Coronapriser gav mere godsDa prisen gik ned, gik antallet af lastbiler op. Det viser en status på fragten på Molslinjens hurtigfærger i 2021.

Coronapriser gav mere gods

Molslinjens hurtigfærger havde i 2021 næsten dobbelt så mange lastbiler med som året før. Under coronakrisen var der god plads på færgernes vogndæk, og da priserne blev sænket med op mod 45 procent, strømmede lastbilerne til

Corona fik politikerne til at bede danskerne om at blive hjemme i 2020 – så det gjorde de. Det gav plads på vogndækkene på Molslinjens hurtigfærger på Kattegat, hvor der var færre personbiler end normalt. Til gengæld var fragten ikke så påvirket af corona.

- Der skulle nærmest endnu flere varer frem og tilbage mellem landsdelene, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard. Han valgte helt enkelt at sætte priserne på lastbiler ned. Priserne blev mellem 33 og 45 procent billigere i foråret 2020.

Siden er priserne holdt i ro, og det kan ses på Molslinjens overførselstal for hele 2021, hvor antallet af overførte lastbiler er steget fra 6.028 i 2020 til 10.429 i 2021. En stigning på 73 procent.

- Det er klart, at vi med reducerede priser ikke kan holde den samme indtjening, men den øgede fragtmængde har været med til at hjælpe os gennem perioder med mindre privat trafik, siger Jesper Skovgaard.

Det er mest den lette fragt, som finder vej over Kattegat, da færgerne har et maksimum på 40 ton for den enkelte lastbil. Lastbilerne passer godt ind i privattrafikken, hvor de fyldte færger oftest findes omkring weekender, mens lastbilerne typisk rejser i hverdagene.

- Vi er i konkurrence med broen over Storebælt her. Staten har af flere omgange valgt at sænke priserne – og så følger vi med, siger Jesper Skovgaard.

Det koster omkring 1200 kroner plus moms at få en lastbil med på en af Molslinjens hurtigfærger på Kattegat.

-hawin

17/1 2022
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år