkerhedsudstyr i form af lys, der på halvdunkle steder markerer at der er arbejdende truck til stede.
- Dels er maskinerne i top. Og så oplever vi en stor professionalisme i samarbejdet. Både med henblik på dialogen om leveringen af de nye maskiner og i den løbende kontakt om service og reparationer og forskellige andre ydelser, vi ind imemllem benytter os af. Vi har jo lejet truckflåden i en periode på flere år. Derudover har vi også mulighed for at leje flere truck på korttidsleje, ja nærmet for en dag eller uge ad gangen.
- Det er nogen gange tilfældet, hvis vi laver truckkurser for virksomheder, enten i en weekend her på stedet eller ude hos kunderne. Her kan vi med meget kort varsel få leveret de maskiner, vi skal bruge. Det er altså god service, og derfor er vi rigtigt godt tilfredse med den måde, tingene kører på, fastslår Svend Petersen.
-hawin
Truckkurser hos U/Nord
U/Nord i Hillerød afholder truckkurser og udbyder kurser til både A og B-certifikat.
Kurset til A-certifikat varer fem dage
Kurset til B-certifikat varer syv dage
Der er 14 kursister på hvert hold og U/Nord kører to hold ad gangen.
UNord afvikler godt 55 kurser om året og ca. 600 kursister står årligt med et certifikat i hånden efter endt kursusgang på afdelingen i Hillerød.
U/Nord har lejet en flåde der består af:
To stk. Tonero 1,5 tons
Et stk. Tonero 2,5 tons
Et stk. Tonero 2,0 tons
Tre stk. Traigo 48, 1,5 tons
To stablere med initialløft