Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

Brændstofforbruget i Copenhagen Malmö Ports containerterminal er nu fuldt fossilfrit efter indfasning af HVO100-brændstof. Det reducerer forbruget af fossil diesel med over 286.000 liter og udledningen af CO2e med 640 ton årligt

Copenhagen Malmö Port - CMP - har siden november 2023 gradvist indfaset det fossilfrie brændstof HVO100 (hydrogenereret vegetabilsk olie) på containerterminalen i København. HVO100 reducerer CO2-udledning med op til 90% i forhold til brugen af fossil diesel.

Containerterminalens store STS-kraner (ship-to-shore) og arbejdskøretøjer kører allerede på el fra vedvarende energikilder. Oprindeligt var det planlagt, at fuld indfasning af HVO100 først skulle finde sted i forbindelse med ibrugtagningen af den nye containerterminal i Københavns Ydre Nordhavn i 2025.

Indfasningen omfattede i slutningen af 2023 terminaltraktorer, samt baglands- og gaffeltrucks. I første halvdel af 2024 idriftsattes CMP's nye straddle carriers, med en batteri-hybrid drivlinje som er kompatibel med HVO100, på dele af den eksisterende containerterminal. Derefter blev HVO100 succesfuldt testet på CMP's ældre straddle carriers i løbet af sommeren 2024 og fra 1. august 2024 kører alle maskiner i ordinær drift dermed fossilfrit.

Håndtering af størstedelen af containere til Østdanmark
-I CMP er vi stolte af at kunne tilbyde containerterminalhåndtering i København uden brug af fossile brændstoffer – endda over et halvt år før oprindeligt planlagt. Dette er et vigtigt skridt i vores, såvel som vores kunders og hele transportsektorens grønne omstilling, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO i Copenhagen Malmö Port.

Han fortsætter:

-Containerterminalen i København er helt central for forbrugere og virksomheder i hovedstadsområdet og Sjælland - her håndteres langt størstedelen af containere til det østdanske marked. Det er derfor vigtigt for os at have fjernet fossile brændstoffer i vores terminaldrift og derved understøtte udfasningen af fossile CO2-udledninger i København ligesom i Malmö,

CMP stræber efter at være en af verdens mest bæredygtige havne og har i denne forbindelse et konkret mål om, at opnå netto-nuludslip i egen drift i 2025 – og klimapositiv i 2040 i overensstemmelse med Science Based Targets.

I årene 2020 – 2023 har CMP mindsket sine CO2-udledninger i egen virksomhed (GHG Scope 1+2) med 68 %. Dette modsvarer en reduktion med 1.477 ton CO2e på årsbasis. I Malmö har CMP allerede indfaset HVO100, hvilket har reduceret CMP's udledninger med over ca. 840 tons CO2e på årsbasis.

-lipe

4/9 2024
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid