Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud
DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
Fragtetiketter uden liner eller silikonecoating fører til mindre spild og er dermed mindre miljøbelastende en løsninger med.
Det har overbevist logistikvirksomheden DHL om at bruge sådanne etiketter. På logistikcentret i Nohra, Thüringen, Tyskland, er virksomheden nemlig skiftet fra konventionelle selvklæbende etiketter til fællesløsningen, ”InNo-Liner” fra cab og Herma.
- Det giver os mulighed for at reducere affaldet med cirka 60 procent, simpelthen fordi det silikonebelagte linermateriale er fjernet, og vi får større fleksibilitet i etikettstørrelserne, siger Aiste Slabokaite Heid, business unit director North-East DHL Supply Chain Germany & Alps.- Systemet hjælper os også med at reducere omkostningerne: Det er cirka 40 procent mere økonomisk end konventionelle mærkningssystemer, siger hun.
Aiste Slabokaite Heid, business unit director North-East DHL Supply Chain Germany & Alps.
Posten skal ud - uden brug af liner
Anlægget i Nohra er specialiseret i at levere til mere end 25.000 interne kunder hos Deutsche Post i hele Tyskland.
- Vores opgave er at levere til hver afdeling i henhold til dens specifikke behov – fra kuglepenne og kopipapir til cykelreservedele, ja, stort set alt hvad det kræver for at holde posttjenesten kørende internt, forklarer Marco Sawall, chef for det centrale postlager hos DHL i Nohra.
På de 13.000 kvadratmeter er der hver dag mere end 4.000 forskellige produkter til på lager.
- De fleste af de bestilte varer sendes i kartoner – og til det har vi brug for et meget stort antal etiketter. Indtil nu har det altid været etiketter på en silikonebelagt liner.
Cirka 750.000 mærkede forsendelseskartoner forlader logistikcentret hvert år.
- Da vi bruger så mange etiketter i logistik og lager, er mærkning et vigtigt emne for os. Vi har ambitiøse bæredygtighedsmål og er afhængige af innovative logistikløsninger for at nå dem, understreger Aiste Slabokaite Heid.
En nem udskifting
Det, der overbeviste DHL's logistikeksperter, var en systemløsning bestående af to komponenter: det prisbelønnede ”InNo-Liner”-materiale fra Herma og en videreudvikling af cabs Hermes Q print-and-apply-system.

- Til ”InNo-Liner”-etiketter skulle vi kun oprette et nyt modul til at aktivere klæbemidlet og påføre etiketterne. Det er derfor meget nemt at skifte. Og for vores eksisterende kunder, der allerede bruger Hermes Q og jscript-printersproget, kræver det næsten ingen ændringer forklarer Clément Kleinclauss, administrerende direktør for cab France.
Alexander Bardutzky, ceo for cab, tilføjer:
- Med Hermes QL kan et enkelt system håndtere tre typer trykfølsomt materiale: ”InNo-Liner”, konventionelle linerless og - hvis det er nødvendigt - traditionelle selvklæbende etiketter.
Hermas administrerende direktør, dr. Guido Spachtholz, fremhæver den afgørende forskel:
- Med ”InNo-Liner” klæber materialet ikke, når det rulles op. Da det kan rulles op uden silikone, kan det også trykkes frit.
Fremtidens system
Til ”InNo-Liner”-materiale er Hermes Q udstyret med en speciel aktiveringsenhed.
- Den bruger multidyseteknologi, der aktiverer klæbemidlet under påføring med en fin vandtåge. Det sikrer øjeblikkelig vedhæftning på absorberende overflader og gør det muligt for etiketten at opnå sin fulde klæbestyrke på meget kort tid. Projektet i Nohra har vist, at systemet fungerer pålideligt, selv under høje krav til mærkningskvalitet og cyklustid, forklarer Sven Pleier, key account manager hos Herma.
Aiste Slabokaite Heid fra DHL bekræfter dette:
- Virksomheder, der endnu ikke har arbejdet med ”InNo-Liner”, bør prøve det – resultaterne er overbevisende på to måder: Det hjælper os med at nå vores bæredygtighedsmål og reducerer omkostningerne. Vores kunder er også tilfredse med resultatet.
- Vi sender alt, hvad der er nødvendigt internt for at holde posttjenesten kørende, forklarer Marco Sawall, chef for det centrale postlager hos DHL i Nohra. Til højre: cab's nye print-and-apply-system til HERMA's InNo-Liner-materiale.
Hendes kollega Marco Sawall opsummerer det klart:
- For mig er der fire målbare fordele: nul gram silikone-liner-affald, optimal udnyttelse af hver etiket ned til sidste centimeter, opsætningstid på under et minut og slet intet spild. Alle er velkomne til at komme og se det. For fremtiden er der ikke noget bedre system end at gå væk fra liner-materiale.
-hawin